Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dabo & Tilly Duck

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Dabo & Tilly Duck


    Dabo & Tilly Duck
    by Jacques Willems, on Flickr

    [met dank aan Palombian voor de juiste soortnaam]

    De Smient of Europese smient, (Mareca penelope) is een van de drie soorten smienten in het ploeterende eendengeslacht Mareca. Het is gebruikelijk en wijdverbreid binnen het Palearctische verspreidingsgebied.
    De Smient werd beschreven door Carl Linnaeus in zijn historische 10e editie van Systema Naturae uit 1758 onder de binominale naam Anas penelope. Anas is het Latijnse woord voor "eend", en penelope verwijst naar een eend die Penelope zou hebben gered toen ze in zee werd gegooid. Haar naam is afgeleid van het Oudgrieks πήνη pene, "vlecht" en ὤψ ops "verschijning", van de list die ze gebruikte om vrijers af te schrikken terwijl haar man Ulysses afwezig was.
    Deze ploeterende eend is 42-52 cm (17-20 inch) lang met een spanwijdte van 71-80 cm (28-31 inch) en een gewicht van 500-1,073 g (1,102-2,366 lb). Het broedende mannetje heeft grijze flanken en rug, met een zwarte achterkant, een donkergroen speculum en een schitterende witte vlek op de bovenvleugels, duidelijk tijdens de vlucht of in rust. Het heeft een roze borst, een witte buik en een kastanjebruine kop met een romige kroon. In niet-broedend (eclips) verenkleed lijkt de woerd meer op het vrouwtje. Het vrouwtje is lichtbruin, met een verenkleed dat veel weg heeft van een vrouwelijke Amerikaanse smient. Het kan worden onderscheiden van de meeste andere eenden, afgezien van de Amerikaanse smient, op vorm. Die soort heeft echter een blekere kop en witte oksels op zijn ondervleugel.

    Dank u voor het kijken en/of beoordelen.
    BD0681BE -
    Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

  • #2
    Re: Dabo & Tilly Duck

    een mooi koppeltje, rustig aan de rand van het water...een oever met de juiste kleur en niet te groot...knap
    grt
    Gerrit

    Comment


    • #3
      Re: Dabo & Tilly Duck

      Mooie foto van dit Duo Jacques!
      Ook hier loont doorklikken naar de Flickr-pagina, de scherpte is een stuk beter.
      Fijn met je beschrijving erbij.
      Groeten,
      Fabrice,
      Vergeet niet te kijken als je fotografeert...

      Comment


      • #4
        Re: Dabo & Tilly Duck

        Mooi koppel. Inderdaad scherper op origineel beeld, maar ook hier blijft vrouwtje iets achter in scherpte. Mag wat meer ruimte hebben rechts.

        Comment


        • #5
          Re: Dabo & Tilly Duck

          Een mooi koppeltje en ze zijn getrouwd zo te zien aan de ringen. Goed standpunt.
          Kunst is genieten - genieten is een kunst !

          Comment


          • #6
            Re: Dabo & Tilly Duck

            Als ik heel kritisch mag zijn dan zeg ik dat ik ze graag alletwee in focus zou zien, maar de scherpte van het vrouwtje is zeker nog aanvaardbaar (naar mijn bescheiden mening) en ik vind dit een hele mooie foto.
            Mvg Philip

            Comment


            • #7
              Re: Dabo & Tilly Duck

              Oorspronkelijk geplaatst door philitalia Bekijk bericht
              Als ik heel kritisch mag zijn dan zeg ik dat ik ze graag alletwee in focus zou zien, maar de scherpte van het vrouwtje is zeker nog aanvaardbaar (naar mijn bescheiden mening) en ik vind dit een hele mooie foto.
              Ik begrijp wat je wilt zeggen doch met een telelens is dat eigenlijk niet haalbaar, of je moet er heel ver vanaf zitten en daarna serieus croppen
              Maar beeldvullend lukt dat nooit indien ze zich niet in hetzelfde beeldvlak bevinden

              In ieder geval prima vastgelegd dit koppeltje

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #8
                Re: Dabo & Tilly Duck

                Oorspronkelijk geplaatst door de Gerre Bekijk bericht
                een mooi koppeltje, rustig aan de rand van het water...een oever met de juiste kleur en niet te groot...knap
                grt
                Gerrit
                Dank u Gerrit!

                Oorspronkelijk geplaatst door Fabrice Delahaye Bekijk bericht
                Mooie foto van dit Duo Jacques!
                Ook hier loont doorklikken naar de Flickr-pagina, de scherpte is een stuk beter.
                Fijn met je beschrijving erbij.
                Dank u Fabrice!

                Oorspronkelijk geplaatst door archi Bekijk bericht
                Mooi koppel. Inderdaad scherper op origineel beeld, maar ook hier blijft vrouwtje iets achter in scherpte. Mag wat meer ruimte hebben rechts.
                Dank archi!
                Had eerst het vrouwtje alleen in beeld, toen kwam het mannetje er bij, alsof hij ook op de foto wou.
                Het was een kwestie van enkele seconden en toen zaten ze in het water. Geen kans om te her-kadreren of een stap achteruit te doen.

                Oorspronkelijk geplaatst door G.R. Bekijk bericht
                Een mooi koppeltje en ze zijn getrouwd zo te zien aan de ringen. Goed standpunt.
                Dank u Raymond, dat is een 'goeie' met de ringen.

                Oorspronkelijk geplaatst door philitalia Bekijk bericht
                Als ik heel kritisch mag zijn dan zeg ik dat ik ze graag alletwee in focus zou zien, maar de scherpte van het vrouwtje is zeker nog aanvaardbaar (naar mijn bescheiden mening) en ik vind dit een hele mooie foto.
                Dank u Philip!

                Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                Ik begrijp wat je wilt zeggen doch met een telelens is dat eigenlijk niet haalbaar, of je moet er heel ver vanaf zitten en daarna serieus croppen
                Maar beeldvullend lukt dat nooit indien ze zich niet in hetzelfde beeldvlak bevinden
                In ieder geval prima vastgelegd dit koppeltje
                grts
                Sieg
                Dank u Siegfried!
                BD0681BE -
                Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

                Comment

                Working...
                X