Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Zonder flits kan, vandaar de ruis!?
Wat ik altijd wel jammer vind zijn die kartels in het body werk!!
Ge moogt de kwaliteit van een cameratje van 250 euro niet vergelijken met
enen van pakweg 1000 euro en meer.
Toch is de opmerking terecht.
Auto's zijn alle zonder flits getrokken, ik heb 95 foto's gemaakt
met sluitertijden tussen 1/20 sec en 1/60 sec zonder statief.Ik heb er nog 85 over die de moeite zijn om aan te kijken.
Gekartelde randen komt van scharpen edges in Photo shop.
Deze bewerking was niet echt nodig.
Zonder flits kan, vandaar de ruis!?
Wat ik altijd wel jammer vind zijn die kartels in het body werk!!
Volgens de Exif stond de camera op iso 400. Volgens mij was er in dit geval beter gekozen voor iso 100 of 200, dan was met het diafragma verder open de sluitertijd nog voldoende kort geweest.
De exif van de eerste foto:
iso400 ; f8 ; 1/60
De lens van die camera (Minolta Dimage S414) heeft een maximum-diafragma-opening van f3-f3,6. Met een compact heb je toch altijd genoeg scherptediepte, dus kon het diafragma zonder problemen op f4 staan, en dan was de sluitertijd op iso 100 ook 1/60 sec geweest. Twee stops = f8-> f5,6 -> f4, van iso 400 naar iso 100 = ook twee stops verschil.
Nog een tip voor de gebruikers van compacts die de volgende dagen naar "het salon" gaan, gebruik de zoom zo weinig mogelijk (gebruik je voeten om te zoomen, dan heb je ook minder kans dat er iemand gaat tussen staan terwijl je afdrukt), dan is een iets langere sluitertijd ook geen probleem voor bewegingsonscherpte. Ik heb vroeger ook nog foto's gemaakt op het autosalon met de Coolpix 880, en toen heb ik de zoom bijna niet gebruikt, dat gaf heel goede resultaten.
De gekartelde randen in de geresizede foto zijn waarschijnlijk te wijten aan het gebruikte fotobewerkingsprogramma. Ik hen een tijdje Ulead Photo Explorer gebruikt om foto's te resizen, en dan kreeg ik ook altijd zo'n gekartelde randen .
Comment