Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Ik begin inmiddels wel een beetje genoeg te krijgen van dat felle groen, maar er staat nog niets in bloei dus gaan ze steeds op de hortensiabladeren ziten
Oorspronkelijk geplaatst door Black B@nditBekijk bericht
Het is een bont zandoogje, ik heb er vandaag ook een paar gezien, maar die bleven niet lang genoeg zitten om ze op de foto te krijgen.
De tweede is de mooiste .
Bedankt! Kon hem in mijn natuurgidsje niet vinden.
Er waren er twee vanmiddag. Ze waren tamelijk " tam" , ze vlogen af en toe op om dan weer op hetzelfde plekje terug te gaan zitten en bleven daar dan lekker lang zitten. Heb een hele serie maar het viel niet mee om goed scherp te stellen op die donkere haartjes.
Hoe ziet hij eruit?
Het bont zandoogje is een bruine vlinder met kleine gele vlekjes die leeft in het bos. Het mannetje zit vaak op kleine zonnige plekjes in het bos te wachten op een vrouwtje. Die zonnige plekjes zien er net zo uit als zijn eigen gele vlekjes, zodat je hem soms bijna niet ziet zitten. Als er een ander mannetje op zijn plekje komt jaagt hij hem snel weg. Dan vliegen ze om elkaar heen hoog de lucht in.
Wanneer vliegt hij?
Je kunt het bont zandoogje van april tot in september zien.
Waar leven de rupsen?
Het vrouwtje legt haar eitjes op gras dat half in de schaduw staat. Het bont zandoogje leeft in de winter als rups of als pop.
Comment