Dit is een mooi voorbeeld om het verschil in safari-ervaring in Kruger NP
versus een safari in de Kruger privé reservaten te illustreren.
In Kruger, als je heel veel geluk hebt, kom je al eens leeuwen tegen op de weg,
of dichtbij de weg. Maar dan moet je echt wel een portie geluk hebben, want er zijn soms vele autos
en leeuwen nemen snel hun afstand van teveel motorgeronk. Dit was zo'n sighting;
ze staken de weg over, gingen door de rivierbedding en flopten neer op de andere oever.
Dit is mijn best shot; met 400mm op een crop-factor body.
In de Kruger privé reservaten heb je weinig of geen grote wegen, laat staan verharde wegen.
Maar wel veel kleine "karrensporen" die je toelaten om veel dichter bij de dieren te komen.
Desnoods wordt er voor belangrijke "sightings" ook van de weg gegaan (mag enkel op
niet-kwetsbare grond). Er zijn ook veel minder auto's, enkel voertuigen van de lodges zélf,
self-drivers zijn niet toegelaten. En er is een afspraak dat bij elke sighting er maximaal twee
voertuigen mogen staan. Bvb als er al twee voertuigen bij deze leeuwen had gestaan dan had het
volgende voertuig een standby moeten nemen tot er eentje vertrok.
Waar ik wil toe komen; had ik deze leeuwentroep gezien bij één van de lodges waar ik voor
freelance in de privé reservaten, dan had ik zeker een baantje gevonden naar de andere oever,
en me daar netjes en rustig naast hen geparkeerd. En ze zouden zich aan mij, of het tweede
voertuig, niet gestoord hebben.
Voor wie deze richting uitkomt raad ik dan ook altijd aan; neem een goedkopere lodge om van daaruit
de Panorama Route en andere toeristische trekpleisters te bezoeken, en stop zeker minstens één
dagtrip naar Kruger Nationaal Park in je reisschema. Maar combineer dat met een safari lodge op
privé reservaat. Natuurlijk een reservaat met open grenzen naar Kruger. Er zijn weldegelijk zeer
betaalbare lodges op die reservaten, en er zijn méér reservaten dan het té bekende en dure Sabi Sand.
versus een safari in de Kruger privé reservaten te illustreren.
In Kruger, als je heel veel geluk hebt, kom je al eens leeuwen tegen op de weg,
of dichtbij de weg. Maar dan moet je echt wel een portie geluk hebben, want er zijn soms vele autos
en leeuwen nemen snel hun afstand van teveel motorgeronk. Dit was zo'n sighting;
ze staken de weg over, gingen door de rivierbedding en flopten neer op de andere oever.
Dit is mijn best shot; met 400mm op een crop-factor body.
In de Kruger privé reservaten heb je weinig of geen grote wegen, laat staan verharde wegen.
Maar wel veel kleine "karrensporen" die je toelaten om veel dichter bij de dieren te komen.
Desnoods wordt er voor belangrijke "sightings" ook van de weg gegaan (mag enkel op
niet-kwetsbare grond). Er zijn ook veel minder auto's, enkel voertuigen van de lodges zélf,
self-drivers zijn niet toegelaten. En er is een afspraak dat bij elke sighting er maximaal twee
voertuigen mogen staan. Bvb als er al twee voertuigen bij deze leeuwen had gestaan dan had het
volgende voertuig een standby moeten nemen tot er eentje vertrok.
Waar ik wil toe komen; had ik deze leeuwentroep gezien bij één van de lodges waar ik voor
freelance in de privé reservaten, dan had ik zeker een baantje gevonden naar de andere oever,
en me daar netjes en rustig naast hen geparkeerd. En ze zouden zich aan mij, of het tweede
voertuig, niet gestoord hebben.
Voor wie deze richting uitkomt raad ik dan ook altijd aan; neem een goedkopere lodge om van daaruit
de Panorama Route en andere toeristische trekpleisters te bezoeken, en stop zeker minstens één
dagtrip naar Kruger Nationaal Park in je reisschema. Maar combineer dat met een safari lodge op
privé reservaat. Natuurlijk een reservaat met open grenzen naar Kruger. Er zijn weldegelijk zeer
betaalbare lodges op die reservaten, en er zijn méér reservaten dan het té bekende en dure Sabi Sand.
Comment