Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De slekke

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: De slekke

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht

Nu nog zelf je gedichtjes schrijven, dan kunnen we van kruisbestuiving spreken: "Pendragon goes Kariboe!"
    Ja maar, ik wil niet bestoven worden door Kariboe

De enige reden waarom dit versje hier bijstaat is omdat ik bij het ordenen van mijn boeken nog eens het verzamelde werk van Guido Gezelle ter hand nam. En toevallig die dag wat slakkenplaatjes had gemaakt.

Ik maakte mij de bedenking dat hij een soort macrofotograaf was avant la lettre. Als je ziet welk oog voor detail die mens had en hoe hij de krinklende, winklende en andere (water)dingen beschreef. Compositie, ritme en metrum kloppen altijd in zijn werk.

Misschien wat oubollig soms, maar toch.
    Ik blijf dit inspirerend vinden als liefhebber der schoone dingen in het leven.

Als je wat nadenkt dan is de volgende zin van Gezelle toch een adagio van de fotograaf die net iets verder wil gaan dan alleen maar registreren:

" Als de ziele luistert, spreekt het al een taal dat leeft"

Of deze: 't Er viel ‘ne keer een bladtjen op het water'.
    Ik zie daar al een foto in. Lijkt me zelfs een boeiend thema voor een challenge op BD.

Zowat alle werk van Gezelle vind je onder andere hier.

Tot zover deze lezing op zondagochtend
    Meer foto's op mijn website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ludo V. Bekijk bericht
      Mooi op de ogen gemikt
      Dat was ook mijn eerste gedacht als ik de foto zag maar ook een prachtige DOF
      Groetjes Vicky

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pendragon Bekijk bericht
        Bedankt voor de reacties iedereen.

@Jackske.

Ik heb deze foto eigenlijk gemaakt met een andere slakkenfoto (ik dacht van Elmaar) in het achterhoofd. Daar maakte ik een bemerking dat het van belang is om bij een frontale slakkenshot de oogjes scherp te hebben.

En ik dacht ook aan een bemerking die ik maakte op je paddenstoelenfoto.
        Als de voorste rand scherp is dan mag de achtergrond verdwijnen in onscherpte. Je ogen vormen wel een beeld van het geheel.
        Ik denk dat deze plaat dit principe van suggestie aantoont.
        Hé, dat zie ik nu pas, bedankt voor de toelichting, ik kan me al een idee vormen nu van de bedoeling van 'scherp op 't randje'

Vriendelijke groet,
        Jacky
        'Yesterday is history.Tomorrow is a mystery.Today is a gift.That 's why we call it the present .
        Grtjs, Jacky

Comment

Working...
        X