Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

de Hoornaar

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• de Hoornaar

Gisteren tijdens het macroen in de Oostvaardersplassen stuitten we pardoes op een hoornaarnest. Heel voorzichtig het nest benaderd en wat kiekjes geschoten. Het was een genot om te zien hoe deze vredelievende wesp hun nest aan het bouwen waren. Ze hadden allemaal zo hun eigen taak. De een moest specie aanmaken en de ander moest de gaten bij-metselen. Gelukkig deden de bewakers rustig aan die dag.

1.

2. Vrij-metselaars

3. Overzichtplaatje

Groetjes Edwin
    Mijn Foto's

Re: de Hoornaar

euh ... ik denk dat je de reputatie van hoornaars niet kent

Deze gasten verdedigen hun nest redelijk fanatiek. Blijkbaar had je een vredelievende familie

maar mooie foto's hoor, daar niet van.
    Last edited by Perrush; 24 augustus 2006, 16:08.
    --
    Play Drakensang - a free online mmorpg

Comment

Echt een superreeks Edwin. Wat zijn ze helder en scherp, knappe compo en dof.
      Ik denk dat jij geen goedkoop glaswerk gebruikt.
      Groetjes--------
      ----------Ludwig

Comment

@ Perrush: Blijkbaar niet nee, we stonden met z'n 3en echt heel dicht op het nest en notabene met een flitser erbij. Pas toen er een paar hoornaars om onze hoofd begonnen te cirkelen als zijnde een waarschuwing, zijn we weer weggegaan. Bij de gewone wesp zou ik dit niet graag gedaan hebben.
        @Ludwig:
        Dat valt wel mee hoor, hoewel in de servieskast staat goedkoper glas.
        Meest gebruikte lenzen van me zijn de 80-400VR en tegenwoordig de sigma 150mm. Deze laatste werd hier gebruikt...
        Mijn Foto's

Comment

Hele mooie reeks met nr.1 als topper!!

Grtz,Fabienne
          Geniet nooit met mate, maar met overvloed.
          BD0675BE- Canon EOS 300D EF-S 18-55
          The name of the game is to fill the frame!
          http://Fabke.fotopic.net

Comment

een hele mooie reeks hoor.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Knappe foto's!
              http://kadoosje.blogspot.com

Comment

Een super reeks,jij hebt wel lef.
                'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper
                  jij hebt wel lef.
                  amaj nog niet.
                  noemt dat niet killer bee in het engels
                  maar idd super foto's hoor,
                  ben ik (gelukkig?) nog niet tegengekomen zo'n nest
                  You may say that I'm a dreamer, but I'm not the only one - J. Lennon
                  www.koendd.be

FZ50

Comment

Jullie shoots lijken mij erg gevaarlijk.
                    Dit zijn super-agressieve beesten hoor!
                    En dan nog beginnen flitsen zeg, dat is als een rode lap....

Maar de reeks mag er gerust zijn. Mooi.
                    Van smartpics verwacht ik eigenlijk niets anders.

mvg,

Roland

Comment

Wat een schitterende reeks. Boeiend, scherp en prachtig belicht
                      Meer foto's op mijn website

Comment

Hoewel de hoornaar een stuk groter is dan de gewone wesp, is hij minder agressief. Als hij steekt is dit wel minstens even pijnlijk als bij een gewone wesp, maar hij steekt minder snel. De hoornaar is dan ook geen gevaarlijk en zelfs geen hinderlijk insect en als hij wel eens killerwesp wordt genoemd is dit volstrekt ten onrechte. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoornaar_(insect))

Comment

prachtige foto's van dat nest met Hoornaars Edwin

Maar, jullie hebben zeer veel geluk gehad !!
                          Normaal verdedigen die hun nest tegen belagers en wordt afgestraft door een massale aanval van meerdere exemplaren.
                          Weglopen heeft dan echt geen zin meer !!

In het Enamebos te Oudenaarde is op die manier een boomzager aangevallen geweest door het gehele nest. Hij had het nest niet zien hangen in de boom ernaast. Na de aanval moest hij echter achteraf enkele dagen in het ziekenhuis doorbrengen door de vele steken .

Mensen, loop NOOIT in de aanvliegrichting van het nest want is het voor 100% prijs. Als je het nest benaderd doe je dat best van enige afstand en kijk goed uit waar de beesten naartoe vliegen en vanuit welke richting ze komen aangevlogen naar het nest.

Het is inderdaad wel indrukwekkend hoe die dieren op een zeer korte tijd het nest uitbouwen tot een heus nest.
                          Enfin, een verwittigd man ....
                          Canon 7D
                          Sigma APO Macro F/2.8 150mm
                          Canon F/4 17-40mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gunther
                            Maar, jullie hebben zeer veel geluk gehad !!
                            Normaal verdedigen die hun nest tegen belagers en wordt afgestraft door een massale aanval van meerdere exemplaren.
                            Weglopen heeft dan echt geen zin meer !!

In het Enamebos te Oudenaarde is op die manier een boomzager aangevallen geweest door het gehele nest. Hij had het nest niet zien hangen in de boom ernaast. Na de aanval moest hij echter achteraf enkele dagen in het ziekenhuis doorbrengen door de vele steken .

Mensen, loop NOOIT in de aanvliegrichting van het nest want is het voor 100% prijs. Als je het nest benaderd doe je dat best van enige afstand en kijk goed uit waar de beesten naartoe vliegen en vanuit welke richting ze komen aangevlogen naar het nest.

Het is inderdaad wel indrukwekkend hoe die dieren op een zeer korte tijd het nest uitbouwen tot een heus nest.
                            Enfin, een verwittigd man ....
                            Maar dat geldt dan ook voor alle bijen & wespen. Kom maar eens bij ons als we de honing oogsten . Dat de steek van een hoornaar zeer gevaarlijk zou zijn, is een fabel. Deze is niet gevaarlijker dan die van honingbijen en gewone wespen. Deze laatste zijn ook veel agressiever.

Comment

Als je niet te wild beweegt valt het toch allemaal wel mee?
                              En ik heb ook wel eens gelezen dan horenaars reuze meevallen, meestal steken dieren pas als ze in het nauw zitten.

Mooie nesten maken ze zeg, prima foto's alleen vind ik het licht nogal hard.
                              Canon 30D|Zenitar 16 f/2.8|Canon 35 f/2|85 f/1.8|MP-E 65|100 f/2.8 macro
                              EdwinBont.nl Verkoop: FotoNatura (Showcase » Portfolio's » Nationaal » Edwin Bont)

Comment

Working...
                              X