Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ik word er zo moe van

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Ik word er zo moe van

>Klik hier voor een grote versie<

Ieder jaar leid ik een fotografieworkshop naar Japan, en onze eerste stop is altijd bij de fotogenieke sneeuwaapjes. Het is een feest om naar ze te kijken, en om ze te fotograferen.

Een groot voordeel is dat ze gewend zijn aan mensen, dus lange lenzen heb je absoluut niet nodig. Daarbij zijn vooral de kleintjes erg nieuwsgierig - ze komen vaak heel dichtbij om naar hun spiegelbeeld in je lens te kijken, aan je zonnekap te trekken, op je rug te springen of op je cameratas te schijten.

De makaken zijn vrij om te gaan en staan waar ze willen, want er zijn in het gebied geen hekken. Een makaak die heel dichtbij komt, doet dat dus uit vrije keuze, en dat is een prettige gedachte.

Deze foto van een jong makaakje nam ik toen een van de deelnemers 'm aan het fotograferen was. Ik moest erg lachen om de lichaamstaal van het aapje, alsof ie camera-moe was.

Nikon D3s, AF-S 70-200/2.8 VR II, 1/1000 @ f/5.6, ISO 400
    Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

Re: Ik word er zo moe van

in 1 woord, SUBLIEM
    Breeder of Pinto Arabian Horses, Horse photography

Comment

Te gekke foto!

Comment

De uitdrukking van de aap is echt subliem en doordat je gekozen hebt om de lens er mee op te zetten doet dit de titel echt wel eer aan (of omgekeerd) en wordt dit mede ook een grappige plaat/titel.
        Ik dacht steeds bij je vorige foto's van deze soort dat deze in het wild echt zeer moeilijk te fotograferen waren, het tegendeel is hier dus bewezen, want blijkbaar zo wild zijn ze dan toch niet. (zal toch eens moeten bekijken om zelf zo'n reis bij U te boeken )
        Maar niettegenstaande dit toch weer een technisch perfect plaatje is, mis ik toch wel een beetje "De Marsel Van Oosten" in dit beeld. En dan bedoel ik uiteraard het Wildlife gedeelte zoals we van je gewend zijn.

grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Super foto!!

Comment

echt een leuke BTS foto!!

aapje heeft echt wel zoiets van, ooch nee niet weer ne camera
            nikon stuff

Comment

Mooie foto waarbij ik toch iets mis . Het logo van het cameramerk zou hier een sterk beeld kunnen maken.
              Gr David
              Gr David

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                Maar niettegenstaande dit toch weer een technisch perfect plaatje is, mis ik toch wel een beetje "De Marsel Van Oosten" in dit beeld. En dan bedoel ik uiteraard het Wildlife gedeelte zoals we van je gewend zijn.
                Dit is inderdaad anders dan ik normaal gesproken schiet. Maar ik doe tegenwoordig vaker van dit soort dingen. De meeste dierenfoto's zijn eigenlijk een soort veredelde pasfoto's. Daar is niets mis mee, maar er zit vrijwel nooit een verhaal achter. Het is enkel een plaatje. Een foto als dit vertelt een verhaal, heeft veel meer dimensies. Van de pasfoto-achtige foto's zijn er al miljarden, van de verhalende foto's niet. Het is dan ook niet verbazend dat er in de media en bij stockbureaus veel vraag is naar dit soort foto's, en niet naar de dier-in-mooi-licht-met-onscherpe-achtergrond-foto's.

Wat ook meespeelt, is dat ik hier ieder jaar kom en dus al veel foto's van deze diersoort heb. Het gaat dan eigenlijk vanzelf dat je op een gegeven moment een andere benadering probeert.

Dit soort foto's zijn tenslotte veel moeilijker om te maken, omdat je meer moet nadenken over wat er in de omgeving gebeurt en over verbanden tussen de verschillende elementen.

Toen ik deze foto gisteren op een internationaal fotografieforum plaatste, kreeg ik binnen een uur een verzoek van een nieuwsagentschap in Engeland - omdat het een verhalende foto is. Datzelfde geldt bijvoorbeeld voor de foto van de olifant en twee toeristen die ik hier een tijdje terug plaatste - die heeft in veel internationale kranten gestaan. Met een beauty shot van een makaak of een olifant zal dat niet zo snel gebeuren.

Het leek me goed om daar nog even iets dieper op in te gaan.

Dank voor je commentaar!
                Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Marsel van Oosten Bekijk bericht
                  Dit is inderdaad anders dan ik normaal gesproken schiet. Maar ik doe tegenwoordig vaker van dit soort dingen. De meeste dierenfoto's zijn eigenlijk een soort veredelde pasfoto's. Daar is niets mis mee, maar er zit vrijwel nooit een verhaal achter. Het is enkel een plaatje. Een foto als dit vertelt een verhaal, heeft veel meer dimensies. Van de pasfoto-achtige foto's zijn er al miljarden, van de verhalende foto's niet. Het is dan ook niet verbazend dat er in de media en bij stockbureaus veel vraag is naar dit soort foto's, en niet naar de dier-in-mooi-licht-met-onscherpe-achtergrond-foto's.

Wat ook meespeelt, is dat ik hier ieder jaar kom en dus al veel foto's van deze diersoort heb. Het gaat dan eigenlijk vanzelf dat je op een gegeven moment een andere benadering probeert.

Dit soort foto's zijn tenslotte veel moeilijker om te maken, omdat je meer moet nadenken over wat er in de omgeving gebeurt en over verbanden tussen de verschillende elementen.

Toen ik deze foto gisteren op een internationaal fotografieforum plaatste, kreeg ik binnen een uur een verzoek van een nieuwsagentschap in Engeland - omdat het een verhalende foto is. Datzelfde geldt bijvoorbeeld voor de foto van de olifant en twee toeristen die ik hier een tijdje terug plaatste - die heeft in veel internationale kranten gestaan. Met een beauty shot van een makaak of een olifant zal dat niet zo snel gebeuren.

Het leek me goed om daar nog even iets dieper op in te gaan.

Dank voor je commentaar!
                  Marcel,

U bent ongetwijfeld een begenadigd fotograaf en uw commentaren zijn altijd beleefd en meestal "boenk" erop zoals wij hier zeggen.

Echter, 99% van de gebruikers van dit forum (waaronder mezelf) zijn volgens mij amateurfotografen die hun hobby met veel passie beoefenen. Ik denk niet dat het merendeel van het publiek hier zich zorgen maakt over stockbureaus, nieuwsagentschappen en internationale kranten.

"Veredelde pasfoto's,.... enkel een plaatje...., nooit een verhaal..." alhoewel U zegt dat daar niks mis mee is laat U ons toch maar even weten dat we beter kunnen stoppen met foto's maken en kwijlend naar uw foto's met een verhaal kijken. Zoveel verhaal zit er nu ook weer niet achter toch? Een makaak in een warmwaterpoel die ondertussen zo gewend is aan toeristen met fotoapparatuur dat hij er bij in slaap valt wanneer de zoveelste foto van hem gemaakt wordt?

Wanneer een professioneel fotograaf van uw niveau op een forum langs komt dan krijgt dit bij mij altijd een wrange nasmaak. Vlug wat commentaren bij mekaar tokkelen op de laatste foto's en gegarandeerd komt er even later een Marcel Van Oosten-foto met een geweldig verhaal.

Is dit dan om ons te laten genieten van uw foto's of gebruikt U dergelijke fora om klanten te ronselen voor uw georganiseerde reizen?

P.S. toevallig is de reis naar Japan nog niet volgeboekt
                  D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
                  Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
                  Flickr - JAlbum

Comment

Een woord af

grt Ricardo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ericvanhout Bekijk bericht
                      ... Is dit dan om ons te laten genieten van uw foto's of gebruikt U dergelijke fora om klanten te ronselen voor uw georganiseerde reizen?
                      ...
                      Eric,
                      De meesten onder ons weten dat Marsel "om den brode" met fotografie bezig is en dat hij, zoals je zelf schrijft, een kei is in z'n vak.
                      Wat ook de motieven van Marsel zijn, elkeen kan zelf bepalen hoe zij/hij dit beeld beoordeelt.
                      De een bekijkt het als promotie voor een commercieel doel, de ander beschouwt het als een voorbeeld om zelf (als amateur) naartoe te groeien.

Reken mij bij de tweede groep.
                      Het kan misschien relatief makkelijk geweest zijn om dit beeld te maken, ik zou willen dat het míjn foto was.

Ik probeer gezond jaloers te zijn.
                      Last edited by Jos Vanhengel; 12 augustus 2011, 02:41.
                      Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Ik kan begrijpen wat Eric Van Hout bedoeld. Ik kan evenzeer de repliek van Jos Vanhengel volgen. Iedereen heeft z'n waarheid.

Maar ik heb van Marsel Van Oosten z'n foto's al op diverse fora gezien en ik kan zeggen, iedere foto staat er, iedere foto grijpt je bij de keel. Iedere foto zegt me: ik wil deze ook gemaakt hebben, ik wou dat ik ook op die mooie plaatsen was, ik wou dat ik ook op dat juiste moment op de ontspanknop kon duwen en zeggen "yesssss, ik hem 'em!"...

Laat ons nu gewoon genieten van de mooie foto die Marsel ons voorschoteld, en ja, laat ons toch een tikkeltje jaloers zijn dat hij het wel kan. Ja, ik ben jaloers, maar zoals Jos het zegt: ik ben positief jaloers!

En op een dag loop ik ergens op een paradijslijk plaatsje op deze aard***** rond en heb ik net op de ontspanknop gedrukt en hoor je me zachtjes fluisteren "yesssss,..."
                        www.brunodyserinck.be
                        https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

Comment

Prachtig. Wat een kapsones heeft dat beest. Een echte diva met die gespeelde vermoeid-
                          heid en dat te veel aan aandacht, terwijl ze er niet zonder kunnen. Prachtige foto.

Comment

Toch nog even recht van antwoord en dan hoop ik dat ik mijn punt gemaakt heb (dit moet zowat de langste post zijn uit mijn BD-geschiedenis)

@Jos: bij mijn weten hebben wij geen dokter-in-de-psychiatrie-patiënt-relatie en bijgevolg denk ik dat U niet over voldoende kwalificaties beschikt om mij ongezond jaloers te verklaren.

Natuurlijk zijn er foto’s op dit forum waarvan ik denk “Waw, ik wou dat ik die zelf had genomen”. Als dat zo is dan ben ik ook niet te beroerd om dat toe te geven.

Terug naar het topic:
                            Ik ben niet jaloers op deze foto. Ik heb alle respect voor fotografen van het kaliber van Marsel die kunnen leven van de fotografie maar evenveel respect voor de bakker, postbode of bediende die na zijn werkuren op zijn buik in het gras gaat liggen om een foto te maken van zijn favoriete onderwerp.

Marsel is, zoals ik al zei, een begenadigd fotograaf, en ik heb al dikwijls in bewondering gestaan voor zijn werk maar daar hoort deze foto niet bij. Ik begrijp niet wat de heisa is rond het “verhaal” achter de foto. Ik probeer een foto altijd te beoordelen door abstractie te maken van de persoon die hem gemaakt heeft of zelfs van de plaats waar hij genomen is.
                            Als één van de excursieleden van de workshop deze foto maakt en als onbekende deze foto post in Showcase zouden er volgens mij veel minder “Oh’s en Ah’s” geroepen worden en iedereen zich afvragen wat die zonnekap in beeld komt doen.
                            Als iemand een foto maakt van zijn kat (ook een vrij dier en niet door hekken gebonden) die ligt te doezelen in de zon, met een deel van een zonnekap in beeld, is dit dan een goede foto?

Nog een kanttekening: het is een gevaarlijke weg bewandelen wanneer je je foto’s gaat afstemmen op wat er goed in de markt ligt bij stockbureaus en internationale agentschappen. Het is een beetje zoals de meesterchef die zich in bochten wringt voor zijn derde Michelinster en dan uiteindelijk zijn Mexicaanse springboon uit zijn meesterlijke risotto moet halen omdat zijn klant daar winderig van wordt en dan kiest voor een anoniem restaurantje in de Provence omdat hij daar wel kan koken zoals hij het zelf lekker vind.

Daarom ben ik niet ongezond jaloers maar blij. Blij omdat ik naast mijn beroep hobby’s heb zoals fotografie en koken en ongedwongen foto’s en gerechten kan maken die ik lekker en leuk vind.
                            D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
                            Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
                            Flickr - JAlbum

Comment

Zalig lui indommelen in een warm bad. Dat aapje weet onverstoord te genieten en wij genieten van de foto
                              "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

Comment

Working...
                              X