Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Ik heb me ook is gewaagd aan die beestjes, maar als ze niet stil zitten
Stel jij hier je focus op "servo" constante scherpstelling in ?
Nr3
Ik moet zeggen dat de lieveheersbeestjes eigenlijk bijzonder rustig waren die namiddag. Waarschijnlijk aan't genieten van het zonlicht (vandaar ook de toch wel opvallende schaduwen). Heb de camera gewoon op AI Focus staan, dus ik laat de camera beslissen. Persoonlijk heb ik nog geen nood gehad om deze instelling zelf te bepalen.
1 en 3 heel mooi
Enneuh, voor mij is macro gelijk aan manueel scherpstellen...
Greetz, Kariboe
*Eén duimpje -> ja hoor **Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! ***Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!! Euh... deze quotering is zeer subjectief !
1 en 3 heel mooi
Enneuh, voor mij is macro gelijk aan manueel scherpstellen...
Greetz, Kariboe
Inderdaad, ik heb het hier al vaker gelezen dat meestal bij macro manueel wordt scherpgesteld. In dat geval veronderstel ik dat je dan meestal ook vanaf een statief fotografeert, klopt dit? Met de 105mm die ik voordien had, heb ik wel meerdere malen opnames proberen te maken met manuele scherptstelling, een heus karwij, vooral als er wat wind is. Toen behaalde ik niet echt degelijke resultaten, en zeker niet met MF vanuit de hand. Maar zoals men zegt, oefening baart kunst. Wat ik momenteel wel doe is natuurlijk het focuspunt kiezen, en mijn compo zo opbouwen dat ik één van de 9 AF punten op de kop van die beestjes kan plaatsen. Maar, aangezien de macromannen hier MF aanraden, zal er niets anders opzitten dan ook deze techniek proberen onder de knie te krijgen . Tips zijn dus nog altijd van harte welkom!
Last edited by yowan-kenobi; 16 maart 2007, 09:23.
Ik heb nog maar enkele maanden een 105mm (macro) en het enigste wat ik er voorlopig van weet is dat je altijd een statief gebruikt en dat je manueel moet scherpstellen.
Gisteren voor de eerste keer in de vrije natuur gebruikt en ik was verplicht om me aan deze 2 regels te houden, want anders was het "nougabollen"
Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobiBekijk bericht
Inderdaad, ik heb het hier al vaker gelezen dat meestal bij macro manueel wordt scherpgesteld. In dat geval veronderstel ik dat je dan meestal ook vanaf een statief fotografeert, klopt dit? Met de 105mm die ik voordien had, heb ik wel meerdere malen opnames proberen te maken met manuele scherptstelling, een heus karwij, vooral als er wat wind is. Toen behaalde ik niet echt degelijke resultaten, en zeker niet met MF vanuit de hand. Maar zoals men zegt, oefening baart kunst. Wat ik momenteel wel doe is natuurlijk het focuspunt kiezen, en mijn compo zo opbouwen dat ik één van de 9 AF punten op de kop van die beestjes kan plaatsen. Maar, aangezien de macromannen hier MF aanraden, zal er niets anders opzitten dan ook deze techniek proberen onder de knie te krijgen . Tips zijn dus nog altijd van harte welkom!
Met lange macro's (150-200mm) is statief aan te raden (maar sommigen hebben een vastere hand dan anderen)...
AF kan gebruikt worden als die snel genoeg is (bij mijn SIGMA 180 in elk geval niet) en als je niet te dicht zit (m.a.w. als de scherptediepte ruim is). Maar kom je heel dicht bij je onderwerp en de scherptediepte bedraagt maar één of enkele mm's, dan moet de scherpstelling heel precies op de juiste plaats gelegd worden. MF is dan de beste oplossing.
Onthou ook het nog volgende : de scherptediepte is altijd groter achter het scherpstelpunt dan vóór het scherpstelpunt. De verhouding is ongeveer 1/3 vóór en 2/3 achter het scherpstelpunt. Daar kan je je voordeel meedoen...
Greetz, Kariboe
*Eén duimpje -> ja hoor **Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! ***Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!! Euh... deze quotering is zeer subjectief !
Comment