Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Er is een basisregel in fotografie die zegt dat je sluitertijd kleiner moet zijn dan 1/brandpuntsafstand om bewegingsonscherpte te voorkomen. (tenzij op statief natuurlijk)
Bij een cropcamera mag je dit nog eens * 1.5 doen
Vooral foto 3 lijkt me last te hebben van bewegingsonscherpte
Peter
Er is een basisregel in fotografie die zegt dat je sluitertijd kleiner moet zijn dan 1/brandpuntsafstand om bewegingsonscherpte te voorkomen. (tenzij op statief natuurlijk)
Bij een cropcamera mag je dit nog eens * 1.5 doen
Vooral foto 3 lijkt me last te hebben van bewegingsonscherpte
Peter
Ik denk dat deze regel al lang achterhaald is door de stabilisatoren in objectief en/of camera. Ik heb onlangs nog een nachtopname uit de losse hand gemaakt op 1/8" 60mm en (tot mijn verbazing) scherp.
Ik heb persoonlijk het grootste probleem met foto 2 omdat het oog naar mijn zin onvoldoende scherp is.
Ik denk niet dat er bewegingsonscherpte zit in je foto 3, zoals blauwzwart denkt, maar eerder dat je scherpe niet op de juiste plaats (de ogen) zit.
Maar we zouden eerder het 'globale beeld van de foto' moeten beoordelen dan ons al te veel vast te pinnen op de technische afwerking. En die beelden ... die vind ik goed, vooral voor foto 1 (die ik de beste van de 3 vind).
Comment