Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Apport!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Apport!

Maar dat commando bleek deze niet te kennen. Op naar het rietveld....

Bedankt voor het kijken.
    http://www.paulvanrooy.be

Re: Apport!

Leuke momentopname maar geen showcase foto voor mij. Daarvoor is er niet genoeg scherpte in de foto. De volgende beter

Comment

Het water eraf croppen, de grote witte plek in het gras wegklonen, randje van de rechterkant afhalen, en je hebt een veel sterkere foto.
      Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Marsel van Oosten Bekijk bericht
        Het water eraf croppen, de grote witte plek in het gras wegklonen, randje van de rechterkant afhalen, en je hebt een veel sterkere foto.
        Ben het hier niet mee eens en zou dit graag willen staven met een citaat van Marsel van Oosten over zijn eigen foto:

"In mijn favoriete dierenfoto's is de habitat net zo belangrijk als het dier, en soms zelfs nog belangrijker."

Waarom zou je dan hier alles moeten wegcroppen wat ook maar enigzins met habitat te maken heeft? Bovendien heeft de foto niet genoeg potentieel aan basisscherpte om hier nog een crop van te maken, maar dat volledig terzijde.
        D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
        Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
        Flickr - JAlbum

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ericvanhout Bekijk bericht
          Ben het hier niet mee eens en zou dit graag willen staven met een citaat van Marsel van Oosten over zijn eigen foto:

"In mijn favoriete dierenfoto's is de habitat net zo belangrijk als het dier, en soms zelfs nog belangrijker."

Waarom zou je dan hier alles moeten wegcroppen wat ook maar enigzins met habitat te maken heeft? Bovendien heeft de foto niet genoeg potentieel aan basisscherpte om hier nog een crop van te maken, maar dat volledig terzijde.
          Ik reageerde op deze foto, omdat ik zag dat er sinds de plaatsing ervan gisterenmiddag slechts een reactie op was gekomen. Over het algemeen is dat een indicatie dat het beeld niet voldoende tot de verbeelding spreekt. Wat mij betreft is dat dan ook het geval.

In mijn citaat dat je aanhaalde, staat meteen aan het begin: "In mijn favoriete dierenfoto's (...)" Ik zou willen dat elke foto die ik maak in mijn map met favoriete foto's belandt, maar dat is helaas niet het geval. Meestal is er namelijk wel het een en ander op aan te merken.

Over het algemeen ben ik van mening dat alles dat niets toevoegt aan het onderwerp of het verhaal van de foto, of ervan afleidt, niet in de foto thuishoort.

Onze ogen hebben een voorkeur voor lichten delen boven donkere delen, en daar heeft deze foto wat mij betreft last van. In deze foto vind ik dat de lichte delen - het water en de lichte plekken in het gras - de aandacht wegleiden van de essentie van het beeld: apport! In zo'n geval zal ik altijd proberen om elementen te elimineren teneinde meer aandacht te krijgen voor datgene waar het om gaat.

Mijn suggesties zijn niets meer dan dat: suggesties. Een goede foto zonder habitat is in mijn wereld te prefereren boven een matige foto met habitat. Of de foto voldoende basisscherpte heeft voor een dergelijke aanpak, kan ik op basis van een kleine jpeg niet beoordelen.
          Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

Comment

Working...
          X