Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

digiscoping - grutto's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• digiscoping - grutto's

eerste keer aan digiscoping gedaan. Dit is de beste foto die er tot hiertoe uit is gekomen. Reacties zijn welkom, kan ik enkel van bijleren!

Re: digiscoping - grutto's

Mooie foto, al vind ik de voorgrond persoonlijk een beetje storend.

Grt Freddy

Comment

met het lichte stukje onderaan af te snijden wint de foto aan leesbaarheid
      Albums
      Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Digiscoping is geen gemakkelijke discipline en ik vind het resultaat maar zelden vergelijkbaar met het resultaat van een DSLR+objectief. Ook hier vind ik de scherpte niet voldoende en tekent de BG wat nerveus. Belichting en kleuren zitten wél goed.
        D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
        Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
        Flickr - JAlbum

Comment

Ik moet er wel bij vermelden dat het een bewolkte dag was en de ISO naar 1600 moest om een sluitertijd van 1/150ste te bekomen (nadeel van mijn systeem voor digiscoping: diafragma kan nie tingesteld worden en ligt rond f11-f14). Op die afstand en een statief dat niet 100% voldoet aan de noden zou de scherpte nog iets beter moeten kunnen onder betere omstandigheden.

Maar het is een feit dat met digiscoping het een stuk moeilijker is om een scherpe foto te krijgen. Maar niet iedereen heeft het budget om een 500mm of dergelijke aan te kopen, dus voor deze is dit misschien wel een tussenstap om toch degelijke vogelfoto's vanop grotere afstand te kunnen maken. Over bovenstaande foto ben ik bvb toch redelijk tevreden. IK heb een canon 100-400mm, dus ga zeker een vergelijkende studie proberen te doen (100-400mm is naast vaste 400mm de beste kwaliteit binnen de betaalbare vogellenzen).

Comment

Als de afstand niet TE groot is, kan je er soms wel goede foto's uithalen.
            Alles hangt een beetje af van hoe goed de kwaliteit van de telescoop is, hoe ver je moet inzoomen en hoe de luchtkwaliteit is.
            Denk bv. maar aan warme dagen > heat haze

Het zou leuk zijn als je dat ook even vermeld, kan interessant zijn voor sommige onder ons.

Het lijkt me dat je hier iets te ver van de grutto's af zat om echt een gedetailleerde foto te krijgen.
            500px

Comment

de foto is genomen vanuit een vogelhut in de Bourgoyen (Gent). Het is een verticale crop uit een horizontale foto. Het aantal millimeters weet ik nog niet (moet ik nog verder over opzoeken hoe ik aantal millimeters bepaal met deze telescoop).

Gebruikte telescoop: swarovski ATM 65HD, dit is bij de beste telescopen voor digiscoping (ze hebben nog wel lichtsterkere modellen, maar voor digiscoping moet je sowieso bij de topmerken zijn anders heeft het geen zin). Ik gebruik de apo-tls adapter en heb deze aangesloten op een 5d markII (aangezien iso 1600 nodig was deze verkozen boven mijn 7d wegens ruisprestatie). De apo tls heeft het voordeel dat deze een nauwe aansluiting geeft met de telescoop (andere systemen geven een open ruimte tussen lens (bij andere systemen dus camera + lens nodig) en telescoop waardoor verkeerde lichtinval mogelijk is). De apo tls is een lens op zich met een vast diafragma (kleine lens dus overeenkomstig met groot diafragmawaarde, wat het grote nadeel is bij mijn eerste test tijdens redelijk bewolkt weer).

Ik probeer vergelijkende studie eens te doen met mijn 100-400mm en misschien als ik mede-fotografen met een 500mm of dergelijke tegenkomen daarmee ook. Dit kan nog wel even op zich laten wachten want momenteel nog vrij druk.

Comment

Een zeer interessante uiteenzetting ik lees dit met veel aandacht
                Uw foto, juist . . . niet zo scherp . . . ik wacht op de volgende inzending . .
                Ik heb ook de 100-400mm lens met o.a. 1,4 x extender en afgeplakte lenscontacten, ofwel gebruik ik de liveview softwarematige focus, na wat oefening lukt het mij om de lens stabiel tegen mijn hoofd te houden en schuin naar de live view te kijken, trage focus maar het werkt.
                Mvg
                Francis
                Alle DiaShows: https://vimeo.com/album/191898

Comment

Van digiscoping ken ik niks, maar ik zie wel dat je foto van niet zo beste kwaliteit is.
                  Gebrek aan scherpte en weinig details aanwezig, wat toch een minimum vereiste is voor een foto in showcase.

Groeten,
                  Raf
                  Instagram

Comment

Misschien inderdaad eerder showcase.
                    Is dat een crop? Zo niet denk ik dat er nog iets meer uit te halen valt qua scherpte en contrast in nabewerking.

Trouwens, ik kan rechtstreeks vergelijken, want heb ook foto's getrokken vanuit die hut. Ik moet zeggen, met mijn vaste 400 kwam ik bijlange niet dicht genoeg, dus wel knap hoe dicht je komt met digiscoping. :

klik

Volgens mij is digiscoping goed om waarnemingen vast te leggen vanop heel grote afstand, maar ik zou er toch geen prachtfoto's van verwachten.

Comment

Working...
                    X