Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Melancholisch Lissabon

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Melancholisch Lissabon

Dit is mijn eerste echte post op dit forum. Ik probeerde dit eerst even uit op het testforum, maar het duurde even vóór ik de foto's zichtbaar kon maken (simpel: plaats de URL tussen twee tags: "IMG" en "/IMG". De dubbele aanhalingstekens moeten wel worden vervangen door blokhaken).

Ik heb nog meer foto's in deze serie, maar de forumvoorschriften zeggen: 10 maximum.

Alle foto's zijn gemaakt met een Canon 5D met de 24-105mm en 35mm lenzen.

De Alfama-wijk. 'Nachts niet erg veilig, naar verluidt. Maar hier weerklinkt nog steeds de niet-commerciële fado. De kleurenversie van deze foto is veel vrolijker. Maar dat was niet de bedoeling in deze serie.

Op het kerkhof 'Dos Prazeres'. Hier worden de kisten niet begraven, maar in kapellen geplaatst. Je krijgt echt het gevoel dat de overledenen nog aanwezig zijn. (En neen, voor wie zich zorgen maakt: je ruikt helemaal niets).

In de schaduw van...

Een trage zondagochtend op een boogscheut van het centrum.

De typische mozaiëksteentjes in de trottoirs waar dichter Herman De Coninck op neerstortte en stierf

De Torre de Bellem, een van de landmarks van Lissabon. Doorgaans stikt het hier van de toeristen. Ik probeerde bewust iets onheilspellends in de foto te stoppen via het harde tegenlicht.

Deze foto maakte ik in een oud Moors paleis. Er waren bejaarden aan het dansen en er hing tegelijk iets vrolijks en melancholisch in de lucht. Ik dacht meteen aan Leonard Cohen's "Take this walz, with its very own breath of brandy and death..."

Het Moorse Paleis is intussen stevig verbouwd (wellicht na de aardbevind aan het eind van de 18de eeuw), maar de typische islamitische bouwstijl priemt overal doorheen. Het doet nu dienst als cultureel centrum, annex restaurant, theater- en feestzaal.

Nog steeds in het Moorse Paleis. Een bejaarde man die kennelijk deel uitmaakte van het bestuur van het centrum was in een kleine lees- en rookzaal in de weer met de boekhouding. Hij keek verstoord op toe ik hem portretteerdeen zei dat ik beter het gebouw kon fotograferen dan hem. Maar zonder zijn sterke (en ietwat bedroefde) blik zou deze foto niet àf zijn.

Het sanitair in het centrum was eveneens niet bepaald nieuw. Overal lekken en sissende en borrelende geluidjes.

Ik ben benieuwd naar jullie feedback.

Philip

Re: Melancholisch Lissabon

De eerste reactie op je eerste post is alvast positief want ik vind het een heel mooie z/w serie. Het zwart-witte versterkt hier indd. de beelden op een manier dat kleur dat niet had gekund.
    Eerste post is dus imho = en ben heel benieuwd naar meer foto's
    The quickest way to make money at photography is to sell your camera

Comment

indrukwekkende reeks Je hebt een goed oog voor compo en de foto's zijn zeer sfeervol. Als dit je eerste post is laat de rest dan maar komen , 'k kijk er naar uit
      Groetjes Vicky

Comment

een heel mooie binnenkomer in elk geval, met plezier gekeken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vicky Bekijk bericht
          indrukwekkende reeks Je hebt een goed oog voor compo en de foto's zijn zeer sfeervol. Als dit je eerste post is laat de rest dan maar komen , 'k kijk er naar uit
          mee eens, heerlijk kijkspul.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Heel sterke reeks. Ondanks je eerste post hier denk ik toch dat je niet aan je proefstuk toe was...
            Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
            And why do we fall, Bruce?

Comment

Altijd leuk om een stukje van de wereld te zien door de lens van iemand anders.

Comment

Heel mooie reeks, met compositorisch sterke beelden die aangenaam om kijken zijn.

Comment

Mooie beelden, mooi geheel en je weet vooral een gelijke sfeer vast te houden.
                  Mvg,David
                  [SIZE="1"]"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer." Ansel Adams

Comment

Dank je voor de bemoedigende feedback. Ik ben niet zo'n actieve forumgebruiker (voorlopig nog niet), maar ik ben wel van plan geregeld iets te posten.

Ik zie hier allerhande mensen die als forum member gemarkeerd staan. Het zal wel allemaal in de sticklies te vinden zijn, maar hoe word je hier lid?

Philip

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lysias Bekijk bericht

Ik zie hier allerhande mensen die als forum member gemarkeerd staan. Het zal wel allemaal in de sticklies te vinden zijn, maar hoe word je hier lid?
                      Sedert enkele dagen zijn er probleempjes moet de site, maar dit kan je op weg helpen denk ik. Blijkbaar werken nog niet alle links, maar ik vermoed dat - als een mod of iemand van rvb dit topic leest - dat wel snel zal worden rechtgezet / aangepast.
                      Het nieuwe BD-rekeningummer vind je hier.
                      Maar het eigenlijke bedrag van het lidgeld kon ik niet direct terugvinden...
                      PM anders misschien even Lut, zij staat oa in het voor het secretariaat.

On topic : Dit is een mooie reeks, maar ik denk dat ik ze in kleur liever zou zien... Die typsiche portugese kleurtjes lenen zich daar wel toe vind ik.
                      BD0910BE

Comment

Heel mooie sfeerweergave, prachtige reeks.
                        Die danspartij in dat Moors paleis was wel een uitgelezen gelegenheid om enkele onvergetelijke opnames te maken denk ik. Het lijkt wel een filmdecor.
                        mijn foto's: www.reneheylen.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kpr Bekijk bericht
                          Sedert enkele dagen zijn er probleempjes moet de site, maar dit kan je op weg helpen denk ik. Blijkbaar werken nog niet alle links, maar ik vermoed dat - als een mod of iemand van rvb dit topic leest - dat wel snel zal worden rechtgezet / aangepast.
                          Het nieuwe BD-rekeningummer vind je hier.
                          Maar het eigenlijke bedrag van het lidgeld kon ik niet direct terugvinden...
                          PM anders misschien even Lut, zij staat oa in het voor het secretariaat.

On topic : Dit is een mooie reeks, maar ik denk dat ik ze in kleur liever zou zien... Die typsiche portugese kleurtjes lenen zich daar wel toe vind ik.
                          Ik denk dat hij eerder de junior - senior - member titels bedoelt.
                          Junior member komt vanzelf na een paar posts, een paar honderd posts verder wordt het member, etc..

Mooie reeks trouwens.
                          Je kan altijd een linkje zetten naar waar de rest ergens te zien is.

Comment

Zeer knappe reeks!
                            Stel je kritieken niet te scherp...
                            Fujifilm XT20 - Fujinon XF 18-55mm - Fujinon XF 35mm F2.0 - Nissin i60A - Nissin Air 1 commander

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door S02 Bekijk bericht
                              Ik denk dat hij eerder de junior - senior - member titels bedoelt.
                              Junior member komt vanzelf na een paar posts, een paar honderd posts verder wordt het member, etc..

Mooie reeks trouwens.
                              Je kan altijd een linkje zetten naar waar de rest ergens te zien is.

Ja, ik bedoelde in eerste instantie de junior- en member-titels. Fijn dat ik nu ook weet wat dat BD logo naast de naam van de posters betekent.

Wat dat linkje betreft... Ik wil een eigen fotosite opzetten en wanneer die klaar is, zal ik daar zeker wel meer beelden plaatsen. Nog even wachten, dus...

Philip

Comment

Working...
                              X