Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Natuurlijk is de saturatie te hoog...maar laat me nu net daar een grote aanhanger van zijn....enkel de bg vind ik spijtig niet geslaagd ..te druk..om de overgesatureerde pimpelmees toch haar absolute recht te laten komen en picasso in zijn graf te laten omdraaien...
Bedankt voor de reacties, maar wat betreft de saturatie waarover jullie het hebben, heb ik mijn twijfels.
Ik heb al mijn gegevens nagekeken en over saturatie vind ik niets in LR tenzij Levendigheid, nevel verwijderen en Helderheid er iets mee te maken hebben
Graag enige opheldering betreffende saturatie.
Suske
Beste Suske,
ik ben een amateur en deze poging tot verklaring komt uit eigen ( beperkte ) ervaring en is dus niet wetenschappelijk.
Het beeld is genomen in de vroege namiddag, in volle zon ( te zien aan de scherpe, bijna verticale slagschaduw van de takjes ), dan krijg je iets hardere kleuren. Je hebt de schaduwen ( flink ) opgehelderd waardoor de tooncurve/ histogram een klein beetje is verschoven. Je ziet het in de 3 kleurkanalen ( RGB ) : het felle blauw aan kop, staart en vleugel , donker geel ( ipv pastel ) op de borst , en in de groene achtergrond is er een likje rood. Het is een moeilijke balans. Desaturatie zal de felle kleuren verminderen maar niets doen aan de kleurbalans. De vraag is hoeft dit wel. Je hebt een heel scherpe , alerte pimpel in beeld in zijn natuurlijke habitat. Proficiat.
Comment