Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dappere Olifant

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Dappere Olifant


    >Klik hier voor grote versie<

    Op onze fotoreizen en workshops adviseer ik de deelnemers altijd om vooral niet te vergeten ook verticale foto's te schieten. Het kost over het algemeen weinig moeite, en ook als een foto in eerste instantie niet geschikt lijkt voor een verticale oplossing kan de uitkomst heel verrassend zijn. Zelf probeer ik ook altijd een verticale versie te schieten, al was het maar omdat alle tijdschriften gebaseerd zijn op verticalen - als je ooit een foto op de cover van een tijdschrift wilt hebben, dan zul je verticale foto's moeten schieten.

    Een paar maanden geleden kreeg ik een mailtje van British Airways met de vraag of ik van mijn beroemde foto van een olifant aan de rand van Victoria Falls ook een verticale versie had. En die had ik inderdaad, alleen ik had tot dan toe nog nooit de moeite genomen om de foto te processen. Toen ik daarmee bezig was, vroeg ik mij af waarom eigenlijk niet. De verticale versie is eigenlijk een veel logischere keuze omdat je daarin de hoogte van de waterval goed kunt zien en lekker veel water ziet vallen. Ik heb nog steeds geen idee waarom ik destijds eerst de horizontale versie heb gekozen.

    Welke versie heeft jullie voorkeur?

    Dank,
    Marsel
    Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

    Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

  • #2
    Re: Dappere Olifant

    Moeilijke keuze hoor maar ik ga voor de vertikale.

    Waarom ??? Ja, waarom ???
    Ik ben niet de persoon die zich ingraaft over de fameuze "compo" die blijkbaar toch niemand kan definiëren.

    Horizontaal of vertikaal : hij is prachtig.
    Last edited by Guest2; 19 januari 2013, 10:40.

    Comment


    • #3
      Re: Dappere Olifant

      ik vind persoonlijk de verticale een veel sterker beeld geven. De waterval wordt veel beter getoond en geeft juist kracht aan de foto.

      greets,

      Jeroen

      Comment


      • #4
        Re: Dappere Olifant

        Moeilijke keuze Marsel, ik vind ze beiden mooi.
        De verticale versie laat meer diepte zien in het beeld, door het meenemen van de rivier onderaan in de compositie krijg je echt wel een indruk van hoe het daar is.

        Kwestie van afwerking, de verticale versie toont geel van kleur, daarentegen de horizontale toont eerder rood.
        Mijn voorkeur gaat toch uit naar de meer gele afwerking, bij deze heb je ook meer details in de rotsen.

        Dus voor mij dan de verticale voor zowel compo, kleur/afwerking !

        Ik vind het wel frappant dat er zo veel kleurverschil inzit, ben je ondertussen soms overgeschakeld naar andere monitor of calibratiesoftware ?

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: Dappere Olifant

          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          Kwestie van afwerking, de verticale versie toont geel van kleur, daarentegen de horizontale toont eerder rood.
          Mijn voorkeur gaat toch uit naar de meer gele afwerking, bij deze heb je ook meer details in de rotsen.

          Dus voor mij dan de verticale voor zowel compo, kleur/afwerking !

          Ik vind het wel frappant dat er zo veel kleurverschil inzit, ben je ondertussen soms overgeschakeld naar andere monitor of calibratiesoftware?
          Dank voor de feedback Sieg.

          Het grootste verschil zit 'm vooral in tijd - de verticale versie heb ik een paar jaar later geprocessed. En de eerste versie heb ik ontwikkeld in Lightroom en dat was destijds nog niet zo goed. Vrij kort daarna ben ik voor het ontwikkelen van mijn beelden overgestapt op Nikon Capture NX, een dramatisch programma om mee te werken, maar de resultaten vind ik wel mooier dan in Lightroom. Tenslotte werk ik tegenwoordig op een EIZO scherm en niet meer op zo'n ouderwets electronenkanon. Mijn huidige monitor heeft een ingebouwd callibratiesysteem, voor mijn vorige gebruikte ik een externe oplossing. Maar het belangrijkste verschil zit 'm toch in voortschrijdend inzicht en de overstap naar Capture NX.
          Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

          Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

          Comment


          • #6
            Re: Dappere Olifant

            Voor mij de verticale omdat daar het contrast tussen de nietigheid van de olifant (toch ook niet de kleinste) t.o.v. de kracht en omvang van de waterval de plaat voor mij maakt.
            Zie ook flickr

            Comment


            • #7
              Re: Dappere Olifant

              Verticale is voor sterker.

              A propos, dat dier moet nogal gez**kt hebben !

              Mvg.
              The bird is known by his note, a man by his word.

              Comment


              • #8
                Re: Dappere Olifant

                Als ik dan toch moet kiezen, voor mij ook de verticale versie

                Groeten,
                Raf
                Instagram

                Comment


                • #9
                  Re: Dappere Olifant

                  Oorspronkelijk geplaatst door Marsel van Oosten Bekijk bericht
                  Welke versie heeft jullie voorkeur?
                  Het is wat je zelf al zegt: de context waarin de foto geplaatst wordt bepaalt de keuze.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Dappere Olifant

                    verticaal
                    't geeft een geweldig gevoel van ruimtelijkheid en omdat het een olifant is, wordt dit nog versterkt.
                    Knappe compositie.
                    Helemaal onder de indruk.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Dappere Olifant

                      Als het voor de Victoria Falls weer te geven is prima keuze zou ik zeggen .
                      met als meerwaarde de olifant . maar denk dat die beter past bij landschappen dan bij dieren dan voor te posten .
                      al bij al prachtige foto Marcel

                      Comment


                      • #12
                        Re: Dappere Olifant

                        Oorspronkelijk geplaatst door bagste Bekijk bericht
                        maar denk dat die beter past bij landschappen dan bij dieren dan voor te posten.
                        Ja, die opmerking krijg ik wel vaker als ik een foto post met daarin een dier heel klein afgebeeld. Toch vind ik ook hier dat het onderwerp de olifant is, en niet Victoria Falls. De waterval is weliswaar zeer dominant in de foto aanwezig, en de olifant heel klein, maar het draait om de olifant. Het heeft waarschijnlijk ook te maken met de bijzonderheid van de situatie. Als ik een groot landschap fotografeer met ergens een kleine wandelaar, dan is daar niets bijzonders aan - in zo'n geval zou ik het landschap wel het onderwerp vinden, en de wandelaar slechts een schaalelement.

                        Dank voor alle reacties, het lijkt erop dat de verticale versie de winnaar is.
                        Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

                        Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

                        Comment


                        • #13
                          Re: Dappere Olifant

                          Eerlijk gezegd, voor mij is de verticale versie echt wel met lengten de betere !
                          Door die langere waterval lijkt die olifant pietluttiger waardoor het een indrukwekkend geheel wordt
                          bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                          Comment

                          Working...
                          X