Een ode aan Charles Messier, de sterrenjager In de late 18e eeuw reisde een Franse astronoom, Charles Messier, door de nachtelijke hemel op zoek naar kometen.
Wat hij vond, was veel meer dan wat hij zocht. Zijn passie en precisie brachten een catalogus voort die tegenwoordig een ware schat is voor sterrenkijkers en astrofotografen: de Messier-objecten.
Deze lijst van 110 astronomische wonderen omvat nevels, sterrenhopen en sterrenstelsels, elk met zijn eigen schoonheid en verhaal.
Hoewel deze objecten oorspronkelijk bedoeld waren als een hulpmiddel om kometen te onderscheiden van vaste hemellichamen, zijn ze uitgegroeid tot iconen van de kosmos.
Hieronder deel ik enkele foto's die ik de voorbije weken nam van deze adembenemende objecten, die ons eraan herinneren hoe groots en mysterieus het universum is.
Geniet mee van deze reis door de sterren!

M82 Sigar Galaxy 18h30 by Rudy M., on Flickr

M 88 13h by Rudy M., on Flickr

M 91 12h30 by Rudy M., on Flickr

M 92 by Rudy M., on Flickr

M95 10h by Rudy M., on Flickr

M 96 9h30 by Rudy M., on Flickr

M100 12h by Rudy M., on Flickr

M108 7h by Rudy M., on Flickr

M109 18h30 by Rudy M., on Flickr
Apparatuur;
Statief: Skywatcher EQ6-R
Telescoop: Skywatcher Quattro 250 (gemodificeerd)
Camera: ZWO ASI 585 MC PRO (8mp Sony sensor, pixels 2.9µm)
Wat hij vond, was veel meer dan wat hij zocht. Zijn passie en precisie brachten een catalogus voort die tegenwoordig een ware schat is voor sterrenkijkers en astrofotografen: de Messier-objecten.
Deze lijst van 110 astronomische wonderen omvat nevels, sterrenhopen en sterrenstelsels, elk met zijn eigen schoonheid en verhaal.
Hoewel deze objecten oorspronkelijk bedoeld waren als een hulpmiddel om kometen te onderscheiden van vaste hemellichamen, zijn ze uitgegroeid tot iconen van de kosmos.
Hieronder deel ik enkele foto's die ik de voorbije weken nam van deze adembenemende objecten, die ons eraan herinneren hoe groots en mysterieus het universum is.
Geniet mee van deze reis door de sterren!

M82 Sigar Galaxy 18h30 by Rudy M., on Flickr

M 88 13h by Rudy M., on Flickr

M 91 12h30 by Rudy M., on Flickr

M 92 by Rudy M., on Flickr

M95 10h by Rudy M., on Flickr

M 96 9h30 by Rudy M., on Flickr

M100 12h by Rudy M., on Flickr

M108 7h by Rudy M., on Flickr

M109 18h30 by Rudy M., on Flickr
Apparatuur;
Statief: Skywatcher EQ6-R
Telescoop: Skywatcher Quattro 250 (gemodificeerd)
Camera: ZWO ASI 585 MC PRO (8mp Sony sensor, pixels 2.9µm)
Comment