Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wespenspin (of tijgerspin?)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• wespenspin (of tijgerspin?)

Vandaag kwam ik voor het eerst deze prachtige spin tegen hier. Gelijk natuurlijk een serietje van gemaakt waaronder deze 3. Gemaakt met m'n nieuwe sigma 150

1. Aan de boven alswel aan de onderkant van het web liep zigzag een dikke pak draden

2. Hier was hij z'n lekkernij aan het inrollen

3. Bij deze foto zie je hoe het inpakdraad vanuit een gat in z'n achterlijf naar buiten wordt geduwd.

Groetjes Edwin
    Mijn Foto's

Re: wespenspin (of tijgerspin?)

Welke het zijn weet ik niet maar het is een knappe reeks
    Super lenske hé
    'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

Comment

mooi, maar het blijft een beetje eng voor mij.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Mooi in beeld gebracht
        Greetz, Kariboe
        * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
        Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Zeer mooi in beeld gebracht vooral nr. 2, prachtig scherp, mooie DOF en Compo.

Grt.
          Roevca

Comment

Inderdaad mooie reeks. mvg duindistel

Comment

Mooie reeks die zigzag draad heb ik ook al opgemerkt , lijkt me mel typische voor de tijgerspin maar een verklaring heb ik er niet voor

Groetjes JLM

Comment

Bij ons in de tuin zit er ook eentje. Voor zover ik weet is er gen echte sluitende uitleg voor de zigdraad. Ik heb al gehoord dat het zou kunnen dienen als schrikeffect omdat de spin zich zo groter kan voordoen. Een andere uitleg was dan weer dat het insecten zou aantrekken.
                Il caffè deve essere nero come il diavolo, bollente come l'inferno e dolce come l'amore

Bezoek mijn foto's online

Comment

Mooie serie

Die zigzag draad is voor de stevigheid van het web denk ik. Al eens gezien hoe dat die spinnen hun web heen en weer schudden? Dat gaat wel 10 cm op en af. De spin zit dan in het midden tussen de twee zigzagdraden. Kleine tijgerspinnen hebben gewoonlijk één zigzag draad namelijk de onderste terwijl de echt grote joekels er twee hebben, een dunne/smalle vanboven en een dikke/brede vanonder. Dit is mij opgevallen aan deze wel zeer grote knapen, of het ook zo is ...?

Voorkeur voor de derde.

Ik vindt de bijna diagonale "hulpdraadjes" zeer mooi uitkomen tegen de donkere achtergrond.
                  Groetjes
                  ----JO

Comment

ENG! Prachtige shots!
                    vriendelijke groeten, Helen
                    Updated WWW.HELENICA.NL
                    ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

Comment

Ik ben nog altijd aan het twijfelen tussen de aankoop van de sigma 150 of 180. Maar als ik deze reeks zie neig ik toch opnieuw naar de 150.

Mooie reeks met foto 3 als topper
                      Meer foto's op mijn website

Comment

Euhm, kippevel heb ik ervan. Behalve dit wel een heel mooie reeks.

Mvg Jasmine
                        Update12/05/10
                        BLOG
                        Leica M9/Fuji X 100s/phone

Comment

Ik ben nog altijd aan het twijfelen tussen de aankoop van de sigma 150 of 180
                          Wel Pendragon, als ik zie hoe jij kan toveren met je 60mm, dan zijn beide sigma's in heel goede handen hoor....
                          Groetjes Edwin
                          Mijn Foto's

Comment

Het beest is duidelijk een tijgerspin (Argiope bruennichi) en is van oorspriong een zuiderse spin, behorend tot de Wielspinnen.
                            De zigzag noemt men stabilimentum heeft mogelijk verschillende functies, namelijk om belagers af te schrikken en/of vogels ervan te weerhouden door het net te vliegen, maar ook om het net te verstevigen
                            Een andere theorie kan makkelijk getoetst worden door de spin te bedreigen met een stokje. Ze gaat dan in het web trillen en door de witte zigzagbanden ziet dit er vervaarlijk uit. Het schrikt dus belagers af. Een andere theorie is dat de banden UV-straling extra weerkaatsten wat insecten zou aanlokken.

Dit even geheel terzijde.
                            3 zeer knappe foto's. Mooi!

Tussen de 150/2.8 en de 180/3.5 zit weinig verschil wat betreft de afstand die je kan nemen van je onderwerp. Interessant is natuurlijk dat een 150/2.8 op een APS een 225/2.8 wordt.
                            Ik zou gaan voor de 150. Zelf heb ik een 180 van Sigma omdat toen de 150 nog niet bestond.

Comment

Drie knappe foto's van deze tegenwoordig al vrij algemene spin. Wat de functie van de draden betreft, dat is wetenschappelijk nog niet uitgemaakt.
                              Groetjes--------
                              ----------Ludwig

Comment

Working...
                              X