Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuw in macrofotografie...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nieuw in macrofotografie...

Ik ben nieuw in macrofotografie. Heb de onderstaande serie gemaakt met mijn 70-200 1:2,8 L IS USM. Kan iemand mij bijv. vertellen waarom ik een macrolens zou moeten aanschaffen? En hoe zou ik onderstaande foto's kunnen verbeteren of anders nemen? Wat ik wel moeilijk vindt is het scherpstellen van het onderwerp, is daarom een macrolens misschien noodzakelijk?

foto 1 Bij met compaan:

1/250 f 7,1 iso 500

foto 2 Vlinder met compaan:

1/160 f 9 iso 500

foto 3 Bij:

1/200 f 4 iso 500
    Met vrgr, Richard Paas (Canon 5-D | ef 16-35/2.8 L usm | ef 24-70/2.8 L usm | ef 70-200/2.8 L is usm | ef 85 1:1.8)

Re: Nieuw in macrofotografie...

zou het effe in fotodiscussie zetten daar zitten de experts, deze drie niet zo geslaagd.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Welkom in een zeer fascinerende wereld, de wereld van het kleine en je weet als je het kleine niet beheerd ......... maar daar is zeker niet alles mee gezegd.
      Ik ben zelf nu reeds enkele maanden intensief met macro bezig en wat vooral opvalt zijn 2 elementaire zaken 1) scherpte en 2) DOF naast compo kleur ...enz.
      en veel oefenen, macro moet je leren begrijpen aanvoelen vaak zijn de onderwerpen eigenzinnig, rusteloos of zelf agressief. dus geduld is hier zeker op zijn plaats.
      Bekijk zelf eens het forum macro en oordeel zelf, een close up zal nog wel lukken met de 70-200 maar echt macro werk is mijn inziens te hoog gegrepen zelf voor deze lens.
      De mening welke lens nu echt de ideale is lopen uiteen, de ene is tevreden met een 100 mm de ander zweert bij een 150 of 180, ( dit heeft vooral te maken met de werkafstand tussen lens en voorwerp) of nog andere geven de voorkeur aan een 65 mm bekijk eens de mp-e 65 van Canon.
      Maar allen hebben gemeenschappelijk dat het macro objectieven zij, ontworpen voor juist macrofotografie eenvoudiger te maken.
      Verder kan men ook werken met tussenringen bv op een 50 mm standaardlens. enz kijk maar eens op google onder item macro fotografie.
      Dit is slechts een kleine tip van de sluier, maar een onuitputtelijke bron van inspiratie.
      Groeten Luc.
      BD0407BE * Canon EOS 40D -Canon Eos 5D mkIV Camouflage -Luc David Photography

Comment

Goh er zit wel wat in. Jammer dat ze niet zo scherp zijn.

Met een macro objectief zou je veel dichter bij je onderwerp kunnen komen, omdat deze een zeer korte minimale scherpstelafstand toelaat.

Als je denkt dat dit je ding wordt, dan zou ik gaan voor een echte macro objectief. Ikzelf heb de Sigma 150 mm. Zelf met een macro is scherpstellen nog moeilijk. Je zit met een hele kleine scherptediepte, en het objectief een beetje naar voor of achter bewegen zorgt al voor onscherpte van je onderwerp.

In macro werk ik dikwijls in manuele focus. En beweeg ik gewoon m'n objectief een heel klein beetje vooruit of achteruit om scherp te stellen.

Comment

Moeten moet niets , maar met een echte macro lens wordt het leven wel éénvoudiger zoals al aangegeven.

Voor verbeteringen, kijk eens bij de echte toppers op dit forum in de macro sectie. Je zult als nel zien hoe zij de insecten benaderen.
          Groeten,

Albert Jan

Website AJH
          lidnummer: BD0371NL

Comment

Working...
          X