Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Contrast arm-rijk

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Contrast arm-rijk

Een paar dagen terug keek ik uit men raam en zag ik dit toch wel wat schokkende verhaal.
    Bij het zien van deze man die met zijn handen in de vuilbak gaat om eten en drinken te zoeken voelde ik me machteloos het enigste wat ik kon doen was met men dure camera een goedkope foto trekken. Dit ging niet zonder enig schaamtegevoel. Eigenlijk hebben wij 'rijke' westerlingen heel wat afgenomen van de 'arme' westerlingen en we hebben nog veel meer afgenomen van de derde wereld , het woordgebruik 'derde wereld' impliceert eigenlijk al hoe we over die 'andere' wereld denken. En toch blijven wij in ons handelen en zijn onverschillig want we blijven kopen en consumeren tegen 1000 km/u en door dit gedrag blijft er voor heel veel mensen maar een kruimeltje over van de cake die ons heel goed smaakt. Bij het waarnemen van dit soort van ongelijkheid krijgt de cake wel een hele wrange nasmaak.
    Genoeg gepraat de beelden die volgen zeggen nog veel meer.
    Het is een kort maar krachtig verhaal.

Groeten
    Davinzius

Re: Contrast arm-rijk

Hallo DaVinzius,

De fotoverhalen-sectie is duidelijk niet de populairste van BD. Je post staat hier jammerlijk te verkommeren. Misschien heeft dat ook wat te maken met je foto's. Ik begrijp wat er door je heen ging, toen je deze serie maakte, maar ik vind niet dat de beelden ook vertellen wat je toen heeft bewogen. Vóór ik je uitleg las, dacht ik zelfs dat de eigenaar van de Ford zijn asbak kwam leegmaken in een vuilnisbak.

Even terzijde: ik heb het moeilijk met de naam 'fotoverhalen' voor deze rubriek. Ik verkies de titel ''series" of "fotoseries". Foto's hoeven geen verhaaltje te vertellen om een serie te vormen, maar dat doet hier niet ter zake.

Hoe dan ook, de beelden die jij hier hebt gepost, vertellen niet het verhaal dat je in je voelde opkomen en een echte serie vormen ze evenmin, want twee beelden kun je moeilijk een serie noemen.

Misschien moet je toch nog even luisteren naar wat Robert Capa ooit zei: als je foto niet goed genoeg is, dan stond je niet dicht genoeg bij je onderwerp. En dicht mag je hier zowel letterlijk als figuurlijk interpreteren..., denk ik.

En als je verhalen wil vertellen, moet je ook eens kijken naar Duane Michals. Die man wist hoe je met foto's van alles over mensen kunt vertellen zonder in de anekdotiek te vervallen.

Hopelijk neem je mij deze kritische reactie niet kwalijk. Ze is 100% constructief bedoeld. Fotografie is honds moeilijk. Ik weet waarover ik het heb, want ik probeer net als jij goede foto's te maken.

Blijf toch maar posten!

Philip
    Last edited by Lysias; 24 juni 2008, 10:43.

Comment

Working...
    X