Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Dit is de eerste keer dat ik het veld in ben gegaan met de macrolens en op zoek was naar insecten. Ben dus nog maar een beginner op macrogebied.
Reactie's en commentaar is dan ook welkom.
Mooi exemplaar te pakken, maar ook hier kan ik me niet ontdoen van de gedachte dat het scherper mocht.
even exif gecheckt : F/11 @ 1/160 sec. zou in principe zeker scherpere foto's moeten opleveren.
Maar als ik de foto eens bekijk is de bovenzijde van de stengel zeker scherper dan de onderzijde (daar is ook de achterzijde van het lichaam van de juffer) , dus vermoed ik dat je juist op de grens zit van de dieptescherpte .
Verder zijn er nog een paar mogelijke oorzaken die onscherpte in de hand werken o.a. bewegingsonscherpte (gebruik desnoods een statief, persoonlijk geef ik de voorkeur aan een monopod) houd zeker rekening met de wind deze kan een serieuze spelbreker zijn daar de dieptescherpte beperkt is.
Probeer ook zo evenwijdig mogelijk te fotograferen aan Uw onderwerp en gebruik de preview knop dieptescherpte controle op de body.
Vergeet niet USM te gebruiken na het resizen.
Verder veel succes toe gewenst, en vergeet niet oefening baard ...........
groeten Luc.
Ik doe dit net andersom.....
Zou dat veel uitmaken?
Peter.
Moet opletten wat ik zeg , Ik kan het verkeerd voor hebben maar denk van wel, het is juist door het resizen en door de compressie dat er scherpte verloren gaat, verscherpen na de compressie (usm) compenseert dit.
Eindelijk is dit iets waar ik nog niet echt bij heb stilgestaan, omdat ik met verscherpen na de compressie steeds goede resultaten behaalde.
Gebruik bij USM de volgende instellingen hoeveel 75 % - straal 2 pix - drempel 3.
groeten Luc
Comment