Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste Urbex-verhaal: Kosmos

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Eerste Urbex-verhaal: Kosmos

Hallo iedereen,

Dit weekend mijn eerste urbex ervaring achter de rug, als ik eraan terug denk tril ik nog een beetje na

De Kosmos is een verlaten vakantiecentrum in Heuvelland (Westouter). Velen hebben hier mooie vakantiemomenten beleefd of mooie openluchtzwembad jeugdherinneringen aan over gehouden. Jammer genoeg hebben vandalen zich hier ferm uitgeleefd, waardoor er een freaky sfeertje hangt.

Het hotel-restaurant valt onder het Modernisme, gebouwd in 1936.
    In 2002 verloor het complex de vergunning van het openluchtzwembad, in 2004 betekende dit hun faillisement.

De vergane glorie wordt gereanimeerd doordat dit ooit zo succesvolle complex onder de hamer werd gegaan op 11 juni laatstleden voor een schamele 325.000 eur (schuldenberg bedraagt 3,5 miljoen!).

Dit is het hoofdgebouw: Hotel - Restaurant

Nog steeds in het hoofdgebouw, de trappenhal naar de hotelkamers

Hier kon je genieten van een lekker ontbijt met zicht op het mooie Heuvelland. Deze bewust in kleur gelaten om de sfeer te benadrukken.

Gang boven op 1ste verdiep waar de hotelkamers zich bevinden.

Hotelkamer op het 1ste verdiep

Achterkant van het hotel-restaurant, waar de bar zich ook bevond

Binnen in de bar, mooi graffiti werk te bezichtigen

Waar is de tijd, dat we met de jeugdbeweging naar hier fietsten, om dan te ravotten in het water... We hebben er ooit eens gaan zwemmen in de gietende regen! Dat waren tijden zeg...

Graffiti werk is er overal te vinden, de een beter dan de andere. Dit vind ik toch wel een geslaagd spuitwerkje!

Hopelijk hebben jullie ervan kunnen genieten, ik in ieder geval wel (met de nodige portie weemoed )

mvg
    Liesbet
    mvg,
    Liesbet

Re: Eerste Urbex-verhaal: Kosmos

Mooie foto reeks.
    Met mijn NIKON in de hand kom ik door het hele land, en nog wat NIKKOR lenzen voor over de grenzen.

Comment

Mooie reeks!

'k ben er ook eens geweest, aan dat zwembad, ook met toch wat trillende benen ;-)
      Maarten
      Canon 40D + en wat glas

Comment

Een zeer mooie reeks!

Ik vraag me af of alles in z/w niet nog beter had geweest ...

Comment

Nadat ik je foto's had gezien, ben ik gisteren ook eens gaan zien. Vraag mij af hoe je binnen bent geraakt en zo dicht van het zwembad? Ben er ook nog gaan zwemmen, waar is de tijd? Vergane glorie, hé, vreemd sfeertje hangt er daar, heel goed weergegeven in je beelden!

Voor de geïnteresseerden, openbare verkoop op 2 juli

Grt, Piepauw

Comment

Hey Piepauw

Wist onmiddellijk dat je van Poperinge was! (hoe zou dat nu toch komen :-))

Ben gewoon naar binnen gegaan, bij mij waren de deuren gewoon open. Eigenlijk is er ook geen enkel venster meer heel, dus er zijn tal van ingangen. Er hangt inderdaad maar een raar sfeertje, voor hetzelfde geld sta je daar oog in oog met de een of andere drugsverslaafde of massamoordenaar. (Ik kijk teveel films denk ik)

Bij het zwembad ben ik ook geraakt, ben zo vanaf het wandelpad naar beneden gegaan, brandnetels en bramen getrotseerd. Toen pas zag ik dat je gewoon via de oude ingang binnen kan.
            Gewoon even het bos ingaan en aan de rechterkant zie je een rood hekken.

Misschien zijn we er ooit samen gaan zwemmen, wie weet

Bedankt iedereen voor de toffe reacties!

mvg,
            Liesbet
            mvg,
            Liesbet

Comment

Gek dat iets dat ooit zoveel miljoenen gekost heeft daar nu zo staat te vergaan...
              My Flickr page!

Comment

ik ben er in het voorjaar ook nog even naartoe geweest:

Ik ben er vroeger zeer vaak gaan zwemmen, Als Westouternaar was dat een schitterende plek.

De openbare verkoop van twee weken geleden biedt ook niet veel belovends voor de toekomst van de Kosmos

jammer.

Trouwens, zeer mooie reeks hoor Liesbet

Ik denk dat ik deze week op een avond toch ook nog even een kijkje ga nemen, en eventueel een stapje binnen gaan zetten.

Als er iemand zin heeft om er eens af te spreken, om met zijn allen eens binnen te gaan (laat de massamoordenaar dan maar eens afkomen , onze lenzen kunnen hard aankomen )

Groetjes
                ::| Verbeelding |::

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Liesbet B Bekijk bericht
                  Hey Piepauw

Wist onmiddellijk dat je van Poperinge was! (hoe zou dat nu toch komen :-))

Ben gewoon naar binnen gegaan, bij mij waren de deuren gewoon open. Eigenlijk is er ook geen enkel venster meer heel, dus er zijn tal van ingangen. Er hangt inderdaad maar een raar sfeertje, voor hetzelfde geld sta je daar oog in oog met de een of andere drugsverslaafde of massamoordenaar. (Ik kijk teveel films denk ik)

Bij het zwembad ben ik ook geraakt, ben zo vanaf het wandelpad naar beneden gegaan, brandnetels en bramen getrotseerd. Toen pas zag ik dat je gewoon via de oude ingang binnen kan.
                  Gewoon even het bos ingaan en aan de rechterkant zie je een rood hekken.

Misschien zijn we er ooit samen gaan zwemmen, wie weet

Bedankt iedereen voor de toffe reacties!

mvg,
                  Liesbet
                  Hmm, ben betrapt (Alleen mensen van in en rond Poperinge weten wat een Piepauw is, hé )
                  Ja, toen ik die brandnetels zag, zag ik dat minder zitten om naar het zwembad te gaan. Ben inderdaad ook het bos ingegaan, ben dan op een padje uitgekomen met een hekken aan de linkerkant, waar ik het zwembad beneden zag, geen idee hoe ik erbij kon geraken. Moet blijkbaar nog klein meisje geweest zijn toen ik er ben geweest
                  Durfde het gebouw niet binnen gaan, er waren ook te veel mensen rond het gebouw die er wandelden en er rondneusden, was misschien niet echt gepast moment. Er staan ook overal bordjes met 'verboden toegang', dus eigenlijk mogen we er al niet komen. Ben eigenlijk echte schijtluis. Zal toch mijn foto's hebben, als ik durf..

Grt, Piepauw

Comment

veel keikoppen hier , moeten eens een poperingse fototocht maken
                    mooie reeks al komen sommige bekend voor http://forum.belgiumdigital.com/show...ghlight=kosmos

mooie combinatie van kleur en z/w vooral je derde vind ik zeer geslaagd
                    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
                    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Piepauw Bekijk bericht
                      ...
                      Ja, toen ik die brandnetels zag, zag ik dat minder zitten om naar het zwembad te gaan. Ben inderdaad ook het bos ingegaan, ben dan op een padje uitgekomen met een hekken aan de linkerkant, waar ik het zwembad beneden zag, geen idee hoe ik erbij kon geraken. Moet blijkbaar nog klein meisje geweest zijn toen ik er ben geweest ...

Grt, Piepauw
                      Je moet via het bos gaan. Nog wat verder dan het zwembad heb je een voetbal plein (enfin, veel voetbal kan je er niet meer spelen ) Als je over dat plein naar het zwembad gaat, dan kan je er makkelijk binnengaan.. enkele een draad van 30 cm staat er in de weg. De oorspronkelijk ingang heb je echt niet nodig hoor..

Comment

Mooi vastgelegd!
                        En de piepauw vloog van de bolloard no de pupegoale!

Heerlijke dagen meegemaakt in dit zwembadje. Vooral de laatste week
                        van juni fietsten we met z'n vieren van Poperinge naar de kosmos om er een ganse
                        dag door te brengen in het zwembad. Wij, gasten van het atheneum van Ieper hadden
                        immers één week vroeger gedaan met de examens dan
                        de collegegasten. Onze vijfde vriend was er toen redder en liet ons zo gratis
                        binnen ( niet moeilijk dat het failliet is gegaan ) Het zwembad hadden
                        we bijna volledig voor ons alleen. Ik herinner me die houten planken om in
                        het zonlicht op te liggen drogen na de zoveelste duikbeurt.
                        Die lange glijbaan was er toen nog niet en dat houten prieeltje ook niet.
                        Naar de avond toe gingen we naar boven ( naar de kosmos ) waar er
                        een frietautomaat aan de buitenmuur hing!! ( enig in de streek )
                        Later ben ik dit nergens meer tegengekomen. De frieten waren immers van
                        bedenkelijke kwaliteit.
                        Nadien terug met de fiets naar Poperinge, maar onderweg eens stoppen in
                        café "Den Hertog" voor een verfrissing.
                        Ik zal nu maar stoppen, het wordt anders te nostalgisch; mijn verhaal
                        dateert van 35 jaren geleden; amaai, reeds zo lang.
                        Last edited by dyafani; 25 juni 2008, 19:56.
                        Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
                          Mooi vastgelegd!
                          En de piepauw vloog van de bolloard no de pupegoale!

Heerlijke dagen meegemaakt in dit zwembadje. Vooral de laatste week
                          van juni fietsten we met z'n vieren van Poperinge naar de kosmos om er een ganse
                          dag door te brengen in het zwembad. Wij, gasten van het atheneum van Ieper hadden
                          immers één week vroeger gedaan met de examens dan
                          de collegegasten. Onze vijfde vriend was er toen redder en liet ons zo gratis
                          binnen ( niet moeilijk dat het failliet is gegaan ) Het zwembad hadden
                          we bijna volledig voor ons alleen. Ik herinner me die houten planken om in
                          het zonlicht op te liggen drogen na de zoveelste duikbeurt.
                          Die lange glijbaan was er toen nog niet en dat houten prieeltje ook niet.
                          Naar de avond toe gingen we naar boven ( naar de kosmos ) waar er
                          een frietautomaat aan de buitenmuur hing!! ( enig in de streek )
                          Later ben ik dit nergens meer tegengekomen. De frieten waren immers van
                          bedenkelijke kwaliteit.
                          Nadien terug met de fiets naar Poperinge, maar onderweg eens stoppen in
                          café "Den Hertog" voor een verfrissing.
                          Ik zal nu maar stoppen, het wordt anders te nostalgisch; mijn verhaal
                          dateert van 35 jaren geleden; amaai, reeds zo lang.
                          Vroeger was dit een massa's marginaal café.. Nu zijn er twee toffe eigenaars... wat verder hadden we ook nog de LIDO (heden ten dage, La Bonne Plancge)....

toch tof zo'n reis door de streek

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pirke Bekijk bericht
                            Vroeger was dit een massa's marginaal café.. Nu zijn er twee toffe eigenaars... wat verder hadden we ook nog de LIDO (heden ten dage, La Bonne Plancge)....
                            toch tof zo'n reis door de streek
                            Inderdaad, Den Hertog is lang een marginaal café geweest, echter, mijn
                            relaas is nog van vóór die periode. Ik spreek over de jaren 71, 72 & 73. Het
                            ganse weekend zat het toen 's avonds vol. De bazin was een stevige
                            dame die wij 'Bianca Castafiore" noemden. Je weet wel van de Kuifjes.
                            Haar partner, een kleine met blonde haren moest vooral luisteren naar de
                            bazin die bezig was ( dixit 'Bianca' ) van hem een 'echte man' te maken; als je mij begrijpt.
                            Sedert kort zijn het ( denk ik ) weer 'keikoppen' ( dus Poperingenaars )
                            die de zaak runnen.
                            Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
                              Sedert kort zijn het ( denk ik ) weer 'keikoppen' ( dus Poperingenaars )
                              die de zaak runnen.

nee, een juffrouw uit Westouter en haar Nederlands vriend houden momenteel het café open.. het is er best gezellig vertoeven ..

Comment

Working...
                              X