Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
ZO heb ik je altijd al gekend en ik hoop je nog lange tijd zo te mogen kennen.
Steeds op zoek naar dat ietsje meer, dat hier een pak meer is
Wel spijtig dat je werkbald vol met spullen ligt , is heel duidelijk te zien in je onderste foto, tot zelfs de druipschaal die onder je zeepbellekes liggen ...
Op de tweede foto, rechtsonder is er een reflectie te zien, waarbij je zou zweren dat je de tuin ziet ?
Ik hoop niet dat ik nu heel BD over me heen krijg, maar ok... Ik wordt niet echt warm bij het aanschouwen van deze foto's in eerste instantie. Ik vind de compo's zeer matig en het kleurgebruik ook. De gebruikte "flitsbakken" storen mij ook in de foto.
De techniek en de kennis die hier achter zit interesseert me dan weer mateloos. Ontzettend knap gedaan en vastgelegd. Als er nu een mooie combo gevonden wordt met een artistieke invulling dan ben je er.
Daarom alsnog voor de uitvoering
Ik hoop niet dat ik nu heel BD over me heen krijg, maar ok... Ik wordt niet echt warm bij het aanschouwen van deze foto's in eerste instantie. Ik vind de compo's zeer matig en het kleurgebruik ook. De gebruikte "flitsbakken" storen mij ook in de foto.
De techniek en de kennis die hier achter zit interesseert me dan weer mateloos. Ontzettend knap gedaan en vastgelegd. Als er nu een mooie combo gevonden wordt met een artistieke invulling dan ben je er.
Daarom alsnog voor de uitvoering
groetjes,
dIggO
dIggO,
Met veel aandacht je opmerkingen gelezen die ik tracht zoveel mogelijk te begrijpen om waar nodig te kunnen bijsturen.
Het zou nog duidelijker zijn mocht je meer aanvulling kunnen geven op bepaalde punten.
zo over de
- compositie:
Er is hier gekozen voor een centrale compositie. Dit om de zeepbel ( want hierover gaat het) volledig op maximale grote weer te geven en waarbij de gevormde interne figuur ook heel duidelijk het centrale deel van de foto uitmaakt. Voor mij hoort hier eigenlijk geen omgeving bij maar technisch moet een doorzichtige zeepbel een afdruk krijgt. De opstelling laat weinig speelruimte toe omdat ik niet graag laat zien hoe de realisatie uitgewerkt is.
- Gebruikte kleuren:
De kleuren van de vloeistoffen van de interne figuur zijn zo gekozen dat er een maximaal kontrast ( vrij hard) ontstaat. De kleuren zijn opzettelijk gesatureerd omdat ik dit in mijn stijl zo wil. Op kleuren kun je lang discuceren en iedereen zal wel een eigen mening hebben maar mogelijks zijn er bepaalde combinatie's die je vindt dat het niet kan of past. Maar daarover mag je mij gerust een mening geven, dit zou een meerwaarde geven als je ook zegt waarom.
Als het over de achtergrond kleur gaat dan kan er best nog heel wat geexperimenteerd worden. In het begin gaat alle aandacht naar de technische realisatie maar nu die opgelost is blijven een aantal verfijningen mogelijk en kan meer aandacht gaan naar deze punten. Maar ook hier moet ik opmerken dat er heel wat beperkingen zijn opdat de zeepbel met voldoende kontrast zou kunnen weergegeven worden.
- lichtvlakken van de flitsen:
Daar ben ik 100% mee eens, maar als je een bruikbare tip kunt meegeven om dit te verbeteren zou ik je heel dankbaar zijn. trouwens uit de voorgaande reactie's weet je dat ik daar ernstig mee bezig ben, zover zelfs dat momenteel voorbereidende werken bezig zijn die hopelijk een volledige oplossing zouden geven.
Dus ja, ietjes meer uitleg zou mij ( en eventueel mogelijks anderen BDers) enorm kunnen helpen.
ZO heb ik je altijd al gekend en ik hoop je nog lange tijd zo te mogen kennen.
Steeds op zoek naar dat ietsje meer, dat hier een pak meer is
Wel spijtig dat je werkbald vol met spullen ligt , is heel duidelijk te zien in je onderste foto, tot zelfs de druipschaal die onder je zeepbellekes liggen ...
Op de tweede foto, rechtsonder is er een reflectie te zien, waarbij je zou zweren dat je de tuin ziet ?
Het mooie is dat velen hier vanalles in zien. Maar meestal is dit volledig verkeerd. Maar dat er een druipschaal onder de bellekes ligt is wel juist want dit moet de opkuis toch een stuk vereenvoudigen. Er is wel al een plan om die weerspiegeling meer te manipuleren zodat de kijker nog meer "bedrogen" wordt van wat hij in de reflecties zal zien.
Deze reeks was vooral een bewijs dat dergelijke realisatie mogelijk is op een gekontroleerde manier en een volgende reeks zou op andere punten nog aantrekkelijker kunnen worden. Zie de omerkingen van dIggO.
- lichtvlakken van de flitsen:
Daar ben ik 100% mee eens, maar als je een bruikbare tip kunt meegeven om dit te verbeteren zou ik je heel dankbaar zijn. trouwens uit de voorgaande reactie's weet je dat ik daar ernstig mee bezig ben, zover zelfs dat momenteel voorbereidende werken bezig zijn die hopelijk een volledige oplossing zouden geven.
Dus ja, ietjes meer uitleg zou mij ( en eventueel mogelijks anderen BDers) enorm kunnen helpen.
Frans.
Ik weet niet wat mogenlijk is in jou situtatie.
Hoe je dit kan voorkomen is een softbox gebruiken. Er bestaan weinig grote softboxen voor staafflitsers, maar lastolite heeft er wel één. zo ziet dat er ongeveer uit.
Dé beste oplossing zou zijn in een licht tent werken en een softbox gebruiken, dan krijg je een heel egale belichting. Het experiment is dan wel moeilijker uit te voeren, want de ruimte wordt kleiner, de flitsers staan verder weg en moeten door 2 difussors gaan, lichtverlies dus.
Ik weet niet hoe jou ruimte eruit ziet en wat de mogenlijkheden voor de fliters zijn, dus tzijn maar wat voorstelletjes.
Supercalifragilisticexpialidocious!!!
Je blijft ons steeds verbazen Frans.
Wat die reflecties betreft valt het me op dat die in 1 en 2 practisch op dezelfde plaats optreden. En hier denk ik terug aan een techniek die men vroeger toepaste bij X-ray fotografie nl. het maken van een filter bij opname (2de belichting met enkel dummy). Daarna worden beide opnamen gesandwiched zodat een deelresultaat ontstaat. Weet niet of dit in jouw opstelling mogelijk is.
Henri
Henri,
Ik denk niet dat dit realiseerbaar is. De witte vlakken maken immers deel uit van de vorm van de zeepbel en zijn daarom uniek. Een dummy opname maken met dezelfde eigenschappen is niet denkbaar. Vergeet niet dat er een vervorming ontstaat in de zeepbelvorm bij het indringen van de vloeistof. De bel wordt vertikaal samengedrukt en verliest haar ronde symetrische vorm. juist hierdoor is iedere opname ook verschillend. Eerst een foto maken van de zeepbel voor de inbreng van de vloeistof en daarna met de vloeistof genereerd 2 totaal verschillende afmetingen/vormen.
Enig minpuntje hier zijn de reflecties. weet niet hoe juist op te lossen, maar waarschijnlijk enkel door een 'lichtkoepel' zodat je geen lichtpunten meer hebt.
Of nen goeie photoshopper raadplegen
Ik weet niet wat mogenlijk is in jou situtatie.
Hoe je dit kan voorkomen is een softbox gebruiken. Er bestaan weinig grote softboxen voor staafflitsers, maar lastolite heeft er wel één. zo ziet dat er ongeveer uit.
Dé beste oplossing zou zijn in een licht tent werken en een softbox gebruiken, dan krijg je een heel egale belichting. Het experiment is dan wel moeilijker uit te voeren, want de ruimte wordt kleiner, de flitsers staan verder weg en moeten door 2 difussors gaan, lichtverlies dus.
Ik weet niet hoe jou ruimte eruit ziet en wat de mogenlijkheden voor de fliters zijn, dus tzijn maar wat voorstelletjes.
De nodige ruimte is nogal groot. De gebruikte setup tafel is 1m lang en 1.2m hoog. Diepte bedraagt zeker 80cm. De camera moet op statief maar dit kan wel opgesteld worden.
Een probleem is dat je toch heel wat bewegings vrijheid moet hebben om de zeepbel aan te brengen. Het is een moeilijke handeling samen met de vloeistoffen voor de interne figuren. Er is heel weinig tijd om dit te doen om vele reden maar vooral om de kleuren gescheiden te houden voor de actie.
Een ander heel belangrijk probleem is het flits vermogen. Meer dan 1/32 power per flits is niet toegestaan. Dergelijke opnames zijn highspeed. Flitstijden die meer power gebruiken zijn te lang en veroorzaken onscherpe beelden. De vloeistof gaat onder hoge snelheid in de zeepbel anders werkt dit niet!
Ik heb echter in de testen gebruik gemaakt eerst van 5 flitsen. Resultaat, hoe meer flitsen hoe meer reflectie's. Vandaar zou ik dit proberen te veranderen. Ik ben bezig om een lichtkoker te maken waar 1 flits inzit. Deze koker is binnenin volledig van weerspiegelend materiaal waardoor het licht horizontaal gebundeld wordt. Op het uiteinde van deze koker komt een 2de koker. Die bevat 1 of 2 lenzen ( o.a.de 6T nikon voorzetlens) deze lens(zen) gaan het licht bundelen van de koker diameter tot bijna 0 en daarna terug opengaan volgens de afstand. Ik zou nu deze lichtbundel in de zeepbel projecteren zodat het focuspunt van de lichtbundel centraal komt. Dit zou een trechtervormige lichtbundel moeten geven met bepaald effect. Door de bundeling bekom je een sterke toename van het licht waardoor je weer veel minder vermogen nodig hebt. Ik heb al testen gedaan op deze bundeling maar nog geen foto's genomen omdat de flits nog niet gemonteerd was. Ook zijn de afmetingen vrij lang en de opstelling moeilijk.
Ik ga nog eens alles doorlezen en zien of ik bepaalde varianten niet kan bouwen die overeenkomen met je tips maar die passen binnen mijn setup.
Enig minpuntje hier zijn de reflecties. weet niet hoe juist op te lossen, maar waarschijnlijk enkel door een 'lichtkoepel' zodat je geen lichtpunten meer hebt.
Of nen goeie photoshopper raadplegen
Het grote probleem is dat iedere lichtkoepel hoe groot hij ook is altijd op het bolle oppervlakte van de zeepbel een weerspiegeling geeft. Wel zal de demping beter worden en ook het resultaat. Je kunt het vergelijken met het bolle oppervlakte van een zwarte kever die zelfs zonder flash en bij sterk bewolke hemel nog steeds weerspiegelingen geeft.
Er is hier gekozen voor een centrale compositie. Dit om de zeepbel ( want hierover gaat het) volledig op maximale grote weer te geven en waarbij de gevormde interne figuur ook heel duidelijk het centrale deel van de foto uitmaakt. Voor mij hoort hier eigenlijk geen omgeving bij maar technisch moet een doorzichtige zeepbel een afdruk krijgt. De opstelling laat weinig speelruimte toe omdat ik niet graag laat zien hoe de realisatie uitgewerkt is.
Ok nu heb je deze zeepbel centraal. Maar "an sich" is deze opstelling alleen een tentoonspreiding van jouw kennis t.a.v. techniek (en die is mijns inziens niet mis, laat ik wel duidelijk zijn )
Ik zie liever van deze techniek een speelse uitvoering, al is het met Photoshop. Een kind wat deze bellen blaast of iemand die dit vasthoudt of whatever.
- Gebruikte kleuren:
De kleuren van de vloeistoffen van de interne figuur zijn zo gekozen dat er een maximaal kontrast ( vrij hard) ontstaat.
Ik vind deze kleuren ook niet echt harmoniëren, maar dat is misschien ook wel smaak.
Als je een doel hebt voor de zeepbel, zul je de kleuren hier wel op aanpassen.(zie boven)
Voor wat de lichtbakken van de flitsers betreft: Ik zou een kooi maken met bv een laken er omheen(ik begrijp dat de kooi niet zo groot hoeft te zijn) om de omringende flitsers te verzachten. Maar ik heb geen zicht op de situatie, dus dat kan jij beter inschatten
Comment