Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
De Shooting Day in AARSCHOT op 22 maart 2025 is VOLGEBOEKT
Oorspronkelijk geplaatst door MacroshopperBekijk bericht
Goeie scherpte en dof,mooie kleuren.Nr1 en 2 mss wel wat eng gekaderd.
K'weet het............k'weet het niet ?????????? - OK sedert ik op BD kom denk ik voor me zelf te mogen zeggen dat fototechnisch ik reuze sprongen vooruit heb gemaakt,waarvoor dank aan eenieder die een lichtend voorbeeld waren.
Als ik nu nog eens zoveel vooruit ga in de komende 5 jaar zal ik meer dan tevreden zijn.
Toch krijg ik nog regelmatig opmerkingen ivm uitsnede te krap iets minder links enz......niet dat ik daar enige probleem met heb maar zij hier regels voor, waar op letten ? , fotografeer ik te bevangen moet ik meer ruimte laten voor later de juiste uitsnede te maken enz...znz..., maken jullie meerder uitsnede en vergelijken jullie deze om de beste er uit te halen of is het meteen raak ?
Als voorbeeld maar meteen het origineel van foto één bijgeplaatst enkel verkleind naar 900*600 -200KB en USM gebruikt.
Alle info zou ik bijzonder appreciëren.
Ge moet eens kijken naar foto's van mensen die zeggen dat er te beeldvullend wordt gewerkt, dat er meer leefmilieu moet te zien zijn.
Yep, in 70% van de gevallen zondigen ze allemaal tegen deze "regel/norm"
Ik ook zenne.
Als we zelf bezig zijn willen we dat "onze vogel" of "ons libel" er tot in de kleinste details opstaat.
Een regeltje? Het 1/3 regeltje, of het diagonaalregeltje, of het driehoekregeltje. Soms werkt het zelfs centraal geplaatst.
En een goede compo voor de eerste keer maken zal bij levende wezentjes, buiten de mens dan, niet gemakkelijk gaan.
Het middenste scherpstelpunt is het juiste en het beste. Ook in het midden van het beeld wordt bij dit soort fotografie de lichtmeting gedaan. Dus het zal een ware heksenketel zijn als er een mooi vogeltje/libel voor je landt en
je dan een goede compo gaat maken, je licht meten op het vogeltje/libel, deze meting vastzetten of onthouden, herkadreren, en dan .....is het vogeltje weg.
Nee, bij zulke fotografie gewoon lichtmeting in het midden of errond, middenste scherpstelpunt, een beetje speling rondom je object om nadien de compo aan te passen en afdrukken.
Soms, als het een tam of rustig object is( vlinders die nog niet opgewarmd zijn) en je wat tijd hebt kun je compo, belichting etc ter plaatse doen,
Maar gewoonlijk zal het toch zijn, waar je op scherpstelt daar zal ook de lichtmeting op moeten gebeuren en dat is in het midden.
De foto's:
Voor mij de laatste die je bijgeplaatst hebt maar dan iets naar links
en naar onder. De kijkrichting heeft meer ruimte nodig, dus rechts en
boven meer ruimte. Nu heb je links teveel vrije/nutteloze ruimte.
Ge moet eens kijken naar foto's van mensen die zeggen dat er te beeldvullend wordt gewerkt, dat er meer leefmilieu moet te zien zijn.
Yep, in 70% van de gevallen zondigen ze allemaal tegen deze "regel/norm"
Ik ook zenne.
Als we zelf bezig zijn willen we dat "onze vogel" of "ons libel" er tot in de kleinste details opstaat.
Een regeltje? Het 1/3 regeltje, of het diagonaalregeltje, of het driehoekregeltje. Soms werkt het zelfs centraal geplaatst.
En een goede compo voor de eerste keer maken zal bij levende wezentjes, buiten de mens dan, niet gemakkelijk gaan.
Het middenste scherpstelpunt is het juiste en het beste. Ook in het midden van het beeld wordt bij dit soort fotografie de lichtmeting gedaan. Dus het zal een ware heksenketel zijn als er een mooi vogeltje/libel voor je landt en
je dan een goede compo gaat maken, je licht meten op het vogeltje/libel, deze meting vastzetten of onthouden, herkadreren, en dan .....is het vogeltje weg.
Nee, bij zulke fotografie gewoon lichtmeting in het midden of errond, middenste scherpstelpunt, een beetje speling rondom je object om nadien de compo aan te passen en afdrukken.
Soms, als het een tam of rustig object is( vlinders die nog niet opgewarmd zijn) en je wat tijd hebt kun je compo, belichting etc ter plaatse doen,
Maar gewoonlijk zal het toch zijn, waar je op scherpstelt daar zal ook de lichtmeting op moeten gebeuren en dat is in het midden.
Hier kan ik me dus volledig in vinden. Ik gebruik ook altijd het middelste AF-punt, krijg dan foto's waar het object meestal centraal staat, en "maak" dan meestal achteraf een "betere" compo bij het croppen.
David Leemans Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr
Comment