Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Je het klopt over de scherpte. En ik denk dat ik ook weet hoe het komt.
De foto is uit de hand genomen en daarvoor moet ik rekenen op de beeldstabilisatie.
Ik heb beeldstabilisatie in de lens + beeldstabilisatie in de camera en normaal gezien moeten die samenwerken, en dat werkt heel goed ... op voorwaarde dat je de juiste settings gebruikt.
De camera corrigeert op 5 assen maar nu stond hij verkeerde setting, waarbij de camera op basis van de richting waarin de camera beweegt (doordat ik vanuit de hand fotografeer en ik de telelens dus niet stil kan houden), ervan uitgaat dat ik in die richting (horizontaal of verticaal) wil pannen en dus stabiliseert hij die richting niet.
Ik gebruik deze setting normaal gezien niet, maar ja, foutjes gebeuren.
Daarbij komt dan ook nog de beweging van de vogel zelf, die mogelijk een rol speelt?
ik ben nog maar pas begonnen ben met het fotograferen van vogels door verplicht thuis te zitten door Corona, en ik heb de sluitersnelheden die je nodig hebt voor vogels, zelfs als ze niet vliegen, serieus onderschat.
Zie hieronder maar, ook op 1/400 sec.
Het moment is leuk met die andere spreeuw in de achtergrond, maar uiteraard heel erg zonde dat de voorste spreeuw helemaal niet scherp is.
En inderdaad, velen onderschatten vogelfotografie, want iedereen denkt het is maar vastleggen wat voor je lens komt
Maar er komt héél wat meer bij kijken en dat begint bij het volledig onder de knie hebben van je camera en instellingen zodat je deze blindelings
kan verzetten want het gaat soms enorm snel
Het moment is leuk met die andere spreeuw in de achtergrond, maar uiteraard heel erg zonde dat de voorste spreeuw helemaal niet scherp is.
En inderdaad, velen onderschatten vogelfotografie, want iedereen denkt het is maar vastleggen wat voor je lens komt
Maar er komt héél wat meer bij kijken en dat begint bij het volledig onder de knie hebben van je camera en instellingen zodat je deze blindelings
grts
Sieg
Jamaar, ik ken mijn camera heel goed en ik kan de instellingen blindelings instellen ... maar als ge ne stommerik zijt die niet ZIET dat ie iets verkeerd ingesteld heeft, zoals ik, dan helpt dat niet he
En dan wordt je dus gestraft met een foto die goed had kunnen zijn maar het net niet is
Jamaar, ik ken mijn camera heel goed en ik kan de instellingen blindelings instellen ... maar als ge ne stommerik zijt die niet ZIET dat ie iets verkeerd ingesteld heeft, zoals ik, dan helpt dat niet he
En dan wordt je dus gestraft met een foto die goed had kunnen zijn maar het net niet is
Niet te hard voor jezelf zijn, de eerste die nog geen fouten heeft gemaakt moet volgens mij nog geboren worden.
Ik doe al tig jaar fotografie, durf niet te zeggen hoe lang al, en ik maak ook nog steeds fouten hoor.
Dus gewoon volgende keer beter, en misschien vinden ze hem hier wel mooi zoals die is
Dit zijn inderdaad snelle rakkers en het zou best kunnen dat die onscherpte op de zittende spreeuw toch ook wat met zijn eigen beweging te maken heeft. Welke Iso gebruikte u in dit geval ?
Die OOf-spreeuw in de bg is werkelijk zalig !
grts
Sieg
Inderdaad, maar toch is het een leuke foto.
Groeten,
Fabrice,
Vergeet niet te kijken als je fotografeert...
Comment