Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Re: Cactusgroepje - The making of...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Cactusgroepje

Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe
    Geef mij maar de eerste - met het subtiele tegenlicht, het zachte verloop in de achtergrond en de voor de hand liggende - maar toch zeer grappige - opstelling op 'n rijtje...

Greetz, Kariboe
    Volledig mee akkoord
    mvg, Caro
    www.myspace.com/photocaroline

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe
      Geef mij maar de eerste - met het subtiele tegenlicht, het zachte verloop in de achtergrond en de voor de hand liggende - maar toch zeer grappige - opstelling op 'n rijtje...
      Heerlijke pottekes... best da m'n vrouwke die niet ziet
      Mooie reeks, Myriam
      Greetz, Kariboe
      Volledig mee akkoord! Voor mij overduidelijk nummer 1. De andere 2 zijn me net iets té speels :wink:

Mvg,

Comment

Zeer plezante, maar bovendien ook technisch in orde, reeks. Het doet me wat denken aan foto's die ik zag van sombrero's die van boven waren getrokken.
        Website: http://www.d-eye.be

Comment

Heeeeerlijke foto's...

Doe mij maar de eerste foto....

Greetzzz Candytje

Comment

Op verzoek van Candytje (via een PM) een korte beschrijving van de wijze waarop de bovenste foto tot stand is gekomen. Maar voordat ik dat doe wil ik iedereen bedanken voor de aardige reacties. Dat de eerste foto favoriet zou zijn, was eerlijk gezegd geen verrassing. Het klinkt een tikkeltje arrogant (en dat is het vast en zeker ook ), maar de eerste foto heb ik van te voren ontworpen. De twee andere foto's waren letterlijk een beetje 'spielerei'.

Ik heb een workshop productfotografie ontwikkeld en daarvoor moest ik natuurlijk ook een aantal oefeningen voorbereiden. Dit voorbeeld moet demonstreren dat een foto waarop de objecten apart zijn gefotografeerd en later weer tot één foto samengevoegd een andere sfeer geeft dan een foto waarop gewoon acht cactussen tegelijk zijn gefotografeerd.

acht prikkers tegelijk op de foto gezet

Daarnaast is het een oefening om de schaduw van het tegenlicht te gebruiken in de totale vormgeving. De cursist moet zelf ook met de plantjes aan de slag en dan zal blijken dat het toch redelijk lastig is om cactussen met heel erg dunne stekeltjes goed in tegenlicht te zetten. Voordat je het weet heb je geen stekeltjes meer over in je foto. Ook het egaal uitlichten van de achtergrond, inclusief zacht verloopje, is technische gezien een moelijkheidje.

Om een en ander te fotograferen zijn twee erg grote softboxen links, boven en rechts van de plantjes gezet. De linker softbox krijgt iets meer energie zodat de rechterkant van de potjes een heel klein beetje donkerder wordt (om toch een beetje de ronding van het potje uit te laten komen). De plantjes staan op een opnametafel met een tafeloppervlak dat lichtgebogen overgaat in een achterwand. Hoog-achter de opnametafel staat een flitser met een standaardreflector en barndoors. Die flitser zorgt door een juiste positionering van de tegenlichtschaduw en tevens voor het verloop in de achtergrond. Vlak naast de camera staat dan nog een kleinere softbox die bedoeld is om de onderkant van de cactussen een beetje op te lichten.

Vervolgens is het een kwestie van veel lichtmeten om de contrasten naar wens te regelen. De camera is direct op de computer aangesloten om meteen het resultaat van een proefopname te kunnen bekijken.

Zo zijn acht verschillende opnames gemaakt die in photoshop zijn samengevoegd tot een foto van pakweg 12000 pixels breed.

Omdat ik niet denk dat veel BD-leden een workshop zullen komen volgen kan ik hier ook wel verklappen dat bewust twee van de acht potjes volstrekt identiek zijn... dat hoort natuurlijk niet bij een productfoto. Dat onderdeel van de oefening is bedoeld om duidelijk te maken dat een fotograaf goed moet opletten WAT hij/zij aan het fotograferen is.

Zo eenvoudig is het, dus.

Nog een klein grapje om het af te leren en omdat pasen er aan komt:

Groeten, Miriam
            Last edited by mvdh; 6 april 2006, 11:12.

Comment

Prachtig werk Miriam. Herinnert mij een gelijkaardige oefening maar dan in analoog met originelen op Vericolor en afdrukken op Kodak printfilm. Om je haren uit te trekken.
              na de 8 prikkertjes de 12 apostelen. Subliem.

Henri
              lidnummer: BD0435BE

Comment

Miriam,

hartelijk dank voor je uitleg.
                Altijd leuk om te weten hoe zo een mooie foto tot stand is gekomen!!!

Ik zou zeggen, ik ga het ook proberen, maar daar heb ik het nodige materiaal niet voor..

Greetzzz Candytje

Comment

Bedankt voor de uitleg. Zien we hier veel te weinig. En ik moet eerlijkheidshalve toegeven dat ik het nog niet had opgemerkt dat twee potjes identiek waren
                  Website: http://www.d-eye.be

Comment

Hartelijk bedankt voor de uitleg!!!
                    Die workshops interesseren mij anders wel...
                    mvg, Caro
                    www.myspace.com/photocaroline

Comment

Ik vind die schaduwen the finishing touch !

Comment

Working...
                      X