Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De fotostudio van Moeder Natuur

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• De fotostudio van Moeder Natuur

Zit ik net aan de mensen in mijn voertuig een uitgebreide uitleg te geven.
    Dat fotograferen in de natuur een grote uitdaging is.
    Dat je niets onder controle hebt.
    Dat een dier nooit mooi gaat zitten zoals een model in de studio.
    Laat staan je richting uit kijkt, en voor je poseert.

En het eerste subject dat we tegenkomen doet dit.

Moeder Natuur heeft gevoel voor humor, zoveel is zeker.
    http://www.theafricabug.com

Re: De fotostudio van Moeder Natuur

Geestige plaat.
    De aap mocht wat meer licht krijgen en dan vooral in het gelaat.
    Het lichte deel links vind ik wat teveel plaats innemen maar wanneer je het eraf haalt staat ie wat teveel centraal.

Comment

Ja dat was inderdaad het dilemma; ik kon het lichte deel niet verder verkleinen.
      Maar ach zo erg is het niet. Leegte in een foto werkt om de aandacht op het subject te zetten.

Licht in het gezicht; de aap is al serieus opgelicht. Hij zat in de schaduw van een dikke boomstronk.

Wat ik niet snap; ik heb die pic gisteren avond op 500px gezet en deze ochtend zaten er méér dan 50 mails in mijn postbus.
      Hoogste score die ik al haalde op 500px. En het is verre van mijn beste plaatje.

Comment

Ik geef dan ook maar mijn eigen kleine subjectieve mening hé.
        Dat hij in de schaduw zat vind ik geen argument om te poneren dat je hem dus al meer dan genoeg opgelicht hebt.
        Dat jij het lichte deel functioneel en je plaat goed vindt is toch geweldig?

Je kan toch 500px niet vergelijken met BD alleen al wat het aantal leden betreft.
        Wat ik wel zie is dat er bij 500px niet zo overdreven gekeken wordt naar technische perfectie dan op BD. Er mag ruis op zitten, er mag een hoekje af zijn,de belichting moet niet overal top zijn, de horizon moet niet perfect horizontaal etc.. Je ziet er ook meer originele platen.
        Anderzijds zijn de reply's ook niet kritisch: 'cool; very cool; magnificent; well done..' enzovoort.
        Persoonlijk zou ik er niet veel aan hebben. Maar ik begrijp dat zulke woorden je deugd doen.

Comment

Grappige plaat !

500px ==> BD = compleet niet te vergelijken

grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Belichting zit niet goed. In deze gevallen kan bijflitsen zeker een oplossing zijn. Dat wordt internationaal altijd gedaan. Ik lmerk dat er hier in de lage landen wat sceptisme rond is. ( verstoring en nog meer zever) Dat zou hier wel een wereld van verschil maken. Compositie is niks mis mee.
            Een ander standpunt kon oplossing geven. Die boom in de achtergrond kan je toch gebruiken.
            Geef mij maar kritische commentaren. Het is al moeilijk genoeg om zelf objectief te blijven over je eigen foto's. Als de andere dan nog met subjectieve lofbetuigingen gaan zwaaien. Dat brengt niks bij en je ontplooid jezelf er ook niet mee.
            Gr David

Comment

Hey Vonkske,

Was niet nodig om zo defensief te reageren hoor.
              Mijn opmerking ivm 500px was niet bedoeld om te vergelijken met de commentaren hier, waaronder de jouwe.

Het was eerder om die vele "oohs" en "aahs" te vergelijken met het aantal reacties op andere shots die ik ginds al online heb gezet.
              Ik snap nog steeds niet waarom deze shot ginds beter werd onthaald als de rest. Misschien omdat iedereen goedgezind is op vrijdag namiddag?

Maar inderdaad, met die "oohs" en "aahs" ben je niks.

Oorspronkelijk geplaatst door David Verdonck Bekijk bericht
              In deze gevallen kan bijflitsen zeker een oplossing zijn. Dat wordt internationaal altijd gedaan. Ik merk dat er hier in de lage landen wat sceptisme rond is. ( verstoring en nog meer zever)
              Als gecertifieerd FGASA natuurgids kan ik je zeggen dat je volledig fout zit. Dat word "internationaal" (?) zeker niet altijd gedaan, en dat je eea verstoort is zeker geen "zever". Sommige lodges/gidsen staan het oogluikend toe, in naam van de goedgezinde klanditie en in naam van de potentiële tip. Maar het zou niet mogen. Flitsen betekent weldegelijk extra stress voor de dieren. Vele verschieten ervan en vluchten weg. Daarom is het ook "not done" ten opzichte van je medereizigers; je verbrod voor hen het fotografisch moment.

Iemand die van natuurfotografie houdt, en dus ook van de natuur houdt, die flitst niet. Die vraagt hoogstens aan zijn spotter om de spotlight dicht bij het dier te houden (niet erop). Dit licht is trouwens aangepast aan night drives, in functie van de dieren.
              Iemand die zijn cam kent, haalt het beste uit zijn toestel, op elk moment van de dag. En is dat resultaat niet optimaal (vergeleken met wat had gekund bij gebruik flits), dan legt hij zich daar bij neer en denkt "volgende keer meer geluk".

Het is echter begrijpelijk dat velen gaan denken dat flitsen aanvaardbaar is. Dat komt omdat pro fotografen hun beste resultaten tonen, en daarbij grifweg toegeven dat ze een "invulflits" hebben gebruikt. Er is echter een groot verschil tussen een pro fotograaf op zijn eentje die voor één shot wat invullicht gebruikt, en een stuk of tien toeristen in een 4x4 die allen samen een batterij flitslichten laten afgaan op (ik zeg maar wat) een luipaard op een tak net naast het voertuig.

Bij elke night drive vraag ik mijn klanten steeds om de flits thuis te laten, en ik zorg persoonlijk voor de belichting met de spotlight.
              Bvb deze pic is genomen met de (rode) spotlight. Bij de eerste flits had ze sowieso gevlucht. Ons gaf ze rustig de tijd, en toen we door reden, sliep ze zelfs terug verder!
              Een pro fotograaf had wss een tweede spotter met spotlight bij gehad, en had die kunnen vragen de stam achter het dier te verlichten. Maar ja, op deze drive was ik alleenmet mijn vrouw.

Comment

Leve BD

k'zit sinds kort ook op 500pix en er is een enorme diversiteit aanwezig van natuurbeelden. Wat wel positief is!
                Maar echt er iets van opsteken denk ik niet. Tenzij met zelfanalyse.
                Een zeldzaamheid zou je foto wel beoordelen maar dat is misschien 1/100.
                Ook foto's die veel minder zijn halen superhoge scores waarvan ik denk... Eigenlijk mag je je van de scores geen bal aantrekken want die zijn "niet echt".
                Belangrijkste is of de foto goed is. k'heb er zo al opgezet die een grote score haalden en uiteindelijk was ik zelf achteraf niet tevreden over de foto. Dus dan maar verwijderen...
                Ik heb daar al prachtige foto's gezien die maar een score van 60 halen en 99 verdienen. Dit valt natuurlijk te zien hoeveel er op de thumb klikken.

Dus BD is een constructieve site waar ikzelf mijn eerste stappen in natuurfotografie genomen heb door mooie plaatjes van diverse leden hier te zien.
                Die leden geven dan nog eens een opbouwende kritiek waar je wat van kan leren! Vooral enkele in bijzonder waarvoor dank...

Wat de foto betreft. prachtige pose en een goede compo.
                Het licht is wat het is. Het was zo op dat moment. Heel goede scherpte aanwezig.

Flitsen zou ik niet doen op een dier. Gewoon uit principe.
                Als jij in een flits kijkt zie je ook blauwe vlekjes achteraf. Dus...
                http://500px.com/lishapics

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
                  In dit Showcase forum mag je vanaf 01/01/2010 per kalenderdag slechts 1 foto-onderwerp (topic) met maximaal 1 foto starten.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

De tweede pic is drie dagen later gepost dan de eerste.
                    Waar moei jij je eigenlijk mee? Geef je op als mod hee zeg.

Comment

Working...
                    X