Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Insecten (testje 30D) - Update

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Insecten (testje 30D)

testje zeker geslaagd! dat is echt wel heel weinig ruis voor 1600 asa!

Comment

Mseg,

Vol verbazing en bewondering heb ik naar je foto's gekeken. Ik oefen al enige tijd met mijn D200 en Sigma 105 mm 2.8, en had de gedachten het niveau van jou ooit te bereiken. Nu ik de foto's zie van iemand die een keer een test heeft gedaan en al in staat is dergelijke foto's te maken, vraag ik mij af wat ik verkeerd doe.
      Met mijn Sigma 105 mm krijg ik, b.v. bij diafragma f 16 of hoger geen scherptediepte zoals op deze foto's. Daarom zou ik willen weten, met welke diafragma's zijn de foto's gemaakt. Ook ik heb geprobeerd om van vliegen macro foto's te maken. Allen hebben te weinig scherptediepte zeker t.o.v. de foto's die jij hebt gemaakt.
      Ik stel mijn camera in op "enkelveldmeting" omdat ik gelezen heb dat dit bij macro de beste instelling is bij kleine voorwerpen.
      Toen ik de Sigma 105 mm kocht, heb ik ook overwogen om de 150 mm te kopen. Mij werd echter verteld dat het wat kwaliteit betreft, heel weinig uitmaakt. Natuurlijk wel een verschil in afstand tussen camera en voorwerp.
      Is het nu toch zo dat het wel degelijk, zoals ik nu denk, een groot kwaliteisverschil is tussen deze 2 lenzen.
      (Mocht je mij uitvoerig willen informeren, dan graag een PM'tje)
      AGFA- Klick; Nikon D300; Nikon D4; Nikon 70-200 2.8 VRII; Nikon 18-200 mm; Nikon 17-35 mm 2.8; Sigma Macro 105 mm 2.8; Nikon 28-120 mm 4.0; SB 800; SB 910;Tamron AF SP 2x teleconverter 7 el; Nikon 50 mm. 1.8; Tamron 28-75 2.8 AS EX DI LD (IF);

Comment

knappe reeks

mvg wim
        http://www.naturewim.be

Comment

Re: Insecten (testje 30D) Updated

@iedereen: bedankt voor de leuke reacties;
          Zoals beloofd post ik hier nu de originele foto's welke onbewerkt zijn, geen ontruising alleen opmaat gezet met BD Sizer:

Comment

Re: Insecten (testje 30D) - Update

Prachtig, vooral de eerste
            Van alles...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door HdBD200 Bekijk bericht
              Mseg,
              Toen ik de Sigma 105 mm kocht, heb ik ook overwogen om de 150 mm te kopen. Mij werd echter verteld dat het wat kwaliteit betreft, heel weinig uitmaakt.
              Kwaliteit maakt inderdaad weinig uit tussen de 2 lenzen.

Wat wel veel uitmaakt is het verschil in mm.

Met een 150mm macro kun je een veel mooiere/gemakkelijkere DOF bekomen dan met een 105 mm macro. Met de 180 mm macro zal het nog ietsje makkeijker zijn.

Ook de afstand tot je onderwerp speelt een rol.

Voor je onderwerp( vlieg) volledig scherp te krijgen zijn er 2 methoden.

De eerste is met je diafragma te werken. Je kunt naar diafragma's gaan van f 16..f 18...f22.....maar dan kom je in moeilijkheden met je belichtingstijd en je achtergrond komt prominenter in beeld.

De tweede, je stelt het gewenste diafragma in ( f8 )zodat je belichtingstijd nog werkbaar is en je achtergrond mooi wazig wordt, en dan gebruik je de "voetzoom".

Afstand vergroten= meer DOF

Afstand verkleinen= minder DOF

Nadien kun je in PS dezelfde uitsnede maken als je in gedachte had met je f22.

Het verschil van een foto met f 22 en een foto met f 8 genomen zul je wel kennen.

De afstanden waar ik over praat zijn geen meters, eerder cm.
              Groetjes
              ----JO

Comment

Re: Insecten (testje 30D) - Update

Jo,

Dank voor je heldere uiteenzetting.
                (grappig "voetzoom" vooral bij maat 46)
                AGFA- Klick; Nikon D300; Nikon D4; Nikon 70-200 2.8 VRII; Nikon 18-200 mm; Nikon 17-35 mm 2.8; Sigma Macro 105 mm 2.8; Nikon 28-120 mm 4.0; SB 800; SB 910;Tamron AF SP 2x teleconverter 7 el; Nikon 50 mm. 1.8; Tamron 28-75 2.8 AS EX DI LD (IF);

Comment

Working...
                X