Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Hierbij mijn eerste ervaringen m.b.t concertfotografie (eos 300d):
Afhankelijk van de hoeveel licht, de beweging op het podium en mijn positie t.o.v. het podium veranderen mijn instellingen voortdurend. Een algemene regel is dus moeilijk te geven. De beste foto's bekom ik met mijn 50mm 1.8.
Bij weinig licht stel ik in op iso 800 en fotografeer dan met diafragma 1.8 enkel situaties waarin niet te veel diepte zit. Bij veel diepte verklein ik het diafragma. Indien veel beweging op het podium schakel ik over naar iso 1600 zodat ik met een voldoende kleine sluitertijd kan werken. De ruis is dan wel erg groot. Door de beperkte lichthoeveelheid is het dus voortdurend compromissen sluiten tussen bewegingsonscherpte, lichthoeveelheid en ruis. Maar toegeven op bewegingsonscherpte vermijd ik zoveel mogelijk. Wacht daarom ook steeds de momenten af wanneer er voldoende licht is. Op die momenten maak je de beste foto's. Tijdens het concert verander ik ook regelmatig van lens. Een breedhoeklens heb je wel nodig als je vooraan staat. Ook regelmatig van positie veranderen is belangrijk. Goede foto's nemen vergt dus een enorme alertheid. Een gedeelte van het concert gebruik ik dan ook steeds om enkel van de muziek te genieten.
De sigma 70-200 2.8 wordt wss mijn volgende aankoop. Als je niet vooraan staat heb je wel een telelens nodig die bovendien voldoende lichtsterk is.
Toen ik begon met foto's te nemen van concerten gebruikte ik ook mijn (invul)flits. Maar dit raad ik af. De sfeer van het concert verdwijnt hier grotendeels door. En dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Hierbij mijn eerste ervaringen m.b.t concertfotografie (eos 300d):
Afhankelijk van de hoeveel licht, de beweging op het podium en mijn positie t.o.v. het podium veranderen mijn instellingen voortdurend. Een algemene regel is dus moeilijk te geven. De beste foto's bekom ik met mijn 50mm 1.8.
Bij weinig licht stel ik in op iso 800 en fotografeer dan met diafragma 1.8 enkel situaties waarin niet te veel diepte zit. Bij veel diepte verklein ik het diafragma. Indien veel beweging op het podium schakel ik over naar iso 1600 zodat ik met een voldoende kleine sluitertijd kan werken. De ruis is dan wel erg groot. Door de beperkte lichthoeveelheid is het dus voortdurend compromissen sluiten tussen bewegingsonscherpte, lichthoeveelheid en ruis. Maar toegeven op bewegingsonscherpte vermijd ik zoveel mogelijk. Wacht daarom ook steeds de momenten af wanneer er voldoende licht is. Op die momenten maak je de beste foto's. Tijdens het concert verander ik ook regelmatig van lens. Een breedhoeklens heb je wel nodig als je vooraan staat. Ook regelmatig van positie veranderen is belangrijk. Goede foto's nemen vergt dus een enorme alertheid. Een gedeelte van het concert gebruik ik dan ook steeds om enkel van de muziek te genieten.
De sigma 70-200 2.8 wordt wss mijn volgende aankoop. Als je niet vooraan staat heb je wel een telelens nodig die bovendien voldoende lichtsterk is.
Toen ik begon met foto's te nemen van concerten gebruikte ik ook mijn (invul)flits. Maar dit raad ik af. De sfeer van het concert verdwijnt hier grotendeels door. En dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Mijn beste wensen
Jaak
foto 1:
Goede gewoonte van geen flits te gebruiken: bij de meeste 'grote' concerten is dit trouwens compleet verboden...
Die eerste foto vind ik best wel ok, op een paar puntjes na.
-> geschoten vanaf de verkeerde positie. Zo'n overzichtsfoto zou je moeten maken vanaf het midden van de zaal.
-> het licht dat op de zanger valt vind ik niet zo ideaal. Toch niet als je net een overzicht van wat er op het podium gebeurt wil geven. Wanneer de lampen aan de achterkant zouden mee oplichten krijg je met dit soort composities een veel leuker resultaat. Eventueel zelfs wanneer die het podium zouden overbelichten.
Goede gewoonte van geen flits te gebruiken: bij de meeste 'grote' concerten is dit trouwens compleet verboden...
dat het bij de meeste grote concerten verboden is, daar heb je gelijk in.
dat je geen flits mag gebruiken daar heb je m.i. geen gelijk in.
het hangt ervan af welke sfeer je in je foto's wil brengen.
er zijn voorbeelden genoeg (ook van mensen die hier af en toe concertfoto's plaatsen) waarbij je prachtige effecten krijgt door het gebruik van een (invul)flits.
wil je dynamische foto's dan is het gebruik van flitslicht op achterste sluitergordijn en lange sluitertijd een bijzonder leuk gegeven.
de foto's die hier gepresenteerd worden vind ikzelf te statisch. (maar het zal dan ook een vrij statisch/rustig concert geweest zijn, neem ik aan)
Comment