Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hier word ik dus verlegen van...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• hier word ik dus verlegen van...

Mijn fotookes van dit weekend: een leuke Zweedse stoner-rock groep.

Laat mij maar fotookes nemen als ze niet naar mij kijken maar de zanger deed zijn best voor mij. Ik ben er ook in geslaagd om de drummer van de wijs te brengen.
    Er was bijna niets van licht, dus zeeeer moeilijk om er iets deftig van te maken. Voor hen ook, spelen voor 2 man en een paardekop en toch zoveel energie op 5 m²....

Last edited by lenore; 3 juni 2006, 11:40.
    Canon 40D en nog wat rommel waarmee ik nog moet leren werken....

Re: hier word ik dus verlegen van...

Ik weet het. Het zijn absoluut niet mijn beste foto's.
    Misschien hebben jullie een paar tips ivm werken bij onbestaand licht (een paar spots) en toch niet met flits willen werken?

Ik heb mijn 50mm lenske gebruikt en op 1.8/2.0 gezet.
    Wat is dan de ideale afstand tot je onderwerp?

btw ik heb ook een versie van de derde waar ik de bassist van heb weggesneden.

Comment

ik vrees dat je bij dit concert zowat de meest oninteressante lokatie, meest inspiratieloze opstelling en slechts denkbare belichting het getroffen.
      die dingen heb jij niet in de hand, natuurlijk.

ik denk dat je er hier bijna het beste uit hebt gehaald qua techniek.
      misschien kun je in zo'n gevallen je toevlucht zoeken tot verrassende en eigenzinnige composities: > plat tegen de grond, > kikvorsperspectief, >in breedhoek tegen de muzikant aan, ...

de kleuren (witbalans) lijkt me ook niet de meest optimale.
      werk je in RAW? kun je de (licht)-omstandigheden eens nader omschrijven?

mm
      ∏__|_ ∏__|_
      "no rules, great shots"
      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

En waarom mag flitsen niet? Ik flits ook regelmatig, met de bedoeling wel dat je niet ziet da het geflitst is

Comment

Ik hou niet van flitsen (en de muzikanten ook niet). Voor mij omdat dat de sfeer weghaalt en voor de muzikanten omdat dat verblindt.

Deze keer ben ik wel zo slim geweest om in RAW te fotograferen
          Ik kan dus de instellingen aanpassen. De witbalans staat in "tungsten" dus dan krijg je zeer blauwe toestanden.

Zoals deze op mijn siteje.

Qua licht: echt maar een paar spots.
          De zanger van de supportband stond voortdurend in het pikkedonker en de enige die een beetje licht kreeg was hun gitarist.

Bij Generous Maria hebben ze een spot bijgezet en ik had gevraagd om in het licht te blijven

Voor de rest heb ik vanalles geprobeerd, vanuit allerlei hoeken maar toen ik bv op mijn knieën ging zitten, deed de zanger mij na.
          Vreemde toestanden
          Last edited by lenore; 2 juni 2006, 20:08.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lenore
            Ik hou niet van flitsen (en de muzikanten ook niet). Voor mij omdat dat de sfeer weghaalt en voor de muzikanten omdat dat verblindt.

Deze keer ben ik wel zo slim geweest om in RAW te fotograferen
            Ik kan dus de instellingen aanpassen. De witbalans staat in "thungsten" dus dan krijg je zeer blauwe toestanden.
            IK bedoel ook niet dat je ze moet doodflitsen, een flitser kan heus meer dan alleen dat, hij kan zelfs meer sfeer brengen! Je kan door te flitsen naar een lagere sluitertijd gaan, met als gevolg dat de peroon op het podium scherp is (door het flitsen) en de achtergrond (licht + eventueel decor) oplicht door de langere sluitertijd. Als je dat goed doet ga je aan die persoon niet zien dat er geflitst is, toch niet als je werkt op sluitertijden rond 1/30 - 1/60, want de verlichting is veel feller dan dat flitsbakske op jouw toestel. Het is wel zo, dat het gemakkelijker is om niet te flitsen (lees: het is gemakkelijker mooie foto's te maken zonder flits) maar als je je wat verdiept in flitstechniek ga je wel ontdekken dat je met de flits veel kan. Ik flits zelf ook maar 30% van de foto's omdat het zonder veel gemakkelijker is. Maar de flits levert toch mooie beelden op, indien het juist bediend wordt.

Thungsten verlichting is een warm kunstlicht met lage Kevlin waarden (gloeilamplicht) Aangezien hij zo blauw is, was het licht op hem misschien ook blauw? Ofwel was de kleurtemperatuur hoger en is dan wordt hij automatisch blauw.

Comment

Ik ben nog maar een beginnerke, he. Ik kan me voorstellen dat je er wel veel mee kan als je iets vanaf kent. (ik dus niet maar bereid om te leren)

Op deze plek was het echt niet aan te raden om te flitsen omdat ik echt naast de mensen kon gaan staan bij wijze van spreken en het zeer donker was. Als ik dan wat te veel had geflitst, waren ze blind.

De spots waren idd blauw en geel.

Comment

maarten_T, geloof me als ik zeg dat flitslicht (zelfs lichte invulflist) feller is als de spots!
                anders kon je rustig fotookes maken op 1/250 f11 en iso 200 hé ...
                (in sommige gevallen kan dat, ja, maar meestal écht niet).

en het stoort zeker, als je vooraan het podium staat te flitsen!
                (oké, sommige artiesten gaan dan weer wél graag geflitst worden ... )

en dat het 'makkelijker' zou zijn zonder flits? amai nog nie!
                't zijn 2 verschillende technieken die je allebei meester dient te zijn, wil je het beoogde resultaat bekomen.

ik begrijp het goed, denk ik, als jij je flits gebruikt als 'sfeerbepaler',
                (muzikant bevriezen tegenover een bewogen achtergrond)
                en daar heb je gelijk in: een deskundig gebruikte flits kàn een meerwaarde betekenen,
                maar dat zal toch maar in héél specifieke gevallen zijn hé!

ik vrees dat in lenore's geval
                (amper één meter tussen artiesten en de stenen muur)
                een flits écht geen uitkomst had geboden.

mm
                ∏__|_ ∏__|_
                "no rules, great shots"

Comment

@ MM, daarom zeg ik ook, ik gebruik mijn flits in specifieke gevallen. Om toch scherpe foto's te krijgen op lagere sluitertijden. Dan wordt door de langer sluiter de achtergrond opgelicht en de muziekanten blijven bevroren (ik weet wel uit ervaring dat het flitslicht inderdaad feller is dan spotlicht en dat heel lelijk is dat je daglicht ertussen krijgt, maar het is doenbaar om met een langere sluitertijd te werken, zo overheerst toch het spotlicht (ja ik neem zelfs ooit een statief mee). Ik wil ook niet zeggen dat er geflitst moet worden zodat elke achtergrond zwart is. Ik wil enkel maar aantonen dat flitsen niet altijd een boosdoener is. Ik overdrijf ook met te zeggen dat het moeilijker is mét flits, ik bedoel daar niet mee dat een optrede met flits moeilijker te fotograferen is, ik bedoel enkel dat het moeilijker is met flits hetzelfde effect te bekomen als zonder flits, maar eenmaal als je dat goed kan dan kan je hier wel verder in gaan. Ik respecteer ieders manier van hoe hij een optreden fotografeert, ik wil maar zeggen dat er ook nog een andere manier is. Je hebt ook gelijk dat in deze situatie een flits geen uitkomst was, maar hij kan het misschien voor de volgende keer in zijn achterhoofd houden
                  Last edited by Maarten_T; 2 juni 2006, 15:22.

Comment

'k denk dat we op dezelfde golflengte zitten, maarten.

concertfotografie blijft een boeiend gegeven, toch ...

mm
                    ∏__|_ ∏__|_
                    "no rules, great shots"

Comment

Misschien beter omzetten naar Zwart/Wit ?

Als hij eraf moet laat je het maar weten.

Comment

is al iets beter dan in kleur,
                        maar die stomme muur blijft storen.
                        't kan evengoed de lokale jeugdclub-presentator zijn ...
                        die komt vertellen dat het vat opnieuw is aangesloten
                        (grapje hé ).

mm
                        ∏__|_ ∏__|_
                        "no rules, great shots"

Comment

ik word er een beetje bang van.

Als de muur stoort dan heb ik nog deze.

Comment

aha! 't was dus toch de zanger ...

die vind ik nu wel de beste van wat je hier al neerzette.
                            ook eens tuk scherper als de rest.
                            maar ik blijf erbij dat de belichting (die kleuren ) wansmakelijk is.
                            zoals ik al eerder zei: dat heb jij niet in de hand hé.
                            maar wees blij dat het niet enkel en alleen rooie spots waren, dà's pas balen!

en, euh, waarvan wordt je een beetje bang?

mm
                            ∏__|_ ∏__|_
                            "no rules, great shots"

Comment

Die laatste foto vind ik een goeie. Alleen zie ik op zijn rechterwang (links voor ons iets raars). Bijna een vierkant van lijntjes. Of komt dat door mijn monitor?

De beste wel van de hier getoonde reeks.
                              [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

Comment

Working...
                              X