Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Nee, niet in Afrika deze keer, maar in Blijdorp (NL). Dierentuinen zijn niet mijn favoriete plek, maar ze zijn natuurlijk ideaal om dierenfotografie aan mensen aan te leren (en zelf een beetje oefenen kan nooit kwaad ).
Ingrid Vekemans Photography
Kleinschalige Fotografieworkshops, Fotosafari's en Privé Coaching http://www.ingridvekemans.com
Dierenfotografie aanleren aan mensen in een dierentuin, hmm heb ik toch een ander gevoel bij Ingrid
Je hebt inderdaad de dieren "ter beschikking" om een foto te maken, doch dieren in de vrije natuur is een totaal ander iets
Ook de situatie en het gedrag van de dieren is compleet anders in de vrije natuur (dat moet ik jouw niet uitleggen want dat weet jij beter dan een ander)
Wat uiteraard niet wil zeggen dat je in een dierentuin geen mooie opnames kunt maken, want dat bewijs je hier weer maar eens
Vind het heel mooi met dat tegenlicht, tevens nog veel detail in de schaduwzijde
Dierenfotografie aanleren aan mensen in een dierentuin, hmm heb ik toch een ander gevoel bij Ingrid
Je hebt inderdaad de dieren "ter beschikking" om een foto te maken, doch dieren in de vrije natuur is een totaal ander iets
Ook de situatie en het gedrag van de dieren is compleet anders in de vrije natuur (dat moet ik jouw niet uitleggen want dat weet jij beter dan een ander)
Klopt helemaal wat je zegt, Sieg, best is natuurlijk in het wild… maar een groepsworkshop wildfotografie in de natuur is hier in België een moeilijk gegeven, in Afrika ligt dat anders :-) - wat je wèl leert in een dierentuin is het gebruik maken van de juiste instellingen voor dierenfotografie… en je ziet er dieren in verschillende omstandigheden, dus dan moet je weer je instellingen aanpassen…Bovendien leer je er enorm goed werken met achtergronden, want die zijn dan in een dierentuin weer veel moeilijker mooi te krijgen dan in het wild. Maar plotse actie van een cheetah wanneer er een prooi om het hoekje komt, heb je daar natuurlijk niet. Hoewel ik de leeuwen in Planckendael al wel eens een vogel heb weten besluipen… en de jonge, speelse welpen besluipen en bespringen elkaar soms onverwachts… ook leuk en je moet er snel voor reageren. Verder zijn er vaak opportuniteiten om het goed vastleggen van details te leren en ook om te werken met hard of net heel weinig licht. Kortom, toch genoeg grond om je voor te bereiden op de realiteit van het wild… al zal die altijd weer anders en onvoorspelbaar zijn.
Als ik mijn betoog zo nalees, ben ik het blijkbaar toch niet zo met je eens - maar ik weet wat je bedoelt en ben, uiteraard, zoals steeds blij met je commentaar en waardering.
Groet, Ingrid.
Ingrid Vekemans Photography
Kleinschalige Fotografieworkshops, Fotosafari's en Privé Coaching http://www.ingridvekemans.com
Een heel mooie tegenlicht-opname met inderdaad voldoende detail in de schaduwzijde, zonder dat de dierentuin achtergrond opvalt.
Dit getuigt van vakmanschap.
Comment