Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Mooie reeks maar over het algemeen de donkere delen te donker.
grt,bouk.
Wellicht is een beetje uitleg zinvol
Je zou in het "fort van Breendonk" eens een kijkje moeten gaan nemen.
De rillingen gaan je over het lijf. Een gids is ten zeerste aan te raden om de sfeer van de gevangenen/verzetstrijders op te snuiven.
Velen hebben de erbarmelijke omstandigheden niet overleefd
Het kan hier en daar pikkedonker zijn!
De rillingen gaan je over het lijf. Een gids is ten zeerste aan te raden om de sfeer van de gevangenen/verzetstrijders op te snuiven.
Ik ben bekend met Breendonk hoor.
Heb een paar opnamen binnengehaald en in de donkeredelen zit veel meer detail die je kan laten zien
en ten goede komen aan je opnamen.
grt,bouk.
Ik ben het in dit geval niet eens met de opmerking van Bouk.
Hij geeft heel dikwijls heel goede en heel relevante en constructieve commentaar maar hij maakt ook heel dikwijls diezelfde opmerking over detail in donkere partijen.
Ik vind niet dat er altijd detail in de donkere partijen moet zijn. Dat detail in donkere en lichte delen is een academisch en puur fototechnisch gegeven. Je leert dat in de fotoschool omdat je het 'ambacht' moet begrijpen en onder de knie krijgen.
Maar daarna komt de eigen, artistieke interpretatie. Het is niet omdat het kan dat het moet. Er hoeft niet altijd elk detail te zien zijn in elke partij (bekijk maar eens voorbeelden van 'clair obscur' uit de schilderkunst).
De sfeer, het gevoel dat je wil overbrengen, is primair.
In dit geval voel ik niet wat je beschrijft over de sfeer die daar hangt. Ik zou de foto's eerder nog donkerder, harder en veel grimmiger bewerken, en geen rekening houden met de zichtbaarheid van elk detail.
Staande en liggende foto's op deze manier door elkaar presenteren, lijkt mij geen goede werkwijze. Allemaal liggend (landschap) lijkt mij in dit formaat aantrekkelijker.
Comment