Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

postuum eerbetoon - deel 2

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • postuum eerbetoon - deel 2

    een mpe65 is idd een mooie lens. Maar bij die vergrotingen loop je direkt met je neus tegen de DOF aan. Of beter gezegd het ontbreken ervan. Om met een grote vergroting toch nog degelijke platen te maken kan je bijna niet anders dan redelijk vlak op het object te zitten. Dit beperkt je natuurlijk sterk in je composities.

    Je zou natuurlijk verschillende foto's met verschillende focusafstanden kunnen nemen en die over elkaar leggen in PS ... ... nou, ik kan je vertellen das rapper gezegd dan gedaan Je zit immers op de mm te pieren en bij de minste verschuiving verdwijnt je object geheel uit beeld

    Maar ik zat al een hele tijd met die techniek in mijn hoofd. En ik heb de mpe65 gekocht om op die manier close ups te gaan maken.

    Ik dacht dat een micro-positioning plate van manfrotto DE oplossing zou zijn, maar het is eigenlijk een kl*te-ding dat gewoon niet nauwkeurig genoeg werkt.

    Toch mezelf beholpen met wat ik had. Hieronder zie je een eerste poging. Vlinder staan onder een hoek van 45° t.o.v. de lens, wat normaal nefast is voor de scherptediepte. Maar doordat ik 5 foto's, met verschillende focallengths, over elkaar gelegd heb krijg je toch nog een degelijke foto.

    ... al is het natuurlijk wel een uurtje werkt

    wat vinden jullie ervan ??

    --



    --

    Om even een idee te geven heb ik de eerste / de voorste foto onbewerkt (enkel curves toegepast) verkleind. Zo kan je eens zien wat het vetrekpunt is en hoe klein die DOF normaal had geweest



    --
    Last edited by Perrush; 21 augustus 2006, 19:45.
    --
    Play Drakensang - a free online mmorpg

  • #2
    Re: postuum eerbetoon - deel 2

    Ik sta met mijn mond vol tanden te kijken ... IK vind het einderesultaat bijzonder knap
    Nature close - up :
    http://intruigingnature.photodeck.com//

    Comment


    • #3
      Re: postuum eerbetoon - deel 2

      Ja, heel mooi gedaan

      Comment


      • #4
        Re: postuum eerbetoon - deel 2

        het idee van foto's over elkaar te leggen bestaat reeds al geruime tijd in de astrofotografie.Dit om meer detail te krijgen in hun beeld. Zij noemen dit " stacken" Helpt vooral bij zon -en planetenfoto's om nog meer detail te tonen.

        Ook maken ze bv 15 opnames van 10 minutenvan zeer ver afleggen sterrenstelsels of lichtzwakke nevels. Ze tellen de foto's op en men heeft hetzelfde effect als 1 foto belichten van 150 minuten.
        Op die manier bekomen ze belichten van enkele uren , zelfs dagen !!!
        Een voorbeeldje : http://www.astronomie.be/Hambsch/namibia2/rhoophi.htm

        Maar, er bestaat stack-programma's om bv. alle sterren of details van de maan op dezelde plaats te leggen van de volgende foto enz...

        Ik weet echter niet of dit toepasbaar zou zijn voor dergelijke foto's zoals die kop van de Distelvlinder maar ik vermoed van wel !!
        Dat programma doet dat echt in een paar seconden voor enkele honderden astrofoto's op elkaar te leggen.

        Dit doen ze met
        http://www.astrostack.com/
        of
        http://registax.astronomy.net/

        veel succes ermee
        Gunther

        Misschien moet je eens 5 aparte foto's naar mij sturen (met die verschillende scherptediepten) en ik stuur die naar iemand die dat programma heeft.
        Zo moet je niet eerst betalen voor die software ....
        Het is maar een suggestie en een dienst
        Canon 7D
        Sigma APO Macro F/2.8 150mm
        Canon F/4 17-40mm

        Comment


        • #5
          Re: postuum eerbetoon - deel 2

          Gunther, bedankt voor je uitleg en suggestie. Alhoewel ik betwijfel of het zou werken.

          Bij deze foto zat ik 2.5cm van het object af. Om de focus 0.5cm te verleggen moet je je afstand tot object 20% vergroten !!! Je krijgt daarom een heel ander perspectief. De foto's kun je dus niet gewoon over elkaar leggen maar je moet hem echt in elkaar puzzelen (scalen enzo). Heel raar, ik hat er zelf niet aangedacht.

          <off-topic on>
          Maar zit al heel de avond te tobben over die macro rail ... dat werkt gewoon niet zoals het moet (veel te grof/ hobbelig) ... krijg ik net het idee om het systeem van een (oude) microscoop te gebruiken ... dat moet toch zachtjes gaan
          <off topic off>
          --
          Play Drakensang - a free online mmorpg

          Comment


          • #6
            Re: postuum eerbetoon - deel 2

            Hoi Perrush, die techniek wordt door sommige mensen ook al toegepast in insecten close ups , stond vorig jaar nog ergens in een oude Chasseur d'Images. Het waren razenscherpe closeups van kopstukken van diverse insecten (oa. kevers) getrokken op dode dieren. Het verschil met jouw opnames is dat zij die beelden ook nog oversatureerden waardoor het een meer "arty" look kreeg (metalig gekleurde dingen). Jij gebruikt het met de normale kleuren... en da's zeker even goed .

            Kan me inbeelden dat er wat tijd inkruipt, maar ik vind het het eindresultaat zeker waard !
            Nature close - up :
            http://intruigingnature.photodeck.com//

            Comment


            • #7
              Re: postuum eerbetoon - deel 2

              wonderlijk al goed dat we die beestjes zo niet uitvergroot zien in het echt

              Comment


              • #8
                Re: postuum eerbetoon - deel 2

                Prachtige foto! Echt prachtig!

                Die MP-E 65 is echt een super lensje, spijtig dat hij zo duur is. Waarom doe je dan trouwens de MT-24EX weg? Dat lijkt me toch de perfecte flitser voor deze lens? Of niet?

                Enfin, schitterende foto! Meer van dat!
                Canon R | Leica Q
                EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                [/COLOR]

                Comment


                • #9
                  Re: postuum eerbetoon - deel 2

                  @ Henk : Er zullen er idd wel meer zijn die dit ooit al gedaan hebben. Maar verkijk je niet op de vergroting. Wanneer je dit doet op 1:1 is het imho nog best te doen. Dan praten we over 2 cm in beeld.

                  Hier hebben we het over 6mm in beeld en 4mm diepte (die dan nog eens verdeeld is over 5 foto's). Met die vergrotingen worden je bewegingen mega uitvergroot.

                  @ Michiel : MT-24EX zou daar idd voor kunnen dien. Maar als je enkel in een studio werkt kan je evengoed losse flitsers opstellen. Het kost misschien uiteindelijk evenveel (2 flitsers + STE2) maar ze zijn dan wel voor meerdere toepassingen inzetbaar.

                  Als ik vooral in't veld met die lens zou willen werken, zou de MT-24EX niet weggaan denk.
                  --
                  Play Drakensang - a free online mmorpg

                  Comment


                  • #10
                    Re: postuum eerbetoon - deel 2

                    Erg goed gelukt
                    Het is erg jammer dat dit met levende beestjes niet gaat.
                    Heb je het nou met de hand gestapeld, of lees ik weer eens te snel?
                    Er zijn goede programma's voor.

                    Als je niets te doen hebt kan je deze techniek ook nog combineren met stereofotografie, ubercool lijkt me.
                    Ik bedacht me vanacht dat als ik de camera op 5fps zet en de camera tijdens het schieten van links naar rechts beweeg ik mischien wel een goede stereofoto daarvan kan maken.
                    Van levende beestjes dus, ga ik zeker eens in het bos proberen met mieren.
                    Canon 30D|Zenitar 16 f/2.8|Canon 35 f/2|85 f/1.8|MP-E 65|100 f/2.8 macro
                    EdwinBont.nl Verkoop: FotoNatura (Showcase » Portfolio's » Nationaal » Edwin Bont)

                    Comment


                    • #11
                      Re: postuum eerbetoon - deel 2

                      Oorspronkelijk geplaatst door Eddysign
                      Erg goed gelukt
                      Het is erg jammer dat dit met levende beestjes niet gaat.
                      Heb je het nou met de hand gestapeld, of lees ik weer eens te snel?
                      Er zijn goede programma's voor.
                      idd jammer dat het enkel lukt me dode exemplaren ... voorlopig dan toch

                      Heb ze idd met de hand gestapeld. Als ik de originelen bekijk vrees ik er een beetje voor dat dit automisch ook zo goed gaat.

                      Ten eerste zit er enorm veel details in (haartjes).

                      En ten tweede zit je ook met een verandering in 'zoom'. Dichtste foto is het kleinste, verste foto is groter. Ben eens curieus hoe zo'n programma daar mee omgaat.

                      tenslotte zijn sommige foto's ook ietsje verschoven vanwege mijn-positioning-plate-is-niet-stabiel-genoeg

                      Maar ik ga een verkleinde versie wel eens naar gunther opsturen. Ben wel eens curieus wat zo'n programma daar nu van maakt.
                      --
                      Play Drakensang - a free online mmorpg

                      Comment


                      • #12
                        Re: postuum eerbetoon - deel 2

                        ik zag ze al op een ander forum maar daar ben ik niet geregistreerd...
                        Super foto hoor, en zal wel een heus werk zijn met 5 verschillende foto's.

                        You may say that I'm a dreamer, but I'm not the only one - J. Lennon
                        www.koendd.be

                        FZ50

                        Comment


                        • #13
                          Re: postuum eerbetoon - deel 2

                          ronduit schitterend wat je hier bereikt hebt!

                          dat was dat uurtje werk meer dan waard in mijn ogen.

                          en zo'n vlindersnoet blijft natuurlijk wel geweldig mooi om te zien hé!
                          http://www.insectennet.be/gallery_index/index.html
                          http://www.pbase.com/insects

                          Comment


                          • #14
                            Re: postuum eerbetoon - deel 2

                            Knap staaltje "bewerkkunst"
                            En ..."engelengeduld"!!!
                            D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
                            BD0290BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: postuum eerbetoon - deel 2

                              Al eens naar

                              gekeken? User interface ziet er niet uit, en het is in eerste instantie niet evident maar deze



                              had ik na een kwartiertje puzzelen in elkaar. (en had beter afgewerkt moeten worden.)

                              Jo.
                              A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
                              Nikon stuff

                              Comment

                              Working...
                              X