Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gier

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Gier

>Klik hier voor grote versie<

In mijn favoriete dierenfoto's is de habitat net zo belangrijk als het dier, en soms zelfs nog belangrijker.

Deze foto van een gier in een boom bij zonsondergang in Kenia, heb ik gemaakt tijdens de Masai Mara workshop van vorig jaar. Het is moeilijk te zeggen wat hier nou belangrijker is - de gier of het landschap, en dat is precies waar ik naar op zoek ben. De gier is weliswaar ontzettend klein in het beeld, maar zeer belangrijk omdat ie het landschap tot leven brengt en schaal toevoegt aan de foto.

Op het grote formaat komt de foto een stuk beter tot zijn recht.
    Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

Re: Gier

Marsel, persoonlijk vind ik de foto op zich wel een mooie sfeer uitstralen.
    Daarentegen doet het me weinig of er nu een Gier wel of niet in de boom zit, persoonlijk vind ik het silhouet daarvoor wat te klein en gaat volledig op in het silhouet van de boom.
    Ik denk dat je meer uit eigen vaststelling/momentopname/sfeer deze foto zo ziet, en dus voor een kijker het minder interessant overkomt.
    Ik heb soms ook foto's waarvan ik denk "Yess, dit is het plaatje" maar dat is dan zo voor mijn eigen gevoel en emotie van dat moment dat dan spreekt en komt het bij anderen totaal niet zo over.

Daarentegen vind ik dit een prachtige plaat die eerder, naar mijn gevoel dan, thuishoort in landschappen/natuur.

grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Ik volg Sieg hierin. Mooie zonsondergang en die boom draagt bij tot een evenwichtige compositie. Maar je zit in het verkeerd forumonderdeel als je het mij vraagt.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Sieg - dank voor je eerlijke reactie. De gier is inderdaad erg klein in het beeld, maar dat is een weloverwogen beslissing. Een goede dier-in-habitat-foto is in de eerste plaats een goede landschapsfoto - tenminste, zo denk ik er over. Het dier is in zo'n geval een bonus die de foto nog interessanter en/of sterker maakt.

Ik denk eerlijk gezegd dat de meeste mensen ook zonder mijn verhaal of de titel de gier wel zouden opmerken - daarvoor is de vorm van de boom simpelweg te onregelmatig. De foto had ik inderdaad in landschappen/natuur kunnen plaatsen, maar ik ben van mening dat de gier - hoewel zeer klein - hier het hoofdonderwerp is, en dus lijkt dit het correcte forum.

Nogmaals bedankt voor je commentaar. Ik ben benieuwd hoe anderen hierover denken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
          Maar je zit in het verkeerd forumonderdeel als je het mij vraagt.
          Interessant. Is dat omdat je de gier niet zag, je de gier te klein vindt, of omdat je vindt dat een onderwerp dat zo klein is geen hoofdonderwerp kan zijn?

Comment

Ik heb de grote versie eens bekeken en dit is toch wel een knap plaatje! Prachtig gefotografeerde zonsondergang en mooi, scherp silhouet van boom en gier. Overgang tussen de donkere voorgrond, de rode avondgloed en de donkere wolken vind ik ook heel mooi! Zeer goede opbouw in deze foto
            Grt. Jef

Comment

Mijn eerste gedacht was, " moet heerlijk zijn om daar s'avonds te kunnen rondlopen.

Gr David
              Gr David

Comment

ik moet hier marsel toch wel bijtreden. Ik begrijp niet goed dat in het onderdeel dieren het geen dieren in hun omgeving mogen zijn. Meestal is dat op zich een veel betere foto dan zo maar weer een "vogel op een stokje". ik heb niets tegen een goede beeldvullende foto maar dit is net zoveel dierenfotografie als die met het beeldvullende onderwerp.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hofie Bekijk bericht
                  Ik heb de grote versie eens bekeken en dit is toch wel een knap plaatje! Prachtig gefotografeerde zonsondergang en mooi, scherp silhouet van boom en gier. Overgang tussen de donkere voorgrond, de rode avondgloed en de donkere wolken vind ik ook heel mooi! Zeer goede opbouw in deze foto
                  Grt. Jef
                  Ik volg.
                  Voor de kleine versie volg ik de "tegenstanders", maar de grote versie mag gerust in dit forum. Ik geniet samen met de gier van het lichtspel. Het is hoe dan ook een knappe foto.

Eric

Comment

Schitterende foto. Compositie, sfeer, kleuren => super.

Comment

Ik vind dit een geweldige landschapsfoto waarbij de gier de vorm van de boom onregelmatig maakt en zo een aandachtspunt wordt wat deze foto helemaal af maakt
                      www.photo-rudi.be

Comment

ik weet niet goed waar naar te kijken ik word aangetrokken naar het mooie licht
                        in de foto maar dan naar het silhouet en dan terug naar het lichte deel het maakt me gek
                        ik denk wel dat je het moment optimaal hebt benut voor deze foto want een degelijke gierenfoto had op deze tijd van de avond niet gelukt .
                        dus een silhouet was de beste optie al had ik de gier rechts boven gezet op het sterk punt zoals ze zeggen en iets minder van de linkerkant zodat de lichtstralen schuin links in beeld komen en zo mijn aandacht naar de gier lijden . dus voor mij iets dichter gaan staan of een cropje maken . dan staat hij hier gerust op zijn plaats

Comment

Working...
                        X