Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

water drops

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• water drops

Het weer zat weer niet mee vandaag.
    Dan heb ik maar mijn eerste poging ondernomen nr het thema "water drops".

Eerste is genomen in een oude pan met wat papier als achtergrond.
    Tweede is genomen in een wijnglas.
    Zware decorinvesteringen zijn dus niet nodig.

Genomen met een Sigma 70-300@300mm ; F32; 1/500; iso200.
    Afstand lens tussen 1 à 2 meter.

Graag uw bemerkingen en tips.

Re: water drops

mooie foto's, de tweede heeft mijn voorkeur. Clone bij de eerst dat witte vlak even weg, dan ziet die er nog mooier uit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tvtommy
      mooie foto's, de tweede heeft mijn voorkeur. Clone bij de eerst dat witte vlak even weg, dan ziet die er nog mooier uit.
      'k Volg Uw mening
      'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

Comment

nou ik volg ook hoor.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

same here

de 2de...
          Canon 350D - Sigma 18-125 - Sigma 20-40 2.8 EX DG - Sigma 105MM 2.8 Macro EX DG - Canon 70-200 4.0 L USM

Comment

Ook voor mij de tweede! Mooi hoor!
            Niet geschoten is altijd mis

Comment

waauw, heel knap voor mij 2e
              Zou zo ook eens iets willen proberen... maar weet niet goed hoe beginnen hoe ziet de opstelling eruit? Glas onder een kraan of van waar komen de druppels?Gemaakt met bestaand licht? Licht eens een tipje van de sluier.

Comment

Wel, net voor ik den boel heb weggedaan heb ik nog snel een fotooke van de opstelling getrokken.
                Hier zie je ze :

Zoals je ziet, is het dus letterlijk met (tuin) huis en keukenmateriaal gedaan.

Voor de opstelling van de eerste foto gewoon een oude pot volledig gevuld met water en deze onder de kraan gezet.

Voor de zwarte achtergrond heb ik daar een zwarte kaft tussen gepropt en later nog een vel wit papier.
                Het witte bord in de pot zorgde voor de zachte witte tint op het water.
                Voor de tweede foto was de achtergond gewoon mijn inox pompbak die dankzij de DOF wel leuk overkomt.

In principe speel je dus gewoon met basismaterialen om het effect te bereiken dat je wilt.

Nu, ik kan me voorstellen dat er specifiek materiaal bestaat.
                De kaft had wel een zekere textuur en reflecteerde ook licht van de flash.
                Ik had graag geweten waar ik een waterbestendige, niet reflecterende en platte achtergrond zou kunnen vinden. Graag advies.

De camera stond op een statief.
                Ik ben begonnen aan F18 aan 1/200. Maar voor macro's is de scherptediepte echt beperkt. Dan heb je maar een halve centimeter. Ik ben uiteindelijk tot F32 gegaan. Ook aan 1/200 zag je nog bewegingsonscherpte dus ben ik tot 1/500 gegaan. Het maximum dat de D70 aankan.

Met natuurlijk licht lukt dit niet (met zo'n kleine opening en zo'n korte sluitertijd). De foto werd belicht met een SB600 flits die ik aanstuurde via remote i-ttl.

Voor het scherpstellen heb ik de punt van een lang mes gebalanceerd op de plaats waar de druppel omhoogsprong en daar dan op gefocusd.
                Vervolgens AF afgezet.
                Wellicht zijn er eleganter technieken. Graag advies.

Het moment van afdrukken is bij dergelijke shots cruciaal. Het is even zoeken om het juiste ritme te vinden. Met digitaal moet gelukkig niet op een foto kijken.

Ik vind het wat raar dat iedereen de tweede foto beter vind.
                Het is wel leuk (beetje liquid look ala terminator2 ) maar ik vind de eerste eigenlijk 'serener' en mooier van compositie.
                Ik vind de ietwat complexer achtergrond ook leuker omdat je dan meer leading lines in de foto hebt.
                Nu ja, "De gustibus et coloribus...".
                Bedankt voor de reacties.

Succes met uw take ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefken
                  ...
                  Bedankt voor de reacties.
                  ...
                  Wel, jij bedankt voor de uitleg.

(wij hebben precies dezelfde kraan, dus mij gaat dat ook lukken zeker?)

Comment

Owwww, werkt dat zo????
                    Dank je voor de heldere uitleg.
                    Heb ik van het weekend weer wat te oefenen!

Comment

Heel leuk experiment, zal het ook eens proberen, ik vind de eerste ook heel mooi , misschien spijtig dat de achtergrond tweekleurig is!
                      Canon EOS-1D Mark III, D 20 en Canon lenzen van 17 tot 500mm.
                      Altijd welkom:http://martine.launoy.be

Comment

By popular demand heb ik de achtergrond nu compleet donker gemaakt.
                        Ook bovenaan wat meer ruimte gegeven en wat getoned.

wat denk je ?

Comment

oh yeah !!!

heel beter

dus je hebt de witte papier weg, en met een zwart papier ?

je kan de flash zien op de voorkant, maar 't geeft heel goed

mmh, ik zal je method proberen als ik een paar uurtjes heb
                          Canon 5D2 + Canon 24-70L + Canon 50 1.4 USM + Canon 28 1.8 USM + Canon 100 2.0 USM
                          websites : http://www.zark.be & http://www.flickr.com/photos/zark22/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ZARk
                            dus je hebt de witte papier weg, en met een zwart papier ?
                            je kan de flash zien op de voorkant, maar 't geeft heel goed
                            Neen, is gewoon PS werk.
                            Als je bedoelt dat de voorgrond nu nogal wit is. Ja, ik heb de foto serieus 'verhard' maar ook in PS.

Comment

Hartelijk dank vr de inlichtingen! Het is (nog maar eens) bewezen... niet het materiaal maakt de foto (maar de fotograaf)!!!
                              PS Bewerkte versie van 1e foto stukken sterker!

Comment

Working...
                              X