Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fasten seat belts

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Fasten seat belts

Want we gaan opstijgen...

Alle tips welkom.
    Groetjes,
    Xavier
    Canon R6 + 60D en enkele stukken glas (Ook een GSM...)
    Sinds mijn pensioen, medewerker en nu ook bestuurslid.
    Laat de commentaren maar komen.

Re: Fasten seat belts

Eerst en vooral, het moment is goed

Verder zijn er wel een aantal dingen die beter zouden kunnen:
    -Nu zien we de achterkant, het is meestal beter om de voorkant of zijkant te zien (om esthetische redenen, maar ook omdat het anders de indruk geeft dat de vogel is opgeschrikt door de fotograaf)
    -Een laag standpunt doet wonderen, nu is het standpunt erg hoog en gaat de vogel, en het opspattend water een beetje verloren tegen de achtergrond. Dit heb je vaak niet in de hand, maar indien mogelijk is een laag standpunt bijna altijd beter voor dierenfoto's.
    -Het licht is nogal hard, op een zonnige middag fotograferen met driekwart tegenlicht op het water zal meestal niet goed werken. Ofwel met frontaal licht, ofwel op een bewolkte dag, ofwel 's ochtends vroeg /'s avonds laat zal je mooier licht hebben. Nu zijn de reflecties en sommige witte delen van de foto veel te fel. (met een laag standpunt zou het hard tegenlicht mogelijk beter werken)

Sorry dat ik zo kritisch ben, maar dit is de showcase.
    En nogmaals, de timing vindt ik echt wel goed.

Comment

De kritische opmerkingen zijn terecht. Er is qua standpunt, belichting en scherpte nog ruimte voor verbetering.
      Maar als je de technische aspecten een beetje loslaat, is deze foto zo goed dat de rest er ineens veel minder toe doet. Ik vind 'm gewoon goed
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Bedankt alle twee voor de heel nuttige reacties.
        Een mens bevindt zich soms in de ideale omstandigheden en soms benadert hij die.
        Dit is getrokken in volle zee. Anders krijg je het woelig aspect van de golven maar moeilijk te zien.
        Ik zat op een vissersboot. Volgende keer moet ik er dus met een kleinere boot naartoe.
        De foto is genomen om 19u10, lokale tijd. Het licht was al behoorlijk horizontaal, maar voor vogels en met een telelens moet de sluitertijd sowieso kort zijn en is er dus nog wat licht nodig.
        De wind ging aan de zonnekant de verkeerde kant op, zodat de vogels inderdaad wegvlogen van de boot. Aan de andere kant blokkeerde de schaduw van de boot het licht.
        De scherpte kan nog iets beter: manueel anticiperen op de beweging van de meeuw zit er bij mij nog niet in.
        Veel meeuwen zaten te 'springen' op de toppen van de golven, maar echt wegvliegen is maar 2-3 keren gebeurd.
        Ik ben wel content dat ik deze heb kunnen vangen.
        Het smaakt naar meer. Met de tips hierboven moet het volgende keer beter.
        Groetjes,
        Xavier
        Canon R6 + 60D en enkele stukken glas (Ook een GSM...)
        Sinds mijn pensioen, medewerker en nu ook bestuurslid.
        Laat de commentaren maar komen.

Comment

Working...
        X