Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Slijkvlieg

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Slijkvlieg

Lijkt me een moeilijk geval voor determinatie. in ieder geval vind ik de presentatie hier minstens zo goed zo niet beter dan die op de geciteerde sites
    fotosite

Comment

Volgens mij is dit toch een schietmot, al kan ik niet zo goed uitleggen waarom. Dit is meer gebaseerd op de wat slankere lichaamsvormen. Bovendien zie ik de hier kenmerkende vleugeladering van een slijkvlieg niet.

Welk insect het ook is, je foto blijft prachtig.

Jorgen
      Canon 350D, sigma 105 mm macro, sigma 28-135 mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jorgen_R
        Volgens mij is dit toch een schietmot, al kan ik niet zo goed uitleggen waarom. Dit is meer gebaseerd op de wat slankere lichaamsvormen. Bovendien zie ik de hier kenmerkende vleugeladering van een slijkvlieg niet.

Welk insect het ook is, je foto blijft prachtig.

Jorgen

een goed kenmerk van schietmotten zijn de haartjes (geen schubben ) op de vleugels ; bij sommige soorten , genera vallen deze echter minder op ; op de thorax en abdomen is dit exemplaar echter zeer sterk behaard ( veel meer dan de elzevlieg , die tot de gaasvliegen behoort) ; een ander schietmotkenmerk is het driehoekig vouwen van de vleugels in rust ; verder is de adering v/e schietmot heel anders dan van een gaasvlieg verwant, zoals Jorgen ook aanhaalde ;

Gunther, googlen op Trichoptera helpt misschien ook,

Comment

Working...
        X