Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Ik zie dat je hier wat last hebt van bewegingsonscherpte en overbelichting
ook de afwerking is heel contrastrijk, eigenlijk teveel om mooi te zijn
Je sluitertijd moet je in dit geval iets hoger proberen krijgen, door je diafragma wat meer open te zetten, bvb f5,6 of je iso op te schroeven bvb iso 400
Op die manier zal je de bewegingsonscherpte beter in de hand houden op 300mm
De overbelichting kan je oplossen door wat onder te belichten, bij een felle zon op de borst van de zwaluw is dat een goed idee om dat te doen
Ik denk dat als je deze eens volledig opnieuw bewerkt, dat er dan ook wat detail kan gewonnen worden in de lichte delen, zeker als je in RAW fotografeert
Qua compo had het beter geweest om de zwaluw hier in dit geval aan de linkerkant van de opname te houden, op die manier heeft hij meer plaats in de kijkrichting
Nen hele boterham, hopelijk ben je er iets mee en laat je zeker niet ontmoedigen
Wauw Sieg, een dikke dankjewel voor deze hele nuttige info. Het doet me plezier dat ik nu doelgericht mijn verbeterpunten kan gaan uitvoeren.
Ik moest natuurlijk snel zijn want een zwaluw blijft niet gezellig 5 min pauzeren, en ik was net bezig met macro in mijn tuin, dus gauw mijn nikkon 18-200mm erop gedraaid en toch nog een paar foto's kunnen nemen voor hij weg was.
Ik was eigenlijk zo zenuwachtig dat ik dat eindelijk eens van dichtbij mocht zien dat ik niet meer aan mijn instellingen dacht.
Vogels fotograferen boeit me zo, maar mijn lens komt altijd mm tekort.
de nabewerking heb ik inderdaad veel te dramatisch gedaan en ik heb de foto horizontaal geroteerd omdat zijn kijkrichting naar links was en ik er altijd een beter gevoel bij heb als iets naar rechts kijkt.
Alleszins zeer veel dank voor de moeite die je genomen hebt om mij het nodige advies te geven!
Keyki
When people ask what equipment I use, I tell them my eyes (Ansel Adams)
Ik volg Siegfried in zijn verhaal. Wat ik ook zie is een halo rond de vogel. Dat komt ook door " te" veel nabewerking.
Maar al bij al een mooie poging!
Hey Johan,
Tis waar, nu ik er op gewezen word, zie ik het ook.
Veel puntjes waar ik volgende keer moet opletten.
Kben natuurlijk heel dom geweest door de originele foto te wissen.
Bedankt voor je feedback.
Keyki
When people ask what equipment I use, I tell them my eyes (Ansel Adams)
Comment