Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Bedankt voor de lovende woorden. Het is echt allemaal niet zo een erge grote kunst om de betrekkelijk tamme heidelibellen te fotograferen.
Benodigdheden ; 1 dslr, 1 telelens(180,,,,300mm),riet of droge stokjes, eventueel een statief.
Op de plaats waar ik deze libellen waarneem zoek ik een open plekje. Op deze plek steek ik rietstokjes of droge takjes in de grond onder 45°---75° en op verschillende hoogtes tussen 0,5 en 1,2 meter.Neem stokjes die niet snel buigen bij het minste zuchtje wind. Ik zoek het liefst een plaatsje waar bijna geen mensen komen. De stokjes blijven best minstens 80cm van de omringende struiken weg om een mooie achtergrond te garanderen. Na een tijdje kiezen deze insecten deze ideale landingsplaatsen om uit te rusten na de jacht op vliegjes en hun vangst op te eten. Het zou wel kunnen dat het wat tijd neemt voordat ze op deze stokjes gaan zitten......maar na een tijdje prefereren ze deze stokjes boven bewegende en wiegende struiken. De stokjes waarop ze niet gaan zitten neem je na een tijd maar weer weg zodat ze niet storen op de achtergrond in de foto's. Ik heb zo aan een vijver of in de buurt van water waar deze insecten zitten verschillende plekjes.....en ik wandel van de ene naar de andere plek. Als je deze plekjes dikwijls bezoekt dan lijken deze insecten minder snel weg te vliegen. Grotere libellen hebben vaak ook een groter gebied waar ze jagen. Ze hebben ook verschillende plekjes waar ze naar terug keren om te eten en te rusten.
Bedankt voor de lovende woorden. Het is echt allemaal niet zo een erge grote kunst om de betrekkelijk tamme heidelibellen te fotograferen.
[...]
Ze hebben ook verschillende plekjes waar ze naar terug keren om te eten en te rusten.
Super interessant om te lezen! Ik merkte ook al in het veldje waar ik vorige zomer heidelibellen ging trekken, dat ze de takken van een kleine verdorde boom verkozen boven bloemenstengels. In die boom zaten er bijna steeds minimum 2 exemplaren.
Die heidelibellen rusten trouwens niet altijd op die takjes, het is hun manier van jagen: ze wachten tot er iets passeert, plukken het dan razendsnel uit de lucht en gaan terug naar het takje om hun prooi op te peuzelen. De grotere exemplaren vliegen wel actief rond op zoek naar prooi (zo heb ik het toch ooit gelezen ).
Die heidelibellen rusten trouwens niet altijd op die takjes, het is hun manier van jagen: ze wachten tot er iets passeert, plukken het dan razendsnel uit de lucht en gaan terug naar het takje om hun prooi op te peuzelen. De grotere exemplaren vliegen wel actief rond op zoek naar prooi (zo heb ik het toch ooit gelezen ).
Ik kan er soms wel een foto van maken maar ik ben geen echte insectenexpert( ik ken al hun eigenschappen niet).Wat je verteld zou zeer goed kunnen kloppen ivm de manier van jagen.
De grotere soorten zitten veel langer rond te vliegen alvorens te rusten .......dat maakt het heel wat lastiger om er een ideale foto van te maken. De voldoening is natuurlijk des te hoger wanneer het eens goed gelukt is.
Ik kan haast niet meer wachten tot dat deze elegante insecten terug rondvliegen......hier nog ééntje van vorige zomer.
Canon 30D + Ef 300mm 4 L IS + 36mm tussenring.
Eén meter ong(tussen voorkant objectief en onderwerp).Normaal zonder tussenring is de kortste werkafstand 125cm met deze lens. Met de 36mm ring zou je in principe tot op 86 cm kunnen focussen.
Zou er niet een of ander forum bestaan waar insekten-freaks van gedachten wisselen ? Op het kruispunt van 2 werelden (fotografie en 'insektologie') liggen misschien interessante raakpunten !
Comment