Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kori bustard, vroeg in de ochtend

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• [Showcase] Kori bustard, vroeg in de ochtend

http://www.theafricabug.com

Re: Kori bustard, vroeg in de ochtend

Jochen, het lijkt alsof je witbalans niet goed staat.
    Of heeft deze vogel echt deze kleur?

--
    mlap.
    T.T.

Comment

Vroege ochtend

Ik zet mijn kleuren nooit "juist" (zoals het zachte licht in België), maar laat het liever zien zoals ik het zag. Technisch correcte plaatjes zijn er al genoeg, meestal zonder "ziel", als je begrijpt wat ik bedoel.

Comment

Knap lullige opmerking Jochen! Ook al was het zo, ik vind hem niet mooi van kleur en nu begrijp ik waarom jij zelden of nooit commentaar krijgt. Snob!

Moderator Note: Persoonlijke aanvallen zijn niet toegestaan op het forum. Een dergelijke opmerking is dan ook ongepast.
        Last edited by Laurens; 13 januari 2019, 09:34.
        http://jonggolde.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jonggolde Bekijk bericht
          Knap lullige opmerking Jochen! Ook al was het zo, ik vind hem niet mooi van kleur en nu begrijp ik waarom jij zelden of nooit commentaar krijgt. Snob!
          Je gedacht zeggen mag altijd,
          Maar er is geen reden om te schelden ;-)

--
          mlap.
          T.T.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jonggolde Bekijk bericht

Ik weet niet welk deel van mijn reply in 's hemelsnaam je aanzet tot schelden. Ik laat de natuur gewoon zien zoals ze is.

Nu, ik heb deze "discussie" al vaker gehad. Dus laat het me nog één keer verduidelijken; mijn bescheiden (!) mening is dat de groepsdynamiek van een fotoclub, of van een online forum, leidt tot een soort consensus wat betreft hoe een foto er moet uitzien qua compositie, netheid, warmte, enzovoort. Die consensus is echter niet breder dan de leefwereld van de gezamenlijke leden. Voor iemand die leeft in Zuid-Afrika, zoals ik, is de huidige consensus van forums op het verre noordelijke halfrond van deze planeet verstikkend.

Ik zou gemakkelijk met de stroom kunnen meezwemmen; enkel mijn beste shots nemen, de kleuren aanpassen aan het verwachtingspatroon van mensen die in België wonen en elke dag in zacht licht leven, takjes wegclonen tot het een steriele foto wordt, croppen tot ik perfect op de rule-of-thirds regel zit, een mooi kadertje er rond met een schaduwtje er onder...

In feite deed ik dit vroeger! Maar ik heb beslist daarmee te stoppen. Ik laat het liever zien zoals het is. In de eerste instantie omdat ik geen vals verwachtingspatroon wil scheppen voor de mensen die me komen opzoeken. Daarom ook dat ik probeer dagelijks te posten; om de veelheid aan resultaten te tonen, en niet enkel die "paar plaatjes per reis waar alles perfect zit". Maar daarnaast ook omdat ik meen dat dat voor dit forum verrijkend kan zijn; een bredere kijk zet aan tot experimenteren, en hopelijk vooral tot meer plezier in het uitoefenen van natuurfotografie als hobby. Regeltjes zijn enkel maar verstikkend, wat mij betreft. En da's bij uitstek zo voor natuurfotografie, want daar zou het niet enkel om het esthetische moeten gaan, maar ook om de waarneming zélf, om de liefde voor de natuur te delen met anderen.

Dat ik weinig commentaar krijg op mijn veelheid van foto's dat snap ik volledig. In dit forum zit al niet veel leven meer, en het gaat (voorlopig) traagjes achteruit. Dus wat moeten die paar mensen die hier écht actief zijn nog gaan zeggen op elke foto? Ik heb ook geen nood aan een dagelijks schouderklopje. Zo zit ik niet in elkaar, en ik haal trouwens genoeg endorfines uit mijn omgeving; ik zit elke dag in volle natuur, de foto's die ik laat zien da's "het zicht vanuit mijn kantoor". Dat heeft niets met snobisme te maken. Het is zoals het is.

Misschien wringt hem daar het schoentje wel; bij zowel "Beoordeel" als "Showcase" wordt - volgens de regels - commentaar verwacht. Met andere woorden, er is geen plaats op BD voor een amateurfotograaf die het stadium in zijn hobby heeft bereikt waarbij hij niet meer om commentaar vraagt. En durft hij te stellen dat commentaar niet nodig is, dan is hij een snob, blijkbaar.

Misschien zijn mijn klanten niet "de doorsnee amateurfotograaf", maar toeval of niet: de meeste van hen zitten weldegelijk in hetzelfde bootje als ik. Het zijn verre van beginnelingen, en ze komen naar mij omdat ik net niet Lightroom en Photoshop tips geef onder de middag. Iedereen weet de "Auto Color" knop staan, om het cru te zeggen. Bij mij duikt iedereen 's middags het zwembad in, om van het uitzicht te genieten met een goed glas wijn.

Terzijde; ik vraag mijn klanten vaak om eens wat plaatjes te laten zien op BD (laat me daar volledig eerlijk in zijn; de reclame zou welkom zijn), maar bijna allemaal kijken ze daar enorm tegen op. Dit forum is allesbehalve uitnodigend voor wie niet in de pas loopt.

Terug komend op @jonggolde; je hebt het volle recht een foto niet mooi te vinden, maar dat geeft je niet het recht te gaan schelden. Mijn raad aan jou; doe een stapje of twee achteruit, zet je oogkleppen af, en neem een bredere kijk op natuurfotografie. Breek uit je referentiekader. Wie weet ga je meer plezier beleven aan je hobby, en aan natuurbeleving in het algemeen.

Comment

Jochen,

Ik beleef veel plezier aan jouw foto's en ze zijn duidelijk uit het leven gegrepen.
              Ga zo door zou ik willen zeggen.
              http://www.smuttynose.nl

Comment

Moderator Note: Bedankt Jochen dat je de tijd neemt voor een uitgebreid antwoord. Ik hoop dat hierna alle nieuwe commentaren dan ook enkel over de foto gaan.
                Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Mooie foto, zoals zo dikwijls van jouw hand, kleuren lijken mij ok en ondergeschikt aan het onderwerp. Nog nooit dit dier gezien, dat het in het lange gras wat verloren gaat is zijn bescherming natuurlijk.
                  En die discussie...ach. In jouw antwoord staan veel pertinente waarheden.
                  ...leeg...

Comment

Thanks allemaal.

Dit is een Kori Bustard, by the way. De grootste vogel in Afrika die kan vliegen (de struisvogel kan dat niet).

Comment

Working...
                    X