Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Op verzoek van Ingrid en Hans(I)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• [Showcase] Op verzoek van Ingrid en Hans(I)

Kleine zeilvin bladvis of schorpioenbladvis

Deze vissen bestaan in meerdere kleuren, maar meestal roze/paars, geel/oranje of wit.
    Het zijn zeer slechte zwemmers en leunen op een stuk koraal of rotsen.
    Ze verplaasten zich door te "kruipen" met hun voorvinnen of door hun af te stoten en kleine sprongetjes te maken met de stroming mee (zeilen)
    Ze wachten geduldig en onbeweeglijk (op het meewiebelen met de stroming na) tot een prooi dicht genoeg komt en zuigen deze met hun grote mond op.
    Ze zijn zo dun als een blad, waardoor ze voor de andere vissen niet goed opvallen en lijken op bladkoralen.
    Dit exemplaar mat ongeveer 7-8 cm.
    Ik wil nog meegeven dat door de breking van het licht op de duikbril (water/lucht) alle voorwerpen ongeveer 30% groter lijken dan ze werkelijk zijn en je als duiker ook denkt dat iets 30% dichter bij is dan in werkelijkheid hetgeval is.
    Groeten,
    Fabrice,
    Vergeet niet te kijken als je fotografeert...

Dit is een onbekende wereld die voor ons open gaat. Met dank Fabrice voor de leerzame documentatie.
    grt
    Gerrit

Comment

Als ik het me goed herinner heb ik je reeds een dikke proficiat gewenst met uw onderwater foto's en ook gevraagd om er meer van te zien.
      Toen heb je aangegeven dat je nu niet meer (of toch veel minder) duikt en dat het dus beelden zijn uit 'de doos'.
      Wel, trek 'de doos' maar verder open en laat ons genieten van die prachtige foto's.
      Trouwens, toen ik dook was ik snel de kleur kwijt in de foto's die ik nam.... Conclusie: je hebt meer kennis en misschien ook beter materiaal dan ik toen ? .

Met vriendelijke groet en een dikke proficiat,
      Hans.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans.De.Smaele Bekijk bericht
        Als ik het me goed herinner heb ik je reeds een dikke proficiat gewenst met uw onderwater foto's en ook gevraagd om er meer van te zien.
        ...
        Trouwens, toen ik dook was ik snel de kleur kwijt in de foto's die ik nam.... Conclusie: je hebt meer kennis en misschien ook beter materiaal dan ik toen ? .
        Dat herinner ik me zeker nog Hans, dat was ook de reden dat ik al af en toe iets postte uit die tijd, ik zal de titel aanpassen...

Zoals ik in mijn vorige OW-post schreef, is licht bij OW-fotografie heel belangrijk.
        Op 30 m diepte zijn bij alle kleuren uit het daglich gefilterd, op 20 m diepte is rood groen bruin.
        Vandaar dat ik steeds dook met twee krachtige IKELITE 125 - flitsen (en wegens bovengneomde verlies je ezlf ook dan nog kleur als je onderwerp zich op een paar meter bevindt.
        Maar mijn foto's zijn vooral opnames van kleine vissen, garnaaltjes enz...
        En natuurlijk heb je ook nog LR (maar de kleur die er niet is...)
        Voor het overige fotografeerde ik steeds met een canon spiegereflex (eerst een 10D, dan een 5Dii en laatst met een 5Ds) en in 90 % van de gevallen met EF 100 en in 10% met een EF17-40
        Over kennis, zal ik me niet uitspreken; in fotografie ben ik een autodidact zoals de meesten, maar na 1000 duiken...

Ik probeer voortaan minstens wekelijks een OW-foto te posten.

Bedankt voor je opmerkingen

Groeten,
        Fabrice,
        Vergeet niet te kijken als je fotografeert...

Comment

Working...
        X