Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lynx in Noorwegen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lynx in Noorwegen

Eerste fotopost van dit jaar komt uit het noorden van Noorwegen, was daar rond nieuwjaar op zoek naar het "Noorderlicht". Sfeer is wel speciaal aangezien je per dag maar 3-tal uur schemerlicht hebt gedurende die periode van het jaar. Op een dag zijn we naar het meest noordelijke dierenpark ter wereld getrokken, nl de polarzoo.

Daar zijn arctische dieren te zien zoals muskusos, rendier, wolf in een vrij natuurlijke omgeving, een beetje stijl bayerischer wald. Er waren die dag in totaal 8 bezoekers in de zoo en alvors op de kleine parking te geraken diende sneeuwruimer een 50-tal cm sneeuw van de baan te vegen. Speciale omgeving, zoals gezegd. Qua licht was alles maagdelijk wit met hele speciale schijn door de quase afwezigheid van "daglicht"

Rond het middaguur deden de opzichters een ronde en gaven wat stukken vlees aan de roofdieren. Na wat aandringen kon ik met hun mee de kooi in hetgeen een unieke ervaring was. Lynxen dwarrelden rond mij en kwamen tot op 2 meter. Witte omgeving en beschikbare licht deden de rest.

Foto toont lynx die naar beneden kwam en ondertussen spieren strekte...

Commentaren welgekomen

Last edited by Soeki Wan; 2 februari 2011, 20:01.
    We all go a little mad sometimes. Haven't you?
    Eindelijk webstek http://patrickfranqui.zenfolio.com

Re: Lynx in Noorwegen

Moet een zeer leuke ervaring geweest zijn, maar voor mij mag de foto nog een heel pak lichter gemaakt worden. Dan gaat hij ook veel beter tot zijn recht komen...
    [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

Comment

Uniek!
      http://www.myricreaties.be

Comment

Mooi genomen, hij lijkt echt in het wild te zitten.
        Hij mag lichter, maar ik veronderstel dat de werkelijkheid ook erg weinig licht gaf

Comment

Sam en Gilles,

Ik zat ook met wat twijfel. Realiteit of foto wat aanpassen
          Realiteit was nog donkerder dan op eerste foto te zien. De afwezigheid van licht geeft speciaal gevoel/effect in de realiteit. Camera's hebben zowieso de neiging om te overcompenseren wat exposure betreft. Deze foto is daarom genomen op exposure -2/3

Verdere exif info

f : 2.8
          300 mm
          iso 3200
          sluiter 1/250 e

Er was dus in realiteit erg weinig licht. Vraag is natuurlijk : probeer ik sfeer zo natuurgetrouw weer te geven of pas ik belichting aan. Weet het zelf niet zo goed, hier heb ik geopteerd voor 1e benadering. Hierna volgt foto die wat werd opgelicht.
          Ik hoor wel welke jullie verkiezen

Telkens toch klein dilemma wat mij betreft, haal je het meest uit de foto of geef je realiteit weer. Ik heb evenwel niks tegen het bewerken van foto's, hoort er nu eenmaal bij, noorderlicht foto in ander topic heb ik zowieso ook bewerkt omdat met het blote oog (in de realiteit) er stuk minder te zien was.
          Last edited by Soeki Wan; 2 februari 2011, 20:02.

Comment

dit zijn momenten waar ik met een dilemma zou zitten...
            mijn camera aan de kant en ten volle genieten van het (korte) moment met zo een prachtige dieren...
            langs de andere kant spijt dat ik geen foto heb...
            5DmkII | EF 24-70 f2.8 L |EF 70-200 f2.8 L IS USM II | strobist stuff | www.dvbphotography.be

Comment

lichter of donkerder, je hebt er waarschijnlijk jouw view van de realiteit van gemaakt.

Leuk moment getimed trouwens, alsof de lynx even zwaait met haar poot, zo van 'Yo, de mannen'.
              Cheers, Ben

Comment

Geef mij maar nr. 2!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door exeter Bekijk bericht
                  dit zijn momenten waar ik met een dilemma zou zitten...
                  mijn camera aan de kant en ten volle genieten van het (korte) moment met zo een prachtige dieren...
                  langs de andere kant spijt dat ik geen foto heb...
                  Dilemma hoefde niet, moment was lang genoeg. Ik zat toch 10-tal minuten in de kooi, had alleen vaste 300 mm dus als ze op 2 meter langsliepen toch wel even van hun aanwezigheid genieten

Comment

Moet een waaw-moment geweest zijn.
                    Ik kies hier toch voor de lichtere versie

Comment

Prachtplaat!

Maar naar mijn smaak veel te vlak. Er is behoorlijk wat méér punch uit te halen. Zonder de waarheid geweld aan te doen natuurlijk.

Ik deed in PS dit;

- auto contrast
                      - unsharp mask met settings 20/60/1
                      - auto color (want de sneeuw ziet ietsje groen)

En dit is het resultaat:

Ik ben er echter van overtuigd dat er uit de RAW nog véél meer te halen is (als je tenminste in RAW fotografeerde).

'k Hoop dat je me niet kwalijk neemt dat ik je foto onder handen nam? Kon het gewoon niet laten omdat het zo'n prachtige shot is van een prachtig dier... Als je wil haal ik de aangepaste pic meteen weer weg. Pm'eke is genoeg!

Mvg,

J.
                      Last edited by Soeki Wan; 2 februari 2011, 20:02.
                      http://www.theafricabug.com

Comment

à Jochen

Merci en uiteraard geen probleem. Alles in NEF of RAW.
                        Je kan via naberwerking er iets anders van maken, beter of niet laat ik in het midden.

Ik probeer in dit geval situatie zo veel mogelijk weer te geven zoals ze werkelijk was (zie je ook in exif), speciale sfeer door bijna afwezigheid van licht. Sfeer was flets, monotoon door overvloedige sneeuw maar toch speciaal.

Groeten

Comment

Mooie waarneming en goed vastgelegd
                          Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                          "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

Ik vind de versie van Jochen een pak beter!
                            [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

Comment

Prachtige foto die inderdaad wat nabewerking kon gebruiken
                              D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
                              Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
                              Flickr - JAlbum

Comment

Working...
                              X