Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Hoe komt het toch Eddy dat jij toch meestal veel ruis hebt in je dierenfoto's ?
Ik denk dat je ofwel iets verkeerd doet op het moment zelf ofwel in de nabewerking
Want ook deze heeft toch redelijk wat ruis, zeker als je de vleugel en rug bekijkt op de grote versie, heb je deze mss opgelicht ?
Hoe komt het toch Eddy dat jij toch meestal veel ruis hebt in je dierenfoto's ?
Ik denk dat je ofwel iets verkeerd doet op het moment zelf ofwel in de nabewerking
Want ook deze heeft toch redelijk wat ruis, zeker als je de vleugel en rug bekijkt op de grote versie, heb je deze mss opgelicht ?
grts
Sieg
Bedankt Sieg, maar ik denk dat ik wat meer aandacht moet besteden aan de bewerking van mijn dierenfotos en inderdaad opgelicht...
Mvg
Eddy
Opgelicht, dan was ie waarschijnlijk onderbelicht ?
Mij hebben ze altijd wijs gemaakt (denk ook wel dat het klopt hoor) dat je ivm ruis beter iets kunt overbelichten ...??
Je hebt idd in je vogel foto's veel last van ruis...
Opgelicht, dan was ie waarschijnlijk onderbelicht ?
Mij hebben ze altijd wijs gemaakt (denk ook wel dat het klopt hoor) dat je ivm ruis beter iets kunt overbelichten ...??
Je hebt idd in je vogel foto's veel last van ruis...
Hangt af van de situatie hé Freddy, om ruis te minimaliseren is het inderdaad beter om je histogram zo ver mogelijk naar rechts te krijgen zonder clipping en daarna in PP de belichting terug naar beneden halen.
Maar de situatie moet het ook toelaten hé Freddy, ik denk als Eddy hier meer had belicht het buikje er mss onder te lijden zou gehad hebben
Het is altijd een keuze maken, na enkele jaren wordt dat een automatisme doch het weer/zon/wolken moeten ook meewerken hé
Het is natuurlijk veel moeilijker om de oorzaken te helpen zoeken wanneer geen exif-gegevens voorhanden zijn. Ik heb geprobeerd de exif op te halen met het programmatje dat op mijn laptop staat maar ik kreeg ook hier geen resultaat.
Welke camera gebruikte je? Welke lens? Misschien kon de ISO een stukje naar boven zodat je nadien niet hoefde bij te lichten in nabewerking?
grts,
Raf.
Comment