Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

speervisser

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] speervisser

    Deze anhynga's gebruiken hun scherpe snavel als een speer om te vissen. Ergens in het delta gebied van de Chrystal River.

    FLORIDA2016_6123 by Raf Strobbe, on Flickr

    Bedankt voor het kijken en uw reacties,
    Raf.

  • #2
    Re: speervisser

    Knap! En de kans om zulks te kunnen aanschouwen,super!
    vriendelijke groeten, Sien

    Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

    Comment


    • #3
      Re: speervisser

      Heel mooi Raf, hij lijkt wel ergens op te fixeren
      Leuk om hier nog eens een foto te zien passeren gemaakt in de natuur

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #4
        Re: speervisser

        prachtig portret. Passende omgeving
        mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
        nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
        https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

        Comment


        • #5
          Re: speervisser

          Knappe , unieke opname !

          Comment


          • #6
            Re: speervisser

            Knap en mooi vastgelegd.
            Ik kende de soort niet.

            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
            ...
            Leuk om hier nog eens een foto te zien passeren gemaakt in de natuur
            Sieg, dat is toch voor de meerderheid van de foto's zo?
            Groeten,
            Fabrice,
            Vergeet niet te kijken als je fotografeert...

            Comment


            • #7
              Re: speervisser

              Oorspronkelijk geplaatst door Fabrice Delahaye Bekijk bericht
              Sieg, dat is toch voor de meerderheid van de foto's zo?
              Fabrice, haal er al de foto's vantussen die in een wildpark, dierenpark, betaalhut, in scene gezet zijn, of gelokt, en je zou schrikken Fabrice wat er nog van overblijft.
              Ik heb me mss niet duidelijk uitgedrukt maar "in de natuur" bedoelde ik dus al struinend in de vrije natuur, hopelijk nu duidelijker

              grts
              Sieg
              Last edited by Sieg; 2 december 2021, 15:43.
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #8
                Re: speervisser

                Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                Fabrice, haal er al de foto's vantussen die in een wildpark, dierenpark, betaalhut, in scene gezet zijn, of gelokt, en je zou schrikken Fabrice wat er nog van overblijft.
                Ik heb me mss niet duidelijk uitgedrukt maar "in de natuur" bedoelde ik dus al struinend in de vrije natuur, hopelijk nu duidelijker

                grts
                Sieg
                sieg, het is ook wel zo denk ik wat je schrijft wat betreft de vrije natuur. maar voor deze vogel te spotten in de vrije natuur ga je volgens mij toch naar amerika (florida) moeten overvliegen.soms gaan sommige mensen toch erg ver wat betreft natuurreizen.
                Zoals ik vorige week met een nederlandse wolvenkenner 2 dagen op zoek zijn geweest naar het duitse Teutoburgerwoud voor de wolven te spotten en te lokken uiteraard met het gekende resultaat.

                grtz marc.

                Comment


                • #9
                  Re: speervisser

                  Oorspronkelijk geplaatst door crosser Bekijk bericht
                  sieg, het is ook wel zo denk ik wat je schrijft wat betreft de vrije natuur. maar voor deze vogel te spotten in de vrije natuur ga je volgens mij toch naar amerika (florida) moeten overvliegen.soms gaan sommige mensen toch erg ver wat betreft natuurreizen.
                  Zoals ik vorige week met een nederlandse wolvenkenner 2 dagen op zoek zijn geweest naar het duitse Teutoburgerwoud voor de wolven te spotten en te lokken uiteraard met het gekende resultaat.

                  grtz marc.
                  Beste Marc,
                  Klopt wat u schrijft. Deze Amerikaanse vogelsoort kun je inderdaad hier niet vinden, tenzij in een dierentuin of wildpark. Ik heb deze foto (zoals vele andere vogelfoto's) genomen tijdens één van mijn reizen naar Florida. Ik ben er telkens op bezoek geweest bij Canadese vrienden die met pensioen zijn en er de winter doorbrengen (snowbirds). Florida heeft veel meer te bieden dan die pretparken. Er is eindeloos veel natuur en in de winterperiode vind je er talloze vogelsoorten die er komen overwinteren. Hopelijk geraken we corona stilaan kwijt en kunnen we in de nabije (?) toekomst opnieuw op reis gaan naar landen en streken waar nog veel natuur is. Maar speciaal georganiseerde natuurreizen (voor fotografen of algemeen) heb ik nog niet gedaan. Ik trek er liever zelf op uit, zoals hier ook trouwens. En telkens is de verrassing en de voldoening groot wanneer men dan in het wild iets kan vastleggen. Het hoeft dus ook niet zoveel te kosten. Vluchten naar Florida zijn (waren) relatief goedkoop met dank aan al die pretparktoeristen. En, ook al was die wolf gelokt en gevoederd, het was wel een zeer mooie en uitzonderlijke foto hoor Marc.
                  grts,
                  Raf.

                  Comment


                  • #10
                    Re: speervisser

                    Oorspronkelijk geplaatst door crosser Bekijk bericht
                    sieg, het is ook wel zo denk ik wat je schrijft wat betreft de vrije natuur. maar voor deze vogel te spotten in de vrije natuur ga je volgens mij toch naar amerika (florida) moeten overvliegen.soms gaan sommige mensen toch erg ver wat betreft natuurreizen.
                    Zoals ik vorige week met een nederlandse wolvenkenner 2 dagen op zoek zijn geweest naar het duitse Teutoburgerwoud voor de wolven te spotten en te lokken uiteraard met het gekende resultaat.

                    grtz marc.
                    Klopt Marc, maar zoals ik Raf ken heeft hij deze foto ginds ter plaatse gemaakt, dus weldegelijk in de vrije natuur

                    Trouwens over die wolven, heel sterk dat dit een wilde wolf is waarbij je als mens dan zo dichtbij kon komen
                    Inidien het zo is dan is het een knap staaltje dat daar uitgevoerd is.
                    Maar uiteraard Duitsland heeft ook wel enkele wildparken waar je dit soort opnames kunt maken als ze gevoederd worden

                    Zo gaat er een filmpje rond op Youtube waarbij je een workshop kunt volgen met tamme roofvogels (zonder riempje), tamme herten, tamme wolven en zelfs tamme beren en leeuwen.
                    Ik draai al heel lang mee in het wereldje van "wildlife" fotografie, de dingen die ik al gezien heb tart elke verbeelding

                    grts
                    Sieg
                    Last edited by Sieg; 2 december 2021, 20:52.
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: speervisser

                      Siegfried,

                      Je verklaring is nu duidelijker, maar:

                      Een vogelkijkhut midden van een bos, kan je toch moeilijk onnatuurlijk noemen.
                      Uiteindelijk gaat het in dit forum toch om "Dieren" en ik kan begrijpen dat we nastreven om ze in een natuurlijk omgeving te fotograferen.

                      Maar ik zie hier soms ook opmerkingen passeren inzake "drukke" achtergronden bij (zeer) zeldzame vogelsoorten en ik heb hier ooit ook als een gereageerd dat onze onderwerpen geen modellen zijn met studiobelichting... Maar waar leggen we de grens?

                      Uiteindelijk gaat het hier toch om fotografie?

                      Ik begrijp je wel...
                      Zo vond ik het vroeger ook een verschil om tot 35 m te duiken en een pygmeezeepaardje te fotograferen zonder ergens iets van het koraal te beschadigen in stroming of het zelfde zeepaardje te fotograferen in een aquarium... Maar de adrenaline van dergelijke ervaringen (is het nu de wolf in de diepe natuur of een zeldzame vis in een verre zee) is toch enkel maar weggelegd voor de fotograaf zelf.

                      Uiteindelijk kan je ook dezelfde bedenkingen maken van indertijd een vogel in de vlucht te fotograferen met een Minolta X-700 met een filmrolletje van 24 negatieven en vandaag een R3 (die ikzelf niet bezit ;-( ) met een X Gigakaart en de mogelijke nabewerkingen op PC....

                      Ik geef toe dat ik veel meer plezier beleef aan het fotograferen van een "Gravelot avec collier interrompu" na dagen om 05h s'ochtends te zoeken aan de kusten van Bretagne dan het fotograferen van een havik vanuit een hut, anderzijds weet ik dat ik hier eens foto poste van een kruisbek uit de hand getrokken al wandelend in de Ardennen en de toegedeelde commentaar "Leuke waarneming was".

                      Uiteindelijk moeten we ons de vraag stellen of het hier om een foto- of natuurwebsite draait, maar ik besef maar al te goed dat de meesten hier soms niet realiseren wat het vraagt om een echte natuurfoto te maken...

                      Nog een laatste; een natuurfilm voor de TV over het broedgedrag van een ijsvogel werd 3 jaar geleden geschoten uit een speciaal hiervoor aangelegde fotohut waar 2 jaar op voorhand dagelijks gevoederd werd.
                      Last edited by Fabrice Delahaye; 3 december 2021, 08:48.
                      Groeten,
                      Fabrice,
                      Vergeet niet te kijken als je fotografeert...

                      Comment


                      • #12
                        Re: speervisser

                        Oorspronkelijk geplaatst door Fabrice Delahaye Bekijk bericht
                        Siegfried,

                        Je verklaring is nu duidelijker, maar:

                        Een vogelkijkhut midden van een bos, kan je toch moeilijk onnatuurlijk noemen.
                        Uiteindelijk gaat het in dit forum toch om "Dieren" en ik kan begrijpen dat we nastreven om ze in een natuurlijk omgeving te fotograferen.

                        Maar ik zie hier soms ook opmerkingen passeren inzake "drukke" achtergronden bij (zeer) zeldzame vogelsoorten en ik heb hier ooit ook als een gereageerd dat onze onderwerpen geen modellen zijn met studiobelichting... Maar waar leggen we de grens?

                        Uiteindelijk gaat het hier toch om fotografie?

                        Ik begrijp je wel...
                        Zo vond ik het vroeger ook een verschil om tot 35 m te duiken en een pygmeezeepaardje te fotograferen zonder ergens iets van het koraal te beschadigen in stroming of het zelfde zeepaardje te fotograferen in een aquarium... Maar de adrenaline van dergelijke ervaringen (is het nu de wolf in de diepe natuur of een zeldzame vis in een verre zee) is toch enkel maar weggelegd voor de fotograaf zelf.

                        Uiteindelijk kan je ook dezelfde bedenkingen maken van indertijd een vogel in de vlucht te fotograferen met een Minolta X-700 met een filmrolletje van 24 negatieven en vandaag een R3 (die ikzelf niet bezit ;-( ) met een X Gigakaart en de mogelijke nabewerkingen op PC....

                        Ik geef toe dat ik veel meer plezier beleef aan het fotograferen van een "Gravelot avec collier interrompu" na dagen om 05h s'ochtends te zoeken aan de kusten van Bretagne dan het fotograferen van een havik vanuit een hut, anderzijds weet ik dat ik hier eens foto poste van een kruisbek uit de hand getrokken al wandelend in de Ardennen en de toegedeelde commentaar "Leuke waarneming was".

                        Uiteindelijk moeten we ons de vraag stellen of het hier om een foto- of natuurwebsite draait, maar ik besef maar al te goed dat de meesten hier soms niet realiseren wat het vraagt om een echte natuurfoto te maken...

                        Nog een laatste; een natuurfilm voor de TV over het broedgedrag van een ijsvogel werd 3 jaar geleden geschoten uit een speciaal hiervoor aangelegde fotohut waar 2 jaar op voorhand dagelijks gevoederd werd.
                        Ik snap je volledig hoor Fabrice maar eigenlijk zeg je het zelf deels wat ik bedoel.
                        Je schrijft dat er soms gereageerd wordt over drukke achtergrond, doch zijn die opnames meestal gemaakt vanuit een betaalhut.
                        Wat dus eigenlijk wil zeggen dat je over alles controle kunt hebben, dus ook over die drukke achtergrond, weliswaar niet de fotograaf maar wel de verhuurder van de hut.
                        Foto's aan een betaalhut komt het dichtst bij studiofotografie met vogels/dieren, je zet een scene op en daar fotografeer je ze in, zonder of met flits want dat laatste is ook makkelijk mogelijk.
                        Daarmee vind ik ook als je dan foto's maakt aan een betaalhut dan moeten die eruit springen, het kan hoor, zie de foto's van bvb Wim en Raf, stuk voor stuk pareltjes.
                        Soms ben ikzelf jaloers op wat zij maken, ook dat is een kunst.

                        Uiteraard gaat het hier om fotografie en niet de manier waarop de foto gemaakt is, doch dat laatste zou eigenlijk bij meer mensen een vraag moeten oproepen.
                        Zo heb ik in die vele jaren dingen gezien die je je niet kunt voorstellen, een voorbeeldje, een levende spreeuw vastgebonden aan de poten op een weidepaal om een roofvogel te kunnen fotograferen.
                        Een ander voorbeeld, een ondiepe emmer in de grond geplaatst op een weide, in de emmer enkele levende muizen die er niet uitkonden, reden was weer om een close-up te kunnen maken van de muis in de poten van de roofvogel.
                        En nog eentje, levende muizen vastgemaakt met ijzerdraad aan een stammetje, ook weer voor dezelfde redenen, en ik kan zo nog enkele dingen opnoemen waarbij je maag omkeert als normale mens.
                        Maar uiteraard weet ik dat dit niet voor iedereen telt en ik keer ook absoluut niet iedereen over dezelfde kam hoor.

                        En ik besef maar al te goed dat als je opnames echt in de vrije natuur wilt maken dat dit enorm veel tijd vergt, ssortenkennis en moeite, daarmee ook het succes van de betaalhutten.
                        Ik heb niks tegen betaalhutten en een mooie foto is een mooie foto, maar in je achterhoofd bekijk je (als zelf zijnde dieren-vogel fotograaf) een opname anders en hou je rekening met de moeilijkheidsgraad toch.

                        Zelf heb ik één keer in een betaalhut gezeten op uitnodiging, na een half uurtje verveelde ik me rot, nogthans kwamen er genoeg soorten langs hoor.
                        Ook heb ik één keer in een privé hutje van een vriend mogen zitten, ook maar een halve dag hoor
                        Dus in een hutje zitten is blijkbaar niet voor iedereen weggelegd.
                        Maar bvb van 4hr 's morgens tot 10hr 's avonds ergens in het veld vertoeven om foto's te maken dan amuseer ik me volop
                        Maar soit, ik vind het in ieder geval een (voor mij) zeer interessante discussie/gedachtegang

                        grts
                        Sieg
                        Last edited by Sieg; 3 december 2021, 15:40.
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: speervisser

                          Heel mooi in de vrije natuur.
                          Zie ook flickr

                          Comment


                          • #14
                            Re: speervisser

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                            Je schrijft dat er soms gereageerd wordt over drukke achtergrond, doch zijn die opnames meestal gemaakt vanuit een betaalhut.
                            In die gevallen dat ik bedoelde voor mijn foto's waren ze in de "volle" natuur geschoten...

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                            ...
                            Foto's aan een betaalhut komt het dichtst bij studiofotografie met vogels/dieren, je zet een scene op en daar fotografeer je ze in, zonder of met flits want dat laatste is ook makkelijk mogelijk...
                            De vogels moeten wel nog de studio invliegen , de belichting moet nog juist zijn en die paar plekken die ik reeds bezocht heb zijn meestal toch heel groot, zodat ze dan nog niet gaan zitten waar je wil...

                            Ik volg grotendeels je mening, maar een vogelhut midden in bos is toch nog iets anders dan een vogelhut waar een volière is rond gebouwd, maar natuurlijk is er een wereld van verschil tussen een dierenfoto in een zoo of een wildpark dan hetzelfde dier in zijn natuurlijke omgeving.

                            En ik geef toe dat ik meer plezier heb een burlend hert te zien op 600 m in onze Belgische ardennen dan hetzelfde dier op een 200 m in de Veluwe (die laatste zal wel betere foto's opleveren)

                            Ik heb jaren gedoken en voornamelijk macro-gefotografeerd op de meest onmogelijke plaatsen en ik was het gelukkigst als in een soort vond en kon vastleggen waarvan de plaastelijke duikers eerst beweerden dat die er niet voorkwamen.

                            Nu ik het duiken noodgedwongen heb moeten stoppen, beleef ik veel plezier aan natuur- en vogelfotografie en door naar vogelhutten te gaan, heb ik soorten gezien die ik niet kende. Ik ben daarna ook blij om er alles over op te zoeken. Maar nogmaals; ik ken het gevoel om op natuurlijke plaatsen een bepaalde soort te gaan zoeken en meestal is de foto dan wel minder dan in een vogelhut, maar de voldoening groter. Ik herinner me nog dat ik blij was als een klein kind nadat ik vorig jaar per toeval een bever zag...

                            Maar ik ben ook gelukkig als ik in een hut in de Kalmthoutse bossen zit en een tjiftjaf, kuifmees, boomkruiper of wat dan ook zie. En met alle respect bij 4°C na 2 km met mijn materiaal gewandeld te hebben, voel ik mij niet in een studio zitten. Anderzijds heb ik al gelezen dat er hutten zijn met bijv. bijeneters in een volière... Ik denk dat ik daar ook geen plezier zou hebben.

                            En over de lokmethodes die je beschreef delen we waarschijnlijk 100% dezelfde mening. ik werd ook zot als ik onderwater iemand zag het koraal molesteren of zaken aanraakte. Als ik iets niet goed in beeld kreeg, probeerde ik het de volgende duik opnieuw

                            Maar toch vind ik de hutten die ik al bezocht heb meestal 99,9% NATUUR.

                            Maar moeten we geen apart draadje starten, want ik wel wel nog wat verder praten... In de plaats van alles onder deze mooie foto van de speervisser uit te wisselen.
                            Groeten,
                            Fabrice,
                            Vergeet niet te kijken als je fotografeert...

                            Comment

                            Working...
                            X