Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
fijn je daar ontmoet te hebben, je foto's zijn alleszins beter gelukt dan de mijne... We zullen daar nog eens over moeten "klappen" Ik denk niet dat dat uitsluitend aan het materiaal te wijten is...
Misschien dat ik toch nog ièts post, maar 'k ga daar toch nog eens over peinzen Tot een volgende!
fijn je daar ontmoet te hebben, je foto's zijn alleszins beter gelukt dan de mijne... We zullen daar nog eens over moeten "klappen" Ik denk niet dat dat uitsluitend aan het materiaal te wijten is...
Misschien dat ik toch nog ièts post, maar 'k ga daar toch nog eens over peinzen Tot een volgende!
Eveneens een zeer aangename kennismaking!!! Die pot gaan we zeker nog eens drinken samen! En... euh post toch eens wat zeg, dan kunnen we er eens over "klappen"
genomen in RAW of JPG?
want kan me goed voorstellen dat er vele foto's nodig zijn om enkele goede te hebben..
Beste stroedel, al mijn opnames zijn in RAW genomen, en daarna bewerkt met Lightroom. Kheb die avond een 300 opnames gemaakt. Op het toestel zelf kon ik er de dag erna al 30-40 schrappen wegens zichtbare bewegingsonscherpte of gewoon slechte compo's, of te donker wegens verandering van de spots. Blijven er dan nog 260 over, die ik beoordeel op de pc. Na grof ontdubbelen en controle op scherpte samen, heb ik nog eens ongeveer de helft hiervan naar de prullenmand verhuisd. Al bij al heb ik zo'n 148 goede opnames, met van sommige beelden soms nog tot 3 "dubbels" omdat ik echt niet kon kiezen.
Last edited by yowan-kenobi; 19 maart 2007, 10:15.
Dan doet Johan het nog goed, Stroedel... (wegens ervaring denk ik...) ik heb ook een dikke 300 foto's geschoten, ik denk dat er een 30-tal van overblijven.
Dat ligt (behalve aan de fotograaf) natuurlijk ook aan het feit dat ik met gratis software werk (rawshooter essentials en NeatImage om te ontruisen) en dat een D70 op gebied van ruis slechter presteert dan Johan's toestel denk ik. Ik heb het merendeel van mijn foto's met een prime 70mm/2.8 genomen, die 2.8 heb je toch wel nodig. Ik heb testjes gedaan met de bigma en daar zit af en toe eens een redelijk goeie tussen maar het merendeel is "vuilbak".
Veel verschil zit in de podiumverlichting, dit vond ik vrij moeilijke omstandigheden... de shoots van Jerry Lee Lewis en Arno waren gemakkelijker, in die zin dat je vlak bij 't podium kon gaan staan (met fotopas) en dat er meer licht was.
Dan doet Johan het nog goed, Stroedel... (wegens ervaring denk ik...) ik heb ook een dikke 300 foto's geschoten, ik denk dat er een 30-tal van overblijven.
Ligt imho toch vooral bij het feit dat Nikon slechter presteert dan Canon wat concertfotografie betreft
Zelf haal in zo'n 10% rendement en met beter materiaal zou 20% of hoger moeten kunnen (ik werk meestal met een 85mm 1.8 lens
en ervaar dit als bijna noodzakelijk omwille van beperken van de ruis - ISO 1600 en F2.8 bij Nikon ? )
Comment