Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
voor mij volledig verkeerde lichtinval, en lijkt op mijn scherm ook niet eens scherp
Misschien ken je deze locatie beste Kampers maar dan zul je weten dat Cape St Mary's pal aan de zuidkust ligt en dus heb je bijna altijd tegenlicht. Bovendien is het daar 90% van de tijd dikke mist en moet je elke gelegenheid te baat nemen om te kunnen fotograferen. Je zit er (na een flinke wandeling) op een vooruitgeschoven rotspuntje en de wind is er steeds verschrikkelijk (ook wanneer er dikke mist is). Dat verklaart dus die lichtinval. Waarom St. Mary's? Omdat de grootste kolonie van northern gannets in Noord-Amerika daar elk jaar nestelt op de hoge klippen en je ze "redelijk" dicht kunt benaderen.
De scherpte zal terug te maken hebben met het materiaal: mijn oude D70 met een lichte 70-300 zoom die hier tot het uiterste moest gaan.
Ik ben benieuwd naar reacties van andere leden.
Oorspronkelijk geplaatst door evelynvanckyBekijk bericht
Qua ruis is het niet zo ok, je kon nog wel serieus zakken in diafragma en wat zakken in sluitertijd en dan minder hoog in ISO moeten gaan.
Daar heb je volledig gelijk in evelynvancky. Mijn ISO stond veel te hoog toen de zon er doorkwam. Ik ben waarschijnlijk vergeten die te veranderen in de emotie van plots daar die duizenden (!) vogels te zien met een en al activiteit. Ik zal er deze zomer hopelijk nog eens naartoe rijden (rit van 500 km H/T) en hopelijk met wat goed weer want dat is totaal onvoorspelbaar daar.
Comment