Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Europese Bijeneter 2

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Europese Bijeneter 2

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
    Mja, als het Terje Hellesř-achtige toestanden zijn, dan gaat het voor mij toch te ver.
    Net zoals in elke andere kunstvorm heb je in de natuurfotografie de puristen, die zweren bij het originele beeld, de voorzichtige photoshoppers, die af en toe eens een sprietje of takje wegmoffelen, de creatieve photoshoppers die gebruik maken van eigen beeldmateriaal om een persoonlijke interpretatie te geven aan een foto en tenslotte de bedriegers, die andermans materiaal schaamteloos gebruiken ter glorie van eigen roem of geldelijk voordeel.
    Zolang iemand zich in categorie 1-3 bevindt is voor mij alles mogelijk.
    Toestanden zoals deze met Terje Helleso zijn natuurlijk een brug te ver (beetje vergelijkbaar met José Luis Rodriguez, die zijn prijs ook heeft moeten inleveren )
    D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
    Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
    Flickr - JAlbum

Comment

toch maar eens hier kijken dan:

grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        toch maar eens hier kijken dan:

grt,bouk.
        Net daarom Bouk !

grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Misschien geshopt, maar desalnietemin toch een hele mooie foto.
          Je moet de vogel er tochmaar opzetten.
          Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
          MIJN WEBSITE

Comment

Snap de aversie niet zo goed.

Ik had deze foto heeeeel graag gemaakt en als er gesjoppeed is dan is dat verdomd goed gedaan.
            https://www.facebook.com/wilfried.solarz.1

Comment

Zelfs als het geshopt is, zie ik de toegevoegde waarde niet, de landende vogel zonder takje had even mooi geweest.

De waarde van de foto ligt in het moment, niet in de scherpte en de details.

Comment

Ik steek het niet onder stoelen of banken dat ik mij werken perfectioneer met Photoshop. Ik fotografeer heel graag maar ben eerder opgegroeid met de magie van Photoshop. Eerlijk gezegd ben ik beter in het werken met Photoshop dan het puur fotografische. Zo probeer ik op mijn manier foto's te gaan bewerken dat het effect nog mooier is, wat volgens velen een inbreuk is op het real time moment gebeuren. Nooit eerder beweert dat dit mijn bedoeling was. Het valt wel op dat hier veel kritische mensen zitten die het toch opmerken dat er Photoshop bij gebruikt is. Voor mij een teken dat ik niet genoeg mijn best heb gedaan. Zoals bij de ijsvogeltjes vond ik het resultaat mooi ogen, en mijn kennis van deze soort laat mij ook in de steek daar ik niet wist dat 2 vrouwtjes ruzie betekenen. Niet te min vind ik het resultaat mooi ogen, maar daar kunnen smaken in verschillen en dat vind ik ook zo tof. Hopelijk brengt dit een beetje kalmte in de discussie. Sorry als ik een daarin te ver ga, laat het weten, dan post ik hier in dieren geen gephotoshopte beelden meer.

Greets Kevin

Comment

Kevin,

Mijn mening:

1. Een beetje discussie is nooit slecht, zeker als het nog zo beleefd blijft als in dit forum
                  2. Niemand kan je verbieden om hier foto's te posten, gephotoshopped of niet, zeker als je zelf al aangeeft dat je PS gebruikt om je foto's naar jouw smaak te verbeteren
                  3. Doe gewoon zo voort, ik heb de foto's op je blog bekeken en daar zitten toch wel echt sprekende beelden tussen en niet te vergeten ook "gewone" dierenfoto's die hier in Showcase zeker niet zouden misstaan
                  D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
                  Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
                  Flickr - JAlbum

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ericvanhout Bekijk bericht
                    Net zoals in elke andere kunstvorm heb je in de natuurfotografie de puristen, die zweren bij het originele beeld, de voorzichtige photoshoppers, die af en toe eens een sprietje of takje wegmoffelen, de creatieve photoshoppers die gebruik maken van eigen beeldmateriaal om een persoonlijke interpretatie te geven aan een foto en tenslotte de bedriegers, die andermans materiaal schaamteloos gebruiken ter glorie van eigen roem of geldelijk voordeel.
                    Zolang iemand zich in categorie 1-3 bevindt is voor mij alles mogelijk.
                    Toestanden zoals deze met Terje Helleso zijn natuurlijk een brug te ver (beetje vergelijkbaar met José Luis Rodriguez, die zijn prijs ook heeft moeten inleveren )

Ik heb ook geen problemen met 1 en 2.
                    3 kan de foto al totaal herschapen tot een beeld dat niet zomaar natuurlijk was vast te leggen en dan wordt het al gevaarlijker vind ik.
                    Gevaarlijk, waarom? Wel, je hebt gelijk als je stelt dat het eindresultaat het gene is dat uiteindelijk telt. Maar in categorieën als natuur (macro, wildlife,...) gaat er meestal een gezonde jaloezie of respect uit naar een foto van een natuurlijk tafereel of moment dat knap vastgelegd is.
                    Velen steken enorm veel tijd en moeite in de voorbereiding om dit 'echt' en (liefst) met één shot vast te leggen. Want dit maakt uiteindelijk een goede fotograaf, niet? Je toestel zo goed kennen en de ervaring hebben om dat ene beslissende ogenblik knap vast te leggen als het zich spontaan voordoet. Zo'n foto's die je in principe geen 2e keer kan maken.
                    PS en andere nabewerkingsprogramma's dienen dan om dat knappe beeld te vervolmaken (vanuit RAW).

Iemand die hetzelfde beeld kan bekomen door eender welke vorm van manipulatie krijgt hetzelfde respect toebedeeld zonder de 'echte moeite' ervoor gedaan te hebben in de vrije natuur. Want men gaat toch enkel op het eindresultaat af. Indien de auteur dan niet vermeld dat er manipulatie in het spel is, bedriegt die de boel tov de 'echte' natuurfotografen een beetje (of veel).
                    En de jacht op een prijswinnend beeld heeft blijkbaar al menig gerespecteerd natuurfotograaf naar gefoefel doen grijpen zo te lezen.

Voor mij is elke vorm van manipulatie te verdedigen, mits de auteur maar zo eerlijk is om dat vooraf te vermelden.

Zie maar naar de discussie soms als een roofvogel mooi vastgelegd wordt tijdens een vogelshow. Knap eindresultaat, maar qua 'waarde' minder dan die roofvogel die vastgelegd wordt in de vrije natuur (minder kansen op dat ene goede shot dan bij de show waar ze x-aantal keer kunnen gefotografeerd worden).
                    Dan mooi alle zaken wegshoppen die aangeven dat het een tam exemplaar is, om de illusie te wekken dat die in de vrije natuur genomen is, is dan een brug te ver vind ik.
                    Maar, het eindresultaat is misschien even knap

Grtz,
                    Kurt

Comment

ik kan er helemaal in meegaan als men het vooraf meld is het prima.
                      https://www.facebook.com/wilfried.solarz.1

Comment

Alhoewel dit een fotoforum is en geen natuurforum vind ik ook dat je eerlijk moet zijn.

Zelf zit ik liever uren op een klip om een voorbijvliegende roofvogel te fotograferen, maar een (veel) mooie(re) foto van een tamme vogel mag best als dat erbij gezegd wordt.

We leven niet meer in de wildernis .

Comment

Sorry, maar nu ik dit hier zo allemaal lees, voel ik mij wel een beetje bedrogen bij sommige foto's. Dit vind ik spijtig. Dit brengt ook twijfels bij mij te weeg. Kan ik in het vervolg nog wel zeker zijn van de "echtheid" van een foto vooraleer ik een positieve commentaar geef? Dit is maar een bedenking. Dus, opteer ik er ook voor dat de "manipulatie" er steeds "eerlijk en duidelijk" wordt bij vermeld. Dit kan ik zeker aanvaarden en "Eerlijk duurt het langst!"
                          Grt. Jef
                          Last edited by Hofie; 2 december 2011, 23:15.

Comment

Working...
                          X