Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Yes !

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Yes !

"Yes" was het woordje toen ik deze steppearend naar me toe zag stappen. In een zelfgebouwde hut was het toch maar afwachten wat er voor de deur passeerd. Na een massale trek van steppebuizerden en zwarte wouwen bleef het afwachten of deze steppearenden ook door trokken. De laatste dag had ik prijs met drie exemplaren op de grond. Als vogelaar blijft migratie me fascineren. Als fotograaf is het des te leuker als ze nog even op de grond komen. Ik was verrast door de grote en kracht dat deze vogel uitstraalde. De grote deed me meteen aan een zeearend denken. Je zag meteen het respect van de zwarte wouwen. "Plaats maken" was het moto onder de wouwen, wat ook al geen kleine vogels zijn . Met de dubbele witte vleugelstreep kan je meteen zien dat het hier om een jongen vogel gaat. Nog aanhalen dat ik de poten er niet afgeknipt heb. Die waren aanwezig maar het terrein werkte daar niet in mee. Op andere foto staan ze er gelukkig wel op. Confronteren blikken bij roofvogels genieten altijd mijn voorkeur. Vandaar deze eerste.
    Gr David

Re: Yes !

Mooi laag standpunt en zachte achtergrond. Bij vogels vind ik het meestal een nadeel als ze je recht aankijken omdat dat de hele vorm van de snavel - een van de meest karakteristieke elementen van een vogel - compleet verloren gaat. Ook vind ik dat stuk papier op de grond erg jammer. De moeite waard om te proberen weg te klonen denk ik.
    Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

Comment

Mooie foto uit een knappe reeks !

grtz Jelle
      Meer foto's: http://users.telenet.be/jellevandeveire
      Mijn boshut-blog: http://jellevandeveire.blogspot.be

Comment

Ook vind ik dat stuk papier op de grond erg jammer. De moeite waard om te proberen weg te klonen denk ik.
        Ik heb me die vraag ook al vaker gesteld. Het is duidelijk dat we nu in een tijdsperiode zitten binnen natuurfotgrafie dat alles verbloemd wordt. Landschappen , dieren heel de rimram wordt opgepoetst. Nog even wachten vooraleer af te drukken tot dat de rommel in de achtergrond net uit beeld is.
        Ga alle site's maar eens af. Nergens vindt je nog de werkelijkheid. Ok, fotografie kan (is) een vorm van kunst zijn waar de realiteit weergeven niet van primair belang is. Ik ben nieuwsgierig wanneer dit romantisch beeld van natuurfotografie gaat veranderen. Misschien nooit, omdat er altijd meer en meer heimwee gaat zijn naar puriteit?
        Nog even meegeven dat dit al een romantische verbloemde weergaven is van de werkelijkheid. Veel streken die ik bezocht in het midden oosten zijn rampzalige puinhopen. Je kan je de puinhoop die hier achter de foto zit niet voorstellen. Het zou nog een leuk idee zijn om eens naar de andere kant te kijken. Ik heb al vaker met dit idee gespeeld. Moet er toch maar eens werk van maken ondanks dat het tegen het gevoel in is. Valt af te wachten of men zit te wachten op de realiteit. Jij weet ook dat er geen enkele acasia in het midden oosten is die je zonder platieke zak nog kan fotograferen.

Bij vogels vind ik het meestal een nadeel als ze je recht aankijken omdat dat de hele vorm van de snavel - een van de meest karakteristieke elementen van een vogel - compleet verloren gaat.
        Hier hebben we het al eens over gehad. Leuk dat iedereen bij zijn eigen stijl blijft. Vandaar ook dat ik het aangaf.
        Confronteren blikken bij roofvogels genieten altijd mijn voorkeur.
        Daar ga je me in de toekomst nog moeten op aanspreken.
        Tof dat je reageerde.
        Gr David

Comment

Een hele mooie David!
          Proficiat met je geduld en inspanning daarvoor

Groeten,
          Raf
          Instagram

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door David Verdonck Bekijk bericht
            Het is duidelijk dat we nu in een tijdsperiode zitten binnen natuurfotgrafie dat alles verbloemd wordt. Landschappen , dieren heel de rimram wordt opgepoetst. Nog even wachten vooraleer af te drukken tot dat de rommel in de achtergrond net uit beeld is. Ga alle site's maar eens af. Nergens vindt je nog de werkelijkheid.
            Dat valt denk ik wel mee hoor. Zoveel mensen, zoveel smaken. De een wil een kopie maken van de werkelijkheid, de ander wil er zijn eigen interpretatie aan geven.

Ok, fotografie kan (is) een vorm van kunst zijn waar de realiteit weergeven niet van primair belang is. Ik ben nieuwsgierig wanneer dit romantisch beeld van natuurfotografie gaat veranderen. Misschien nooit, omdat er altijd meer en meer heimwee gaat zijn naar puriteit?
            Fotografie is een kunstvorm, en in de kunst is de realiteit niet relevant. Het gaat om de visie van de kunstenaar, in dit geval de fotograaf. En dat is niet iets van de laatste tijd - zelfs schilders uit de Gouden Eeuw, waarvan de overgrote meerderheid zeer naturalistisch schilderde, maakten geen natuurgetrouwe kopie van de werkelijkheid maar schilderden hun eigen interpretatie van het onderwerp. De reden dat dat alom wordt geaccepteerd, is omdat het medium verf is. Omdat een camera in principe in staat is om een exacte kopie te maken van de werkelijkheid is de voornaamste reden dat de meeste mensen nog steeds verwachten dat je de camera ook daadwerkelijk zo gebruikt.

Fotografie is communicatie. Uiteindelijk is het de beslissing van de fotograaf wat hij of zij met de foto wil communiceren. Ieder element dat in beeld verschijnt heeft invloed op de boodschap. Als het voor jou belangrijk is om alles precies zo te laten zien zoals je het door je camera zag, dan zou ik dat papiertje er gewoon in laten. Gevolg is alleen wel dat mensen zich gaan afvragen waarom dat papiertje er ligt en of de fotograaf er een bedoeling mee heeft.

Bij elke foto die ik maak stel ik mijzelf de vraag waarom ik 'm maak en waar de foto over gaat. Vervolgens probeer ik elementen die niets toevoegen aan de boodschap, of die ervan afleiden, elimineren. Liefst ter plaatste door keuze van standpunt, brandpuntsafstand, diafragma, hoek, of licht.

Hopelijk geeft dit een beter inzicht in mijn commentaar.
            Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

Comment

Geef mij maar puur natuur !!! dat is de realiteit .
              af en toe iets klein wegwerken oke , maar sommige waren beter schilder geworden .
              Klasse plaat David
              Nikon D7000 en D7100 -- Sigma AF 150-500mm f5-63 DG OS HSM Nik . Canon G10
              http://www.google.com/profiles/dieder.plu

Comment

Mooie waarneming en knappe kleuren.
                Inderdaad wel spijtig van de poten, maar het is niet anders.
                Mij stoort het niet dat papier? omdat het ietwat dezelfde kleur heeft als de grond

grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                  Mooie waarneming en knappe kleuren.
                  Inderdaad wel spijtig van de poten, maar het is niet anders.
                  Mij stoort het niet dat papier? omdat het ietwat dezelfde kleur heeft als de grond

grts
                  Sieg
                  Volledig mee akkoord!
                  http://500px.com/KennyDeBoeck

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door witteplu Bekijk bericht
                    Geef mij maar puur natuur !!! dat is de realiteit .
                    af en toe iets klein wegwerken oke , maar sommige waren beter schilder geworden .
                    Klasse plaat David
                    Awel da vind ik nu ook sé.
                    Knap David
                    Groet Theo
                    http://500px.com/diethe

Comment

mooi hoor
                      https://www.facebook.com/wilfried.solarz.1

Comment

Machtige Vogel. Knap gedaan. Lijkt me iets te licht.

Eric

Comment

Super knappe plaat!!!! Mag voor mij ook nét dat tikkeltje meer contrast hebben...

Comment

Knappe opname David!!
                            Mooi standpunt en mooie rustige bg. !
                            Voor de rest sluit ik me aan bij Dieder...
                            groetjes
                            http://500px.com/lishapics

Comment

Een hele mooie, maar zie hem ook liever met zijn kopje opzij !

Groeten
                              http://www.wimbosch.be

Comment

Working...
                              X