Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De fascinerende dodencultuur van de Toraja's (niet voor gevoelige kijkers)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: De fascinerende dodencultuur van de Toraja's (niet voor gevoelige kijkers)

Oorspronkelijk geplaatst door edbzulte Bekijk bericht
    Zogenaamde rituele begrafenissen, die nog opgevoerd worden ...... ja, enkel ten behoeve van de vele toeristen. Ken toevallig een Nederlandstalige reisleider die het gebied veel aandoet met toeristen. Ze worden betaald voor het uitvoeren van deze rituelen !!
    Ik ken niemand die de Toraja's bezocht heeft en niet zo'n slachting meegemaakt heeft...... Is toch erg toevallig hé dat er telkens begrafenissen zijn wanneer de toeristen komen
    Dit terzijde, het doet niets af aan de mooie foto's
    Straffe uitspraak. Een beetje nuanceren misschien ?

Iedere buitenlander die naar gelijk welk dorp in België komt kan bij ons ook elke dag wel ergens een begrafenis bijwonen. Is dat toeval ? Er worden nu eenmaal dagelijks mensen begraven, overal. Het zou dus al moeten lukken als je een vijftal dagen in Toraja rondreist dat er net niet ergens een begrafenis zou zijn. Deze informatie verstrekt de dienst van tourisme, die net als het gemeentebestuur weet wie, waar en wanneer begraven wordt. Zo’n begrafenis is een familiegebeuren en toch laten die mensen pottekijkers toe. Als in ruil hiervoor een bijdrage gevraagd wordt om de kosten van zo’n feest te drukken, so what ? Iedereen content. Een win-win situatie dus. Daar heb ik absoluut geen probleem mee. Jij wel ? Tenslotte storen we die mensen in hun privacy !
    Om nu direct te gaan beweren dat het hele gebeuren een 'show' is, zoals jij beweert, is klinkklare onzin en houdt geen enkele steek.
    Dit feest heeft 3 dagen geduurd, er zijn een 10-tal karbouwen geslacht en ontelbare varkens. Die mensen moeten jaren sparen om zo’n feest te kunnen bekostigen want er komen honderden verwanten naartoe, waar een heel begrafenisdorp voor wordt gebouwd (ik heb ze niet geteld maar ik schat dat daar toch wel 500 mensen rondliepen). Alle genodigden krijgen er een slaapplaats toegewezen en krijgen 3 dagen te eten en te drinken. Vandaar dat ze hun doden soms jaren in huis houden tot ze het geld bijeen hebben. Deze traditie kost deze mensen een fortuin. Dat handje vol toeristen, die Toraja al ontdekt hebben (het is geen Bali of Phuket hé) gaan de kosten niet dekken hoor….neem dat maar van mij aan. Zoveel toeristen ben ik daar niet tegengekomen. Die begrafenissen worden NIET speciaal georganiseerd voor de toeristen. Er wordt misschien hooguit betaald om daar ongestoord te mogen komen rondhangen.
    Wij hebben bijvoorbeeld ook een varken meegenomen naar dat feest en zijn net als de andere genodigden ontvangen geweest op de theeceremonie. Die paar andere toeristen die daar rondliepen heb ik deze eer niet zien krijgen (ze hadden misschien niet genoeg betaald.
    "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

Comment

Er moeten daar veel rijke mensen of families wonen die zich zo'n "feest" kunnen veroorloven . Iederen die de Toraja's bezoekt maakt zo'n feest mee !! Tracht eens een reisleider te spreken (niet diegenen die je meehebt op jouw reis) dan hoor je wel de waarheid achter deze show. Het is natuurlijk prettig als je thuis zo'n verhaal kunt vertellen van " zie eens wat wij meemaakten...."
      De reisorganisatie 'Anders dan anders' neemt ook steeds een varken mee naar dit ritueel, het meenemen van het varken is op zich al een belevenis (was je misschien met hen op reis) of zouden alle reisorganisaties dit reeds doen. Ik kan je hilarische foto's bezorgen van het transport naar de Toraja's van zo'n varken.
      In Namibië staan de vrouwen ook netjes op een rij ingesmeerd met de rode smurrie om toeristen hun foto's te laten nemen, terwijl hun mannen met GSM netjes uit het fotobeeld gaan .
      De Paduang vrouwen in Thailand blijven ook hun nekringen dragen louter voor de toeristen.
      Ik kan zo nog een tijdje doorgaan.
      Laat je niet vangen. Maar ik blijf er bij, het is altijd leuk om de foto's te maken, en ze te tonen, daar dient dit forum voor toch.

Comment

Er moeten daar veel rijke mensen of families wonen die zich zo'n "feest" kunnen veroorloven . Iederen die de Toraja's bezoekt maakt zo'n feest mee !! Tracht eens een reisleider te spreken (niet diegenen die je meehebt op jouw reis) dan hoor je wel de waarheid achter deze show. Het is natuurlijk prettig als je thuis zo'n verhaal kunt vertellen van " zie eens wat wij meemaakten...."
        De reisorganisatie 'Anders dan anders' neemt ook steeds een varken mee naar dit ritueel, het meenemen van het varken is op zich al een belevenis (was je misschien met hen op reis) of zouden alle reisorganisaties dit reeds doen. Ik kan je hilarische foto's bezorgen van het transport naar de Toraja's van zo'n varken.
        In Namibië staan de vrouwen ook netjes op een rij ingesmeerd met de rode smurrie om toeristen hun foto's te laten nemen, terwijl hun mannen met GSM netjes uit het fotobeeld gaan .
        De Paduang vrouwen in Thailand blijven ook hun nekringen dragen louter voor de toeristen.
        Ik kan zo nog een tijdje doorgaan.
        Laat je niet vangen. Maar ik blijf er bij, het is altijd leuk om de foto's te maken, en ze te tonen, daar dient dit forum voor toch.
        En daarom is er natuurlijk NIKS meer 'echt'.
        Groot verschil tussen een paar traditioneel geklede vrouwen die ergens tentoon zitten om de toeristen te lokken en een centje proberen bij te verdienen door spulletjes te verkopen, om daarna weer een gewone T-shirt aan te doen als de toeristen weg zijn, en een offerfeest met 500 man, 3 dagen aan een stuk (want we zijn daar de 1e dag en 3e dag gaan kijken). Dat handjevol toeristen die op dat moment in de buurt van Rantepao verblijft brengt de kosten daarvan niet op hoor en er wordt daar niks verkocht...waar zit die winst dan ???
        Enfin, soit, maakt niet uit, als je maar onderscheid maakt tussen plat commercieel tourisme en unieke gebeurtenissen, die ook toeristen aantrekken en op zich wel uniek zijn. Ik hou het wat de Toraja betreft bij het laatste.

Wat die Padaungvrouwen betreft : ze houden de traditie inderdaad in stand omdat het centjes opbrengt en omdat hun nekringen afdoen toch geen optie is, anders breekt hun nek. Ik zou er in ieder geval zo geen verminking voor hebben. Laat ze dus wat geld verdienen aan de toeristen.
        En is dat erg dat de Himba's in Namibië ondertussen ook de GSM ontdekt hebben of moeten ze helemaal blijven leven gelijk in het stenen tijdperk ten behoeve van de toeristen.

Ik kan zo ook nog een hele tijd blijven doorgaan hoor

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lin.vdb Bekijk bericht
          of moeten ze helemaal blijven leven gelijk in het stenen tijdperk ten behoeve van de toeristen.

Ik kan zo ook nog een hele tijd blijven doorgaan hoor
          Ze moeten echt niet in het stenen tijdperk blijven hoor van mij. In onze 'moderne' maatschappij zien we het ook vaak genoeg.
          In Volendam lopen ze ook nog elk jaar eens rond met kaasbollen op een draagplank
          In Brugge zit er ook hier en daar nog een vrouwtje te kantklossen.
          Op de Mont Saint Michel staan ze ook nog pannenkoekendeeg te kloppen in koperen pannen.
          En ga zo maar door.
          Ook van deze zaken zijn er hoogstwaarschijnlijk nog goedgelovige of naïve mensen die denken dat dit nog dagelijkse kost is.

Veel reisgenot nog naar de "echte" dingen

Comment

Ook van deze zaken zijn er hoogstwaarschijnlijk nog goedgelovige of naïve mensen die denken dat dit nog dagelijkse kost is.
            OK, jij je zin, denk maar lekker verder in zwart-wit . Ik pas. Een zwart-wit denker proberen te overtuigen dat de grijszone veel groter is, is toch onbegonnen werk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lin.vdb Bekijk bericht
              OK, jij je zin, denk maar lekker verder in zwart-wit . Ik pas. Een zwart-wit denker proberen te overtuigen dat de grijszone veel groter is, is toch onbegonnen werk.

Comment

Working...
              X