Ik heb de afgelopen weken in de woestijn in Noord Afrika gezeten, zonder internetverbinding uiteraard, dus ik kwam er wat laat achter dat deze foto een eervolle vermelding heeft gekregen bij de Travel Photographer of the Year Awards.
De meeste dierenfotografen gebruiken lange telelenzen om potentieel gevaarlijke dieren mee te fotograferen, en dat is uiteraard heel verstandig. Veiliger voor de fotograaf en voor het dier. Bovendien krijg je met lange lenzen mooie rustige achtergronden, vaak ook geen onbelangrijke reden.
Echter, ik vind een groothoeklens meestal veel dynamischer qua perspectief, dus ik ben vaak op zoek naar mogelijkheden om er een te gebruiken in situaties waar dat eigenlijk niet voor de hand ligt. Leeuwen laten zich over het algemeen vrij goed benaderen omdat ze snel gewend raken aan de aanwezigheid van mensen, vooral in bekende safarigebieden. Niet zelden komen de leeuwen op een voertuig af om in de schaduw ervan te gaan liggen. Dat zijn vervelende momenten, omdat je er als fotograaf eigenlijk helemaal niets mee kan; als je een foto neemt, dan schiet je schuin naar beneden en krijg je het verfoeide dierentuinperspectief. De enige mogelijkheid is om plat op de grond onder de auto te gaan liggen, maar met leeuwen lijkt mij dat niet zo'n goed plan.
Een paar jaar geleden heb ik een manier bedacht om op dit soort momenten toch met een groothoeklens te kunnen fotograferen. Voor deze foto had ik mijn camera met een radiografisch bestuurde afstandsbediening op een monopod gemonteerd, op z'n kop. Op die manier kon ik vanuit de auto mijn camera tot op de grond laten zakken en vanaf een laag standpunt met een groothoek fotograferen.
Ik heb al duizenden leeuwen gefotografeerd, en meestal kun je een kanon afschieten voordat ze ergens van opkijken, maar om de een of andere reden viel deze leeuw bij het horen van de eerste klikjes onmiddellijk mijn D3 aan. Gelukkig bleef het bij een schijnaanval en gebeurde er verder niets, maar het was wel even zweten geblazen. Misschien was ie toch meer het Canon type.
Groeten uit de Sahara.
Comment