Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Denk toch dat Jos het juist heeft...ergens iets mis met het croppen. +/- 50 %
Het gekke is dat dit met Firefox mij (veel) minder opvalt dan bij IE.
Vandaar ik het eerst niet had opgemerkt. Needs some further Investigation.
Ook de kleurtint sluit bij Firefox beter aan hetgeen in Photoshop zie.
Misschien doet dit iemand een belletje rinkelen ?
PS: Monitor is gekalibreerd met de Colormunki Photo.
F5.6 en op 300mm...altijd moeilijk scherpstellen.
tis wel een heel mooi moment
grt,bouk.
Volgens Dofmaster heb je met de gegevens uit de exif een dieptescherpte van 3,25 m; van 1,55 m vóór het scherpstelpunt tot 1,7 m achter het focuspunt. Zelfs als de camera op het riet heeft scherpgesteld moet de reiger scherp zijn.
De sluitersnelheid (1/400") is waarschijnlijk niet snel genoeg om de meerkoet te bevriezen, maar voor de reiger is dit wel snel genoeg.
Daarom heb ik onmiddellijk aan een foute bewerking gedacht, vooral croppen beïnvloed de scherpte nadelig.
Ik heb deze foto in BDSizer 15% verscherpt en dat geeft een aanzienlijk beter resultaat. Het zou dus ook kunnen dat je niet verscherpt hebt.
Oorspronkelijk geplaatst door ivanhoe
Misschien doet dit iemand een belletje rinkelen ?
Zorg dat de verscherping de laatste bewerking is die op de foto wordt toegepast.
De bestandsgrootte in kilobytes (205 kB) is ook niet bevorderlijk voor de kwaliteit van een foto die serieus uitgeneden is.
BD adviseert 500 kB, dus ...
Ook de kleurtint sluit bij Firefox beter aan hetgeen in Photoshop zie. ...
Het zou kunnen dat Firefox het iets beter doet als IE, maar beide browsers ondersteunen enkel de sRGB kleurruimte. Die kleurruimte is kleiner dan die van Adobe RGB (klik!).
Gesteld dat de beelden uit jouw camera in de grootste kleurruimte gemaakt zijn (zoals het zou moeten), moet je voor een publicatie op het web (een kopie van) de oorspronkelijke foto omzetten naar sRGB. Pas dan krijg je de kleuren te zien zoals ze op het web zullen zijn en kan je eventueel corrigeren.
Zet in Photoshop twee dezelfde foto's naast mekaar, één in sRGB en één in Adobe RGB. Op een gekalibreerde monitor zal het verschil zichtbaar zijn.
Deze foto is donkerder dan de eerste foto die je gepost had (die met de fout geschreven naam). De bewerking was dus niet hetzelfde.
Probeer enige structuur in je bewerkingen te krijgen.
Bedankt Jos...met je bovenstaande feedback kom ik een heel stuk verder.
Inderdaad mijn de crop methode is in deze niet volgens de regels van de kunst gebeurd.
Zal er volgende maal meer aandacht aan geven. Thx Ivan
Comment