Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Vooreerst wil ik stellen dat ik het begrip "regels van de kunst" niet genegen ben: er zijn uiteraard een aantal technische aspecten waarmee je rekening dient te houden: (statief, groothoek, draadontspanner, zo laag mogelijke ISO, manuele instelling, scherpstelling op omega): dit zijn nu eenmaal technische regels die, als je ze niet volgt, het quasi technisch onmogelijk maken om vuurwerk te fotograferen. De rest is kunst op zich zonder regels.
Als men bedoelt dat de foto niet volgens de regels van de kunst is, meen ik dit te moeten lezen dat je niet goed zit op het vlak van compositie: jouw foto's (ik bespreek hierbij de beide door jou gepste foto's) zijn technisch goed maar zijn beter als ze ruimer omkaderd zouden zijn: een vuurwerk boeket met een achtergrond en publiek geeft een iets beter fotografisch beeld dan een boeket op zich met enkel een zwarte hemel als achtergrond. Ik post er straks nog eentje uit brasschaat zodat je eens kan vergelijken.
Vooreerst wil ik stellen dat ik het begrip "regels van de kunst" niet genegen ben: er zijn uiteraard een aantal technische aspecten waarmee je rekening dient te houden: (statief, groothoek, draadontspanner, zo laag mogelijke ISO, manuele instelling, scherpstelling op omega): dit zijn nu eenmaal technische regels die, als je ze niet volgt, het quasi technisch onmogelijk maken om vuurwerk te fotograferen. De rest is kunst op zich zonder regels.
Ik baal ook van regeltjes, maar soit. Terzake : f13, 1.6", 200iso en manual exposure kan je uit de exif halen; statief zal TS wel gebruikt hebben, 28mm beschouw ik nog als groothoek. Draadontspanner zijn we niet zeker van. En manual focus weten we ook niet. Voor de rest zijn de "technische" regels gevolgd.
Als men bedoelt dat de foto niet volgens de regels van de kunst is, meen ik dit te moeten lezen dat je niet goed zit op het vlak van compositie: jouw foto's (ik bespreek hierbij de beide door jou gepste foto's) zijn technisch goed maar zijn beter als ze ruimer omkaderd zouden zijn: een vuurwerk boeket met een achtergrond en publiek geeft een iets beter fotografisch beeld dan een boeket op zich met enkel een zwarte hemel als achtergrond. Ik post er straks nog eentje uit brasschaat zodat je eens kan vergelijken.
Smaken verschillen. Ik vind vuurwerk met een flatgebouw of mensen op de achtergrond net vervelend als ze van kortbij geschoten is. Af en toe zie je wel eens fotos van vuurwerk in wereldsteden; een significant gebouw van die grootstad (bvb opera van sydney, eifeltoren, ...) op de achtergrond vind ik dan weer wel kunnen. Als je bij ons (aan de kust of dergelijke) vuurwerk schiet met "decor" staat er steevast een lelijk flatgebouw op de achtergrond of zie je "flitsers" van vuurwerkaanschouwers die beeldjes schieten met hun compactje.
Het enige dat ik op de compo zou kunnen aanmerken is dat de crop nogal ongelukkig gekozen is, zo centraal.
Ik hoop dat we binnenkort te horen krijgen van mexicano wat die regeltjes wel mogen zijn. De vurige mandagen zijn weer bezig, dan kunnen we de theorie aan de praktijk toetsen
Ik baal ook van regeltjes, maar soit. Terzake : f13, 1.6", 200iso en manual exposure kan je uit de exif halen; statief zal TS wel gebruikt hebben, 28mm beschouw ik nog als groothoek. Draadontspanner zijn we niet zeker van. En manual focus weten we ook niet. Voor de rest zijn de "technische" regels gevolgd.
Smaken verschillen. Ik vind vuurwerk met een flatgebouw of mensen op de achtergrond net vervelend als ze van kortbij geschoten is. Af en toe zie je wel eens fotos van vuurwerk in wereldsteden; een significant gebouw van die grootstad (bvb opera van sydney, eifeltoren, ...) op de achtergrond vind ik dan weer wel kunnen. Als je bij ons (aan de kust of dergelijke) vuurwerk schiet met "decor" staat er steevast een lelijk flatgebouw op de achtergrond of zie je "flitsers" van vuurwerkaanschouwers die beeldjes schieten met hun compactje.
Het enige dat ik op de compo zou kunnen aanmerken is dat de crop nogal ongelukkig gekozen is, zo centraal.
Ik hoop dat we binnenkort te horen krijgen van mexicano wat die regeltjes wel mogen zijn. De vurige mandagen zijn weer bezig, dan kunnen we de theorie aan de praktijk toetsen
als de achtergrond uit de spreekwoordelijke rommel bestaat, geef ik toe dat je hem vermijdt: maar als hij bruikbaar is (bv bij vuurwerk in brasschaat, het kasteel op de achtergrond, de vlag op het podium, de bomen, de silhouetten van mensen) vind ik het persoonlijk zonde om hem niet te gebruiken
Nogal een ongelukkige uitdrukking precies van mijnentwege
Ik bedoel enkel maar dat je van vuurwerk zoiets verwacht als datgene op de achtergrond (dus een iets langere sluitertijd)
Maar net dit maakt de foto apart
@bouk: dit zou ik jammer vinden, waarschijnlijk lijkt de foto dan helemaal niet meer op vuurwerk en dit was ook zo'n beetje wat ik bedoelde
Dit kleine detail maakt de foto jnet zo goed
De wind geeft de foto iets extra, eens iets anders dan de al zoveel geziene vuurwerkfotos.
Ik vind het in ieder geval een geslaagde opname, alleen zou ik hem nog iets meer croppen, er zit teveel zwart rond denk ik.
Comment